Ny billig dims sporer din stjålne cykel
NyhederPressemeddelser 6. november 2012 CYKELPORTALEN
Et lille stykke elektronik koblet sammen med flere tusinde postbiler og posthuse kan på ganske kort tid opspore en forsvunden cykel. Det er den danske virksomhed Commotive, der står bag den patenterede opfindelse Diims, som forventes at blive et must-have for alle cykelejere i løbet af få år.
Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2011 stjålet 71.952 cykler i Danmark – det svarer til ca. 200 om dagen. Kun et fåtal af cykeltyverierne opklares, fordi der ikke er ressourcer nok på området. Men nu gør en ny, lille elektronisk enhed kaldet Diims, der måler blot fire centimeter i diameter og er ti millimeter tyk, det muligt at opspore en forsvunden eller stjålet cykel overalt i Danmark. Diims anvender Post Danmarks postbiler og posthuse, og den koster kun få hundrede kroner.
– Diims er en helt ny og billig metode til genfinding af forsvundne cykler. Teknologien er både simpel og effektiv, og Diims’en kan nemt gemmes væk i cyklen. Vi sikrer, at du altid kan holde øje med, hvor din cykel befinder sig, fortæller Nicolai Lind Jørgensen, salgschef for Diims-konceptet.
Den lille Diims udsender et elektronisk radiosignal, der kan opfanges af et fintmasket antennenetværk installeret i postbiler og postbygninger. Postbilerne opererer overalt i landet, og den bortkomne cykel skal blot befinde sig inden for 10-200 meter af antennenetværket (f.eks. en postbil) for at blive registreret. Herefter kan ejeren se registreringen via sin personlige adgang til Diims’ onlinesystem eller den tilhørende app.
Mange Diims-enheder er allerede i anvendelse, både i cykler, biler og andre køretøjer. En af de glade Diims-ejere er Rasmus Bergholt, der tidligere på året fik stjålet sin bil. Han havde heldigvis blot to uger forinden monteret en Diims i bilen og kunne derfor følge sporet på bilen via Diims’ onlinesystem.
– Jeg var meget positivt overrasket over, hvor præcis en adresse, Diims-systemet kunne oplyse mig. Sammen med politiet kørte jeg direkte hen til det sted, hvor bilen stod parkeret, fortæller Rasmus Bergholt og fortsætter: – Min bil kunne jo have været hvor som helst, og Diims’en var den absolut eneste grund til, at vi fandt frem til den igen.
Efter ganske få dage var Rasmus Bergholts bil ikke bare tilbage på sin retmæssige adresse, men politiet fik samtidig vigtige spor i en stor sag om adskillige biltyverier. På samme måde vil mange cykelejere nu kunne følge cykeltyvens spor vha. signalerne fra den lille Diims. Meget tyder på, at tyve går en mere usikker fremtid i møde:
– Alle burde få monteret en Diims i cykel – ikke kun fordi det gør genfinding nemmere, men også fordi tyve bliver usikre på, om der nu skulle være en lille sporingsenhed skjult et eller andet sted. Vi håber desuden, at de mange danskere, der hvert år køber hælervarer, tænker sig om en ekstra gang, siger Nicolai Lind Jørgensen fra Commotive.
En række anerkendte organisationer og virksomheder er allerede i gang med at anvende Diims. For eksempel har den tyske cykellygteproducent ABUS indgået et samarbejde med Diims, hvor enheden
indbygges i cykeludstyr, bl.a. i en ny baglygte, så cyklen kan genfindes. Derudover viser både politiet og forsikringsbranchen stor interesse for produktet, der henvender sig til en bred palette af produktsegmenter, bl.a. cykler, biler, scootere, motorcykler, skov- og parkmaskiner og bådudstyr.
Diims har sin helt egen hjemmeside, hvor man kan se introvideo, forhandlerlister, samlevejledning og meget mere. Klik ind på www.diims.dk
Om Diims
Diims er en lille vind- og vejrbestandig sporingsenhed på 4 cm i diameter, der nemt kan skjules i en bil, cykel, scooter eller lignende. Enheden udnytter Post Danmarks landsdækkende antennesystem ved at udsende et signal, der opfanges af postvæsenet køretøjer og bygninger, og som efterfølgende videresendes til et onlinesystem. Diims holder strøm i to år, og når det er tid til at skifte batteri, får kunden besked, og det nye batteri kan holde to år igen. Modsat andre sporingsenheder på markedet koster Diims kun 399 kr., inkl. batteri, abonnement på sporing koster 8 kr. om måneden. Diims er udviklet af Commotive og kan købes ved udvalgte forhandlere.
CYKELPORTALEN
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- DT Swiss Revolite
- MTB CAMP – Spænding og kultur i Krynica Zdrój og Kraków
- Tre store saddeltasker til Bikepacking
- C.B.T Grak
- 3D printede styrgreb fra Personomic
- Oplev Scotland som Cyklist/Bikepacker
- ALÉ og det franske cykelforbund løfter sløret for det nye outfit til det franske hold
- MCipollini præsenterer elcykler med integreret affjedring
- TEST: Ortlieb Vario PS Single QL2.1
- CykelNYT
- Mod fjerne horisonter
- Alternativt elektroniske gearskifte
- Tern lancerer sin hidtil mindste foldecykel
- Sir Clive Sinclairs nevø afslører seneste billeder af IRIS eTrike
- TEST: Giro Ride Jersey
- 17.000 kikkede forbi VeloBerlin
- Vin, vand og cykelhjul
- Gravel på liggecykel
- Adventure Collection fra Pearson1860
- Indtryk fra SPEZI 2023