Specielt indenfor MTB sporten er slangeløse dæk (Tubeless) blevet meget udbredt, men det kræver en større udskrivning til nye dæk og fælge hvis man vil konvertere til det system.
Fordelen ved at køre slangeløst er at man kan benytte meget lavere dæktryk uden at undgå de berømte “Snake Bite” hvor slange og dæk kommer i klemme. Fordelen ved lavt dæktryk er indlysende, i form af meget bedre kontrol over cyklen på ujævnt underlag.
Men der findes billigere alternativer, f.eks No Tubes, som kan forvandle dine eksisterende hjul og dæk til et slangeløst system.
I praksis skulle man kunne benytte alle dæk typer men No Tubes anbefaler flg fabrikanter: Continental, Hutchinson, Geax. Kenda, Specialized, IRC og Schwalbe, alle fordi at deres karkasser er stærke nok til at modstå det ekstra tryk nåt der ikke længere er en slange imellem.
Ibrugtagning
I pakken ligger en flaske forseglingsvæske, en rulle fælgtape, 2 gummitætningslister med ventiler til fælgene og et lille bæger til at komme forseglingsvæsken op i. Som ekstra udstyr kan man købe en injektionsprøjte som gør det væsenligt lettere at håndtere forseglingvæsken. Den er benyttet ved denne afprøvning.
Efter at have taget den gamle fælgtape af og renset fælgen sættes den nye fælgtape på. Herefter monteres gummitætningslisten. Hvis dækket ikke er nyt, bør det renses inden brug. Kontroller også at dækkanten ikke er beskadigiet. Dette er vigtigt da dækket udsættes for et større tryk end når der er en slange i.
Monter herefter dækket og sikrer dig at du kan pumpe det op. herefter lukkes luften ud igen.
Benyttes standardsystemet skal dækket pilles af i den ene side. Herefter hældes tætningsvæsken i målekoppen og hældes forsigtigt ned i dækket, som herefter sættes helt på plads. Har du købt enjektionsspøjten sættes dækket helt på fra starten og forseglingsvæsken spøjtes ind igennem ventilen. Nu er det vigtigt at væsken fordeles jævnt i dækket ved at dreje det langsomt rundt mens man ryster det frem og tilbage.
Et tip er at smøre opvaskevand på dækket så man kan se evt utætheder. Ved at lade væsken løbe hele vejen rundt og ryste grundigt fra side til side lukkes alle evt. huller af forseglingsvæsken. Hvis dækket er meget slidt og utæt, suppleres med mere forseglingsvæske. Denne operation kan godt drille lidt, så tolmodighed og omhyggelighed er påkrævet.
Afprøvning
Systemet har været afprøvet på et sæt Spinergy hjul og med de meget lette og tynde Continental Twister Supersonic. Selvom disse dæk ikke har nogen særlig tyk karkasse, har de holdt.
I afprøvningsperioden har der været en punktering, som ikke kan henføres til systemet, da det var en skarp flintesten som borede sig igennem.
Det er let at lappe hjulet igen. Der benyttes ganske almindelige lapper som man også bruger til slanger.
I forhold til et ægte sæt Tubeless sparer man typisk mellem 100 og 200 g da Tubeless dæk er væsentligt tungere. Dertil kommer slangerne. Med lette hjul og dæk kan man komme helt op på over et halv kilo i vægtbesparelse.
No Tubes fungerer fuldt ud lige så godt som et sæt Tubeless dæk og fælge. Ja faktisk så holder de luften meget bedre end de ordinære Tubeless systemer, hvilket nok skal henføres til at man kommer en væske i som lukker alle utætheder. No Tubes anbefaler da også at man bruger deres væske i Tubeless systemer som har svært ved at holde luften.
Konklusion
No Tubes har i testperioden fungeret aldeles upåklagelig. Det er forholsvis let at montere og man får alle fordele som ved et ægte sæt Tubeless
For vægtfanatikere er det svært at komme uden om. Ved ret valg af hjul og dæk kan man få markedets letteste komplette hjulsæt.
No Tubes kan bestilles direkte hos producenten og koster fra 63 US$.
Link
CYKELPORTALEN
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Lazer Sport vinder ISPO Award 2024 med genanvendelig cykelhjelm
- Ny dansk gruscykel
- Bosch lancerer lavtryksrenser til cykler
- ANMELDELSE: Chimpanzee Superbar
- Omdan din cykelanhænger til en rejsekuffert
- Ny cykelhjelm fra Mavic
- Imponerende størrelse fra Wahoo
- På besøg hos Brompton
- Innovativ universel bagskifter der kan repareres
- Orientering mod det fælles bedste i byerne
- Når cykelproduktion bliver en kunstart
- Sensommer på grænseruten og gendarmerstien
- Branded der gjorde cykeltasker moderne
- Dynamo nav og hjul fra DT Swiss
- Terns ladcykler støtter lokalsamfundet i Ukraine mod Putins aggression
- Til kamp mod det SORTE…
- TEST: Ortlieb Fork Pack Plus
- Cykelportalen’s fire råd til den perfekte vintercykel – plus et bonus KISS
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked