I de fleste cyklister bevisthed, findes der to store producenter af gearkomponenter, Shimano og Campagnolo. De senere år er outsiteren SRAM også kommet på banen med en komplet palette af komponenter både til MTB og landevej.
Der findes dog også mere prisgunstige alternativer. De skal naturligvis findes blandt taiwanproducenterne. microShift er blandt de mest betydende. Fabrikken bev grundlagt i 1999. Vi har kikket nærmere på et par af deres produkter til landevej og mountainbike.
Afprøvning.
Med SB-R10 geargrebene bevæger microShift sig for alvor ind på markedet for racercykler. Umiddelbart ligner disse skiftegereb et sæt STI greb fra Shimano, men nærmere inspektion afslører væsentlige forskelligheder. Først og fremmest er disse greb 100 % universelle og kompatible med Shimano. microShift kalder dem selv 20/30 speed hvilket referer til at de passer både til dobbelt og triple kranksæt.
Grebene vejer 406 g for et sæt og har en nydelig finish og forarbejdning i blank poleret aluminium og sort plastik. .
Rent ergonomisk er grebene identiske med Shimano mht håndstilling og størrelse. Men når det kommer til skiftefunktionen ophører lighederne. Hvor Shimano har hele skiftefunktionen indbygget i bremsegrebet, er den på microShift separeret. Skiftefunktionen varetages af to små greb, som aktiveres sideværts. Dette gøres ved at bevæge pegefingeren indad. Den nederste og største pal, bevæger skifteren til en lavere gear (større klinge) Her kræves en temmelig lang bevægelse som er noget besværlig. Der skal lægges en del kræfter i og specielt brugere med små fingre har vaskeligheder. Skift til højere gear varetages af den mindre skitepal ovenover. Den trykkes let ind og føles i praksis meget lig det man finder på Campagnolo.
De to skiftepaler kommer ofte i kambolage med hinanden. Først blev grebene monteret med et sæt eksisterende kabler fra de tidligere Shimanogreb på testcyklen. Det viste sig ikke at være helt optimalt. Selve index seringen var ikke præcis nok. Efter udskiftning til nye kabler og strømper fungerede det upåklageligt.
Kan man leve med den noget lange vandring for den nederste skiftepal er grebene et godt alternativ.
microShift RD-M55 bagskifteren har store ligheder med flere af SRAM modellerne, hvorfor jeg har dem mistænkt for at få lavet deres gearkomponenter samme sted.
Finish og forarbejdning er første klasses på denne bagskifter. Pulleyhjulene er noget større end hvad vi ellers er vant til. Dette er medvirkende til en god skiftefunktion også under mudrede forhold. Skiftet er hurtigt, kontant og meget præsist.
FD-M50 thumbshifters ligner ogaå konkurrenterne fra fra Shimano og SRAM. Funktionsmæssigt er der heller ingen hokus pokus. Ergonomier er iorden og skiftene foregår hurtigt og præsist med de to paler. På oversiden er en lille gearindikator så man hurtigt kan orientere sig om hvillket gear man befinder sig i. Skiftrene blev både brugt sammen med microShifts egen bagskifter på en MTB og som flatbar skifteren på en landevejscykel med Shimano gear. Under begge forhold fungerede de upåklageligt
Konklusion.
Mountainbike grebene og bagskifteren har helt klart været den bedste oplevelse. De fungerer upåklagelig er helt på højde med det man finder hos SRAM og Shimano.
Landevejsgrebene er et alternativ til de billige Shimano Sora greb. Skiftefunktionen lider en del under den mget lange vandring som kræver en del fingerkræfter. Til børn og personer med korte fingre vil jeg ikke anbefale dem. Rent funktionsmæssigt fungerer de upåklageligt.
Helhedsmæssigt har disse komponeter været et godt bekendtskab og viser at der findes alternativer som kvalitets og funktionsmæssigt fuldt ud lever op til de tre store.
Priser.
SB-R10 Landevejsgreb 499,-
RD-M55 Bagskifter 299,-
FD-M50 Thumbshifters 299,-
Bedømmelse.
SB-R10 får for funktion og for pris.
RD-M55 får for både funktion og pris.
FD-M50 får også for både funktion og pris.
Link.
microShift
Storm Denmark
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko