Cykelferie forbinder de fleste med cykeltasker som påvirker cyklens køreegenskaber, men der findes alternativer. Hvad med en cykelanhænger. Som inkarneret turcyklist har de traditionelle tohjulede anhængere for mig altid været lig med dårlige køreegenskaber, og hovedsaglig tænkt til transport af børn.
Den amerikanske BOB anhænger banede vejen for en ny type anhænger med vægten langt på sportslig transport uden at gå nævneværdigt ud over cyklens køreegenskaber.
Weber Monoporter er en tysk udviklet, ethjulet anhænger som bringer konceptet en tand videre ved bl.a. at tilføje affjedring og dertil gøre hele molevitten sammenklappelig.
Anhængeren leveres komplet med en 80 liter stor vandtæt taske, en nylon bæretaske til transport sammenfoldet, to koblingsstykker og et forlænget hurtig bespænd samt 3 forskellige polygonindsatse for tilpasning til forskellige baggaffel bredder. Endelig er der to befæstningstremme og en vimpel.
Selve anhængeren er udført i et langt oversize aluminiumsrør hvorpå hjulet er befæstet. Selve transportfladen er udformet i trykstøbt plastik med alle huller for montering af taske og remme via det smarte klikfix system.
Afprøvning
Selve afprøvningen af Monoporter blev foretaget på en måned lang cykeltur gennem Tyskland og Frankrig, en tur på næsten 3000 km med 18 kg bagage. Her blev anhængeren udsat for stort set alle typer underlag og terræn. Bl.a. stod den sin prøve offroad over Harzen. Desuden har den været brugt til kortere indenlandske weekendture og daglige indkøbsture.
Anhængeren leveres komplet i sammenfoldet tilstand. Efter montering af hjul og urøret til sammen kobling med cyklen er man klar efter et lille minut.
Monteringen af de to koblingsstykker og det medfølgende længere hurtigbespænd kan godt volde lidt problemer at få til at sidde helt i lige og ens i hver side, da de består af 4 dele som kan justeres individuelt. Det burde kunne laves smartere ala det system som findes på BOB anhængeren
Når først beslagene er på plads, klikkes anhængeren let på og låses ved at dreje på grebene. Selve anhængeren kan låses i den ene side.
Anhængeren lastet med max 25 kg men så er den også tung og temmelig uhåndterlig at køre med, I praksis vil jeg sige 12-18 kg giver den bedste oplevelse
Ligesom på BOB anhængeren savner jeg rum opdeling af tasken, da man hurtigt mister overblikket i så stor en taske når den først er fyldt op.
Det første man bemærker når man kører med Monoporter er at den flekser temmelig meget. Dette skyldes først og fremmest konstruktionen omkring det enkelte alurør og så naturligvis affjedringen. Dette er en stor omvæltning i forhold til BOB anhængrene som jo er ekstrem stiv og derfor reagerer levende på enhver forhindring. Her er Monoporter meget mere rolig og harmonisk. Specielt offroad er det en stor behagelighed. Nærmer vægten sig det makimale bliver det dog for meget og specielt i lav fart er den svær at styre. Her gælder det om at pakke med de tungeste ting nederst for at holde det meget lave tyngdepunkt.
Tekniske data:
Totallængde 160 cm
Vægt uden taske 5,75 kg
Taske volumen 80 liter
Max last 25 kg
Dimension sammenklappet: 76 x 44 x 15 cm
Konklusion
Tyske Monoporter er en meget gennemtænkt konstruktion og et tydeligt eksempel på et produkt hvor smart design og funktionalitet går op i en højere enhed. Anhængeren er let i daglig brug og man lærer hurtigt at sætte pris på den sammenfoldelighed, når man f. eks gerne vil have cyklen med toget. Også affjedringen er en klar fordel for køreegenskaberne.
Dens anvendelsesmuligheder er mangfoldige, med hovedvægten lagt på cykeltouring men også som daglig indkøbsanhænger vil den kunne finde god anvendelse
Standard leveres anhængeren med en fjeder for last op til 25 kg men kan også leveres med en blødere for last op til 15 kg
Vejl. Udsalgspris 3495,-
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel
- TEST: Camelbak Podium Steel