CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ny Super SIX EVO fra Cannondale Ny Super SIX EVO fra Cannondale
Cannondale Super SIX har fået en gennemgribende opdatering og fremstår nu som firmaets hidtil mest aerodynamiske landevejscykel i nyt flot design... Ny Super SIX EVO fra Cannondale

I sidste uge tog Cannondales Topstone Carbon samtlige mainstream cykelmediers forsider.  Sjovt nok var der en’ bestemt detajle på den nye Gravel Racer som de fleste overså og ikke levnede meget spalteplads.  Den vender vi tilbage til i en senere artikel. Her og nu drejer det sig om en anden Cannondale nyhed, nemlig den nye Super Six Evo.  Cannondale har for godt fire år siden fået en ny udviklingsingeniør, Nathan Berry med på holdet, og det er nu, vi for alvor ser nogle markante ændringer på alle Cannondales kommende landevejsracere, både af teknisk men også af optisk art.

Denne forfatter har altid haft stort respekt for Cannondales tekniske løsninger som er helt up front, mens det ikke altid er lykkedes helt godt at få det til at harmonere med et flot design, naturligvis afhængig af øjnene som ser. Netop design er noget der betyder rigtig meget for de fleste brugere af dyre racercykler, specielt supermotionisterne der må kompensere for mangler i benene med at være lirens ;o). Med den nye Super Six EVO ændrer det sig nu markant, hvor både de tekniske løsninger og det optiske udtryk nu syntes at gå op i en højere enhed.

Den nye Super SIX EVO er fuldstændig om bearbejdet i forhold til tidligere mht aerodynamik og komfort, uden at gå på kompromis med den hidtidige Super SIX  lave vægt og fremragende styreegenskaber.

Nathan Berry siger: “Aerodynamic efficiency has a huge affect on speed and performance in cycling, so reducingdrag on the new SuperSix EVO was a priority,  But it was equally important that the new bike retain the light weight, responsiveness and composed ride that made the previous iterations so successful.”

For at opnå dette har Cannondale udviklet en nye rørprofil som i højere grad end tidligere er en integreret del af Cannondales System Integration hvor der kikkes på cyklens performance ud fra en helhedsbetragtnings.  I følge Cannondale skulle en rytter på den nye Super SIX EVO kunne spare op til 30 watt ved 48 km/t . De nye SAVE stag har øget eftergiveligheden med op til 18 % hvilket borger for en høj komfort.  Den nye ramme har endvidere plads til op dæk med op til 30 mm bredde i kombination med Cannondales egne 45 mm profil hjulsæt. Denne kombination bibeholder den  fine aerodynamik. Den nye Super SIX EVO udbydes både med skivebremser og direct mount fælgbremser.

Cannondale operere som tidligere med to kulfiber kvaliteter, hvor topmodellerne er udstyret med Hi-Mod kulfiber.  Cannondale har i forbindelse med præsentation udgivet et par dokumenter hvor de i den ene sammenligner sig med de nærmeste konkurrenter og som forventet naturligvis giver de andre baghjul. Den finder du her:

En nye feature er en integreret hjulsensor som via en app kan fortælle alle de gængse ting om hastighed, rute og distance, men også sende information om cyklens tilstand om hvornår det er tid for service.

Når dette læses burde de nye Super SIX Evo allerede være ude i butikkerne. Priserne ligger mellem kr. 18.999,- for basismodellen med Shimano 105 gruppe og kr. 83.999,- for top modellen i Hi-Mod kulfiber og den elektroniske DuraAce gruppe.

Link

CYKELPORTALEN