Som tilbagevendende brugere af Cykelportalen sikkert har bemærket, har Cykelportalen fået nyt design. Det nye design markerer – ud over en visuel forandring for brugerne – også en ændring mod en ny politik for den måde der samles information om sitets brugere og deres adfærd.
Cykelportalen er gratis at anvende og sådan skal det fortsat være. Der har hidtil været anvendt data fra Google til at sikre et vis niveau af reklamefinansiering til at drive sitet. Google indsamler information om nettets brugere og deres adfærd på nettet, som gemmes i databaser og videresælges til virksomheder der ønsker at reklamere på nettet. I kraft af Googles mange services – ikke mindst email – har et uhyre stort antal brugere en konto hos Google, og Google har dermed samlet set en meget omfattende mængde information til rådighed, som de kan koble til den enkelte bruger.
Historikken i en brugers adfærd bliver ikke slettet, men følger derimod den enkelte bruger. Googles omfattende lagring af brugeres adfærd på nettet er kontroversiel idet informationen kobles op på den enkelte profil og gemmes.
Cykelportalen ønsker på sigt at gøre dette anderledes og undgå at bruge Googles informationer til at skaffe reklamefinansiering til sitet. Derfor afprøves en ny model, hvor informationer indsamles om brugeren i øjeblikket, men aldrig kobles til den relevante bruger. Informationen samles primært gennem et kort spørgeskema, som præsenteres til brugere af sitet og som det selvfølgelig er helt frivilligt at besvare. Vi håber naturligvis at mange vil besvare spørgeskemaet og på den måde bakke op om en mere etisk måde at drive reklamefinansieret internet på.
Den altovervejende del af internettet stilles i dag gratis til rådighed for brugere primært i kraft af reklamefinansiering. Hvis informationen der ligger bag denne reklamefinansiering skal indsamles på en måde der i højere grad værner om privatlivets fred, er det nødvendigt at udvikle nye metoder til dette, og det vil Cykelportalen gerne være med til at støtte.
Projektet danner udgangspunkt for forskellige speciale- og bachelorprojekter. I den forbindelse har følgende hjulpet med tilblivelsen af konceptet og spørgeskemaet:
- Miki Lee Foo – grafisk designer
- Katrine Søndergård – sociolog
- Maria Bo Flyvbjerg – bachelorstuderende, IT og økonomi
- Andreas Hetland – ph.d studerende, økonomi
- Rasmus Steen Kristensen – specialestuderende, økonomi