CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Under sloganet “The World Could Use A Little Harmony” præsenterede Fallbrook Technologies deres elektronisk styrede gearskifte for verdenspressen, ved et stort anlagt pressemøde i...

Under sloganet “The World Could Use A Little Harmony” præsenterede Fallbrook Technologies deres elektronisk styrede gearskifte for verdenspressen, ved et stort anlagt pressemøde i Mainz i juli måned.

Fallbrook vakte berettigiet opsigt, da de i 2007 præsenterede verdens første trinløse gearnav N170   Navet er patenteret og har vundet adskellige internationale priser bl.a en Eurobike Award.  Tredie generation hedder N360 og er forbedret på væsentlige punkter, bl.a er vægten reduceret og geargrebene forbedret.  Idag benyttes gearsystemet af mere end 40 internationale cykelmærker, hvilket vidner om, at det er kommet for at blive.

Næste skridt for NuVinci er det eksplosive marked  for elcykler, med introduktionen af det første kontinuerlige og variable elektroniske gearskifte, som både kan skifte manuelt og elektronisk.
NuVinci® Harmony™ er en add on til NuVinci N360 navet som giver et unikt elektrisk intelligent gearskifte system.

Systemet kommer i to udgaver: Advanced og Basis.


Harmony Advanced Rider Controller

  • Manuel og automatisk skift
  • Tillader rytteren selv at vælge den indstilling som bedst passer hans/hendes kørestil eller præferencer
  • Auto mode: Individuel valg af cadance, Harmony skifter selv og tilpasser  gearet efter kadance, vind og terræn
  • Manuel mode:  Tillader rytteren at kontrollere gearet manuelt  med “ride by wire” teknologi.
  • Blå og Orange indikator for henholdsvis auto og manual indstilling
  • Drejegreb med kontinuerlidt vrid uden klik
  • Systemet er programmeret efter fabrikantens præferencer. (Systemet har dog en indbygget mulighed for individuel tuning via PC interface)

Harmony Basis Rider Controller

  • Simpelt gearskift med tre indstillinger
  • 3 kadance indstillinger 40,60 80 rpm (programeret af producenten)
  • samme elektroniske styring som topmodellen

Features og specifikationer

  • Kompatibels med 12-48 V DC elcykelsystemer
  • NuVinci N360 CVP nav med 360% gearområde: 0,5 underdrive og 1,8 overdrive
  • Al eletronik er indkapslet i interfacet systemet som overvåger kadance, hastighed og justerer automatisk og kontinuerligt gearet.
  • Vægt 250 g
  • 100 % forseglet  med vandtætte connectorer
  • Prisområde ca. 2000 Ruro men tilbydes i første omgang kun som OEM produkt på færdige cykler.
  • 2 års garanti

Cykelportalen havde rig lejlighed til at prøve systemet på forskellige cykeltyper og mærker og var specielt imponeret over den elektroniske version som hele tiden holder øje med ens cadance og varierer gearet efter den. Det giver en helt ny oplevelse af at kunne cykle under alle forhold uden at skulle tænke over at være i det rette gear.  En af de store fordele ved det elektroniske system er at elmoteren, kun bliver belastet når der er brug for det, hvilket reduceret slid og forøger batterilevetiden og hermed rækkevidden væsentligt. Vi vender tilbage med en mere uddybende test og afprøvning så nart vi får fingre i en af de første produktionsklare cykler.

NuVinci Harmony bliver officielt lanceret på Eurobike i september måned og ventes på market i 4 kvartal af 2011.


Mosquito
Danske Mosquito Cykler er blandt de første danske producenter til at implementere det nye NuVinci® Harmony™ gearskifte på deres elcykel modeller SC  Energy. Cyklerne bliver præsenteret på Eurobike i september måned.

Fallbrook Technologies

er en højteknologisk og meget spændende virksomhed med base i Austin. Deres patenterede CVP drivetrain har nærmest ubegrænsede anvendelsesmuligheder. Ud over cykelgearnavn, kan systemet også benyttes som gear i vindmøller. Et andet produkt er gearudvekslingen på græsslåmaskiner, en teknologi som har været uændret i en menneskealder, står nu foran en mindre revolution. Endelig kan bilindustrien spare op til 10 % i benzinforbrug ved at lade et CVP gear styre airkonditioning.  Fallbrook ligger nummer 1 på listen over virksomheder med flest patenter,  400 verdenspatenter og mere end 1400 patentrettigheder, foran så store firmaer som Toyota og Nissan.  Det var cykelentusiaten Donald Miller som i 1990 fik ideen til det trinløse gearnav da han ville sætte verdensrekorden for den hurtigste cykel og ikke fandt de eksisterende gearsystemer gode nok.

Link

CYKELPORTALEN