CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Omnium Cargo Omnium Cargo
Hvem siger en ladcykel skal være tung og sløv. Danske Omnium Cargo Bike er en sporty transportcykel for de hurtige drenge, med rødder i... Omnium Cargo

Omnium-Cargo-07

Det er en regnfuld og blæsende formiddag i Kongens København. Jeg har sat møde med Jimmi Bargisen på hjørnet af Ranthausgade og Gartnergade.  Her ligger Trackbike Shop, der fungerer som showroom for den dansk udviklede Omnium Cargo Bike. Jimmi Bargisen tilhører en ny generation af iværksættere for hvem cyklen ikke bare er et transportmiddel og en levevej, men en indgroet livsstil og en dagligdag centeret om det, at cykle.

 

Omnium-Cargo-05

Jimmi tager imod iført cykeltøj, da han også er aktiv cykelbud.  Jimmy Bargisen er en travl mand med mange kassetter. Startede som cykelbud i 2002. I 2006 etablerede han sammen med en kompagnon Trackbike Shop med rødder i budcykelmiljøet. Senest er han også med i gruppen omkring genetablering af By-Expressen af 1910.
Med et afsæt i budcykelmiljøet, hvor flere af budene efterspurgte en sporty cykel, der kunne transportere lidt større laster, end hvad der normalt kunne være i en kurertaske, begyndte Jimmi at lege med tanken om en egen konstrueret ladcykel, som i højere grad var mere sporty og let håndterbar end de eksisterende ladcykler.

Omnium-Cargo-06

Inspirationen fik han fra USA, hvor den amerikanske kultcykel Bilenky Hauler satte tankerne igang med at konstruere sin egen model. I forhold til originalen er de største ændringer nogle noget stejllere stelvinker, der giver en mere kvik og sporty cykel.  Hen ad vejen er der også ændret på detajler i stel og styrtøj som har gjort cyklen mere stabil og pålidelig. Omnium Cargo findes i tre versioner, en kort, en lang og en mellemlang model.  Prismæssigt begynder de ved godt 12.000 kr. for miniudgaven og op til over 25.000 kr. for den fuldstyrede lange model, udstyret med elmotor og hydrauliske bremser.  Herudover kan man købe løse rammer, eller selv sammensætte sin egen individuelle model.
Rammerne bliver produceret på Taiwan og er i CrMo stål. De lette rammer og den stejle geometri giver en meget hurtig cykel der umiddelbart føles meget mere responsiv og letkørt end traditionelle ladcykler.  For undertegnede var det lidt af en aha oplevelse at prøve en så lang cykel, der er så let og hurtig og samtidig uproblematisk at manøvrere rundt i de københavnske gader. Godt gået…

Omnium-Cargo-04

Svært at være profet i eget land
Selvom udlandet taler om Danmark som det nye Cargobike Mekka, er det sjovt nok i det store udland at Omnium Cargo Bike har flest tilhængere. Tyskland er et meget stort marked og en af vores nye forhandlere havde allerede solgt samtlige cykler inden han officielt åbnede sin butik i Munchen.  Men også lande som USA, Australien og Asien er begyndt at interessere sig for den letløbende danske ladcykel som i den store udgave kan klare helt op til 175 kg.

Omnium-Cargo-03

Fremtiden
Jimmi Bargisen ligger ikke på den lade side når det kommer til nye ideer og tiltag. En luksus titaniumsudgave er på vej og hvis alt går efter planen, får det københavnske bybillede nok også snart den første foldbare Omnium Bike at se. (den vender vi naturligvis tilbage til)  Samtidig er han ved at udvikle en masse ladtilbehør til cyklerne i form af tasker og beslag.
Et lille insider tip til turcyklister med behov for usædvanlig megen bagage, kunne en Omnium Cargo Mini-Max være løsningen.

Omnium-Cargo-01

Omnium er det latinske ord for “tilhører alle” , men bedre kendt som en cykeldiciplin indenfor banecykling. Jimmi Bargisen  har flere rekorder som budcyklist og på sin Omnium Cargo Bike.

Link

CYKELPORTALEN