CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ny Dogma F8 fra Pinarello Ny Dogma F8 fra Pinarello
Onsdag aften præsenterede Pinarello deres nye Dogma F8 på et stort anlagt pressemøde i Treviso. Den nye generation er udviklet i samarbejde med Jaguar. Ny Dogma F8 fra Pinarello

dogmaf8-01

Onsdag aften havde Pinarello inviteret til et stort anlagt pressemøde i Italien nærmere bestemt på det pompøse Best Premier Western Hotel nær Treviso,  for præsentation af deres ottende udgave af deres snart legendariske Dogma ramme som ikke har undergået ændringer siden Dogma 65.1.  De store nyeskabelser ligger i areodynamikken hvor italiernerne har allieret sig med bilfabrikanten Jaguar aerodynamiske ingeniør team.

dogmaf8-04

Pinarello har haft fuld afgang til Jaguars unikke vindtunnel faciliteter og hævder at aerodynamikken på den nye ramme er forbedret med hele 47%, ved brug af en ny FlatBack rør form. Den endelig udformning blev valgt efter at have prøvet mere end 70 forskellige former og gennemløbet 300 CFD analyser. Udviklingsforløbet har stået på i mere end to år.

dogmaf8-07

Pinarello er kendt fores deres brug af Torray kulfiber som nu er oppe på T1100 1k hvilket vil sige en tæthed på 1100 fibre pr cm2.  Rammen er slanket 120 gram og samtidig gjort 12 % stivere. Det giver en rammevægt på kun  860 gram i størrelse 54cm. Forgaffel er en helt ny Onda F8 som er 54% mere aerodynmisk og 10% lettere.

dogmaf8-06

Pinarello Dogma er kendt for sin ekstreme asymetriske udformning på den hidtidige topmodel Dogma 65.1. Den nye F8 er gjort yderligere 16 % mere asymetrisk. Det hævder Pinarello skulle forbedre den sidevært ubalance fra krank/kædesiden. Endelig er rammen også forbedret omkring luftvirvler ved bremserne ved ændring af forgaffel og skråstag. For Shimano Di2 brugere sidder batteriet nu inde i saddelrøret.

dogmaf8-08

Den nye F8 kommer i 13 størrelser fra 42 til 62 cm.  Ud over standard farver og konfigurationer vil den også blive udbudt i Pinarellos MYWAY custom program.  Team Sky’s stjernerytter Chris Froome har testen cyklen siden marts måned og vil officielt køre på den nye F8 i årets Tour de France.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN