
Vandtæt rygsæk til cykelfolket For få år siden var rygsække til cykling nærmest bandlyst, men i dag og ikke mindst med mountainbikes hastige fremmarch er den almindelig accepteret. Tyske Ortlieb var blandt de første til at markedsføre vandtætte cykeltasker og denne teknologi har de nu ført et skridt videre til bl.a. rygsækkene.
S-Cape er en mellemstor dagsrygsæk specielt tiltænkt til cykelbrug på mountainbike. Den er udført i vandtæt Condura nylon med den
tekniske betegnelse PS36. Rygsækken består af to uafhængige dele. Selve rygsækposen som er i et stykke kun afbrudt af den store ZIP lynlås. Posen er befæstet syv steder på selve rygstykket med nogle specielt udformede skruer som er behørig indkapslet inden i posen for at gøre den helt vandtæt. Rygstykket er i hård plast og er nærmest dråbeformet. Øverst sidder en bærerem. Støtten mod ryggen er to aflange velpolsterede stykker, hvor der er god og fri ventilation imellem. Rygremmene er store og brede og suppleres af en bred bælterem for neden. Desuden kan man stramme rygremmene ind ved hjælp af den lille brystrem foran. Uden på selve rygsækken sidder en lille netlomme som ikke er vandtæt. Denne fungerer også som hjelmholder og kan indstilles ved hjælp af 5 remme. Den kan endvidere tages helt af. Inden i selve rygsækken sidder på rygsiden en stor pose som er opdelt i tre rum, øverst en med lynlås til pung og nøgler og nedenunder en lidt større med
elastikrem til slange og lappegrej. I siden sidder den tredje som passer til en minipumpe.
Ortlieb lover selv at rygsækken er vandtæt op til 100mm vandtryk og at materialet kan tåle at blive bøjet 100.000 gange.
Afprøvning.
Det første umiddelbare indtryk er en noget stiv og ikke særlig fleksibel funktion. Specielt lynlåsen er besværlig i brug, men dette gør Ortlieb
også tydeligt opmærksom på, da det er en del af prisen for den vandtætte funktion. Der medfølger en tube silicone lignende pasta som skal smørers ind i lynlåsen. Dette hjælper en del på brugen, men der skal smøres ofte. Der skal virkelig lægges kræfter i, for at åbne og lukke den. Ikke uden grund at der sidder en stor rem for at kunne få bedre fat. Selvom lynlåsen kan åbnes i hele rygsækkens længde gør materialets træghed at det er meget svært at få fuld adgang til rummet. Specielt større genstande som tøj, aviser og blade er svære at få ind og ud. Desuden er man nødt til at fjerne den udvendige netlomme for at få fuld adgang. En detalje jeg ikke kan li og som jeg tror vil skabe problemer efter længere tids brug er den ringe befæstigielse oppe i toppen af rygsækken. Her sidder posen kun fast med en skrue på rygstykket og denne
gaber faretruende når man trækker hårdt i Zzip lynlåsen. (se billede) Før eller siden vil skruen gnave sig igennem materialet pga. af den store belastning.

Rygsækken sidder forbavsende godt og selv fuldt lastet mærker man ikke meget til den. Den støtter godt og remmene generer ikke
synderligt under cykling. Jeg har brugt rygsækken stort set dagligt de sidste tre måneder og her på det sidste er lynlåsen begyndt at volde problemer. Den åbner sig på den forkerte side af lukningen men kan endnu reddes ved at lyne frem og tilbage et par gange, men det vidner om at konstruktionen ikke er særlig holdbar. Mht. til vandtæthed har jeg intet at udsætte, den holder vand, og det i store mænger. Jeg har ikke haft mulighed for at efterprøve det lovede vandsøjletryk, men en tur under bruseren i et kvarter klarede den med bravour.

Konklusion.
Cykler man i alt slags vejr og vil være sikker på at indholdet altid kommer tørt frem kan S-Cape være et udmærket valg. Foruden en temmelig høj pris for den absolutte vandtæthed må du også tage til takke med en besværlig tilgang og en meget uhandy lynlås. Forarbejdning er førsteklases, dog syntes jeg det er for tidligt at lynlåsen begynder at vise svagheder efter tre måneders brug. Hvad bærekomfort angår er det svært at finde et rygsæk til cykelbrug som sidder bedre end S-Cape.
Dimensioner.
Rumindhold 18 l
Højde x Bredde x Dybde
50cm, 40cm, 25cm
Vægt 1 kg
Farver. Rød og sort
Vejl. Udslagspris kr. 1075,-
Videre på nettet:
Biketoyz
Ortlieb
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska