Olympia Leader er konstrueret omkring nye rør og forgaffel der er optimeret aerodynamisk ved hjælp af avancerede virtuelle 3D-simulationer. Ved nærmere eftersyn lægger man mærke til store trekantede kronrør som danner en lille ” finne” i sammenføjningen ved det vandrette rør og på det nedadgående rør. Den forreste del af hovedet røret også forlænget og aerodynamisk designet så det passer sammen med bagsiden af forgaflen.
Bagstagene er helt lige for maksimal stivhed men med nogle små vandrette riller, der øger aerodynamikken. Rammen har intern kabelføring. Skråstagene er rykket læneger ned på saddelrøret for bedre accelerationsevne. For at optimere luftstrømningen er der indsat en lille spoiler lige bag dækket.
Rammen er udelukkende konstrueret til hydrauliske skivebremser og vil som standard blive leveret med SRAM RED 22. Derfor er rammen også en smule assymetrisk for at kompensere for de øgede sideværst kræfter ved brug af skivebremser. Rammen er en monocoque konstruktion i kulfibertyperne T800s, T700 og M30, stratetisk placeret omkring de punkter med størst belastning. Olympia vil af gode grunde ikke oplyse detajlerne om den ideelle kombination af fibre i forhold til styrke og vægt, men specielt hovedrøret har en kombination af lag af T700 og M30, mens krankboksområdet konstrueret til BB386, kombinerer en ny metode af T700 fibre til en styrke som ligner den man kan opnå med PressFit skåle til BB30.
T står for Toray, der er et Japans firma med mere end 30 års erfaring i udvikling og produktion af kulfiber til hovedsaglig rumfarts- og bilindustrien. Rammen fås i 4 størrelser: S M L XL og med grafikken: Metal Rød med hvide sølv finish. Cyklen er blevet præmieret med en 2013 EXPOBICI INNOVATION Award.
Pris og levering i Danmark er endnu ukendt.
Link