Markus Storck er blandt en af de mest betydende tyske cykelpersonligheder og lidt af en kultfigur med sine meget klare og markante meninger. Han står for at være en af pionererne i udviklingen af højkvalitets cykelrammer og komponenter. Den nu legendariske fuldaffjedrede kulfiber mountainbike Organic lagde grunden. I mere end 10 år har Storck været førende indenfor kulfiber. Han var f.eks. først med en hel kulfiber forgaffel Stiletto og kulfiberkranksættet Powerarms som stadig hører til blandt de letteste og stiveste kranksæt på markedet. Markus Storck stammer ud af en stor cykelfamilie med stolte traditioner i cykelsporten. Han er født i 1964 og fik lige fra barnsben cyklingen ind under huden.
Fortæl lidt om din barndom?
Min farfar var en kendt tysk cykelrytter tilbage i 20’ erne. Mine forældre drev en cykelforretning i Frankfurt, og i en alder af 6 år stod jeg en dag pludselig alene i butikken med en kunde som var meget interesseret i en ny cykel. Kunden var lidt tøvende over at blive betjent af en 6 årig knægt, men min skråsikkerhed fik ham overbevist og udgangen blev at jeg solgte min første cykel.
I starten af 80’ erne begynder mountainbiken så småt at røre på sig, og jeg starter med import af amerikanske MTB mærker. I første omgang Trek og Cannondale som blev importeret igennem mine forældres butik. I 1988 tager jeg springet og bliver selvstændig. Efter at have færdiggjort min handelsuddannelse starter jeg Bike-Tech med import af bl.a. Klein. Alle de tre mærker kan i dag nyde godt af Markus Storcks ildhu for at få dem udbredt på det tyske marked. Et faktum som desværre ikke altid blev værdsat af de amerikanske ejere. Da Trek overtager Klein bliver Markus Storck fyret som distributør af Klein fra dag til dag. Lidt som en trodsreaktion overfor Trek begynder han så småt at barsle med tanken om selv at blive producent.
I slutningen af 1994 har Markus Storck efter en kun 3 mdr. lang udviklingsperiode sin første Mountainbike klar og året efter grundlægges Storck Bicycles. Nu går det for alvor stærkt. Storck Bicycles bliver hurtig kendt for sit flotte design og sin kompromisløshed når det kommer til de tekniske løsninger.
Hvad er kendetegnende for Storck Bicycles ?
Jeg plejer at sige at på italienske cykler, er det følelserne der tæller, mens vi tyskere er mere jordnære og faktaorienterede. Vores cykler er først og fremmest State of the art teknologisk, men samtidig er de også meget tidløse, ja flere af vore modeller er blevet deciderede samlerobjekter. Vi har 4 cykler med i Road Bikes top 5 liste over mere end 100 cykler som magasinet har testet igennem tiden. Fascenario 0,7 IS har fået prisen som Europas mest innovative racercykel. Da de mere end 30,000 stemmer var talt sammen blev den belønnet med en Milestone Award.
Hvornår ser vi et cykelhold på Storck ?
Formodentlig aldrig griner Markus , da det er forbundet med alt for store omkostninger at skulle sponsere et cykelhold. Men det bekymrer mig ikke. Professionelle cykelryttere kører på det som de bliver betalt for. At mange af dem så foretrækker vores rammer til træning anser jeg for den ultimative tilkendegivelse af at det vi laver er det rigtige og bedste. De fleste cykelryttere får stillet 6 – 7 cykler til rådighed, så det siger sig selv at mange af disse rammer får ikke kørt særligt mange kilometer. Jeg har amatørryttere som har kørt mere end 100.000 km på deres Storck rammer uden problemer. Vi har et af de syv EfbE. (Engineering for bikes) testanlæg i verden, hvor alle rammer bliver testet. Vi udfører 100 % kontrol på samtlige rammer vi producerer, uanset hvilken prisklasse de befinder sig i.
Hvad er din holdning til UCI’s vægtkrav?
Helt ærligt de mennesker er dumme !, fordi begrundelsen bygger på en antagelse om at lettere rammer er mindre sikre at cykle på. I stedet burde de få en dialog med producenterne om at opstille nogle kvalitative og målbare krav til pålideligheden af rammer uanset vægt.
Initiativtager til Eurobike
Markus Storck var en af initiativtagerne til Eurobike udstillingen. På daværende tidspunkt var Köln messen den eneste af slagsen i Tyskland.
Hvordan kom det i stand?
Hvert år beklagede jeg mig til arrangørerne over min placering på anden etage blandt alle de små Taiwan producenter, men blev hver gang mødt med ”at jeg jo ikke var tysk producent”. Jeg syntes nok det var en temmelig arrogant holdning, så da jeg senere blev inviteret til en branchemøde i Friedrichshafen som gæstetaler omkring mountainbikes. klagede jeg min nød til folkene bag Messe Friedrichshafen om at stable en alternativ udstilling på benene. De var straks med på ideen og kva’ mine mange kontakter indenfor cykelbranchen fik vi stablet en stor udstilling på benene allerede året efter. Året var 1991 og Eurobike var en realitet og dens succes taler vist for sig selv.
Havde du regnet med at det blev sådan en succes?
Uden at lyde arrogant, JA det havde jeg. Jeg var overbevist om at tiden var moden til en ny messe langt væk fra det lidt støvede Köln messemiljø.
Hvad vil fremtiden byde for Storck?
Vi er i dag repræsenteret i 28 lande og inden året er omme, er vi formodentlig oppe på 35 lande. Vores kerneprodukter er stadig landevejscykler og mountainbikes. Målet er inden for 2 år at præsentere en ramme under 1000 g inkl. forgaffel, styrfitting og kranksæt. Men vi har også nye fokusområder under udvikling. Dagligdagssegmentet spår jeg en stor fremtid, så ja, du vil højst sandsynlig også finde Storck navnet her i fremtiden. Endelig er vi på vej med eget tøj og komponentserie. Vi har netop indviet et helt nyt hovedkvarter i Idstein og har åbnet en ny Koncept Forretninger i Seol, den første af 4 i år. Her vil kunderne kunne opleve helt nye interaktive muligheder både mht. til præsentation af produkterne men også omkring vejledning, opmåling med mere.
Hvorfor kaldes du 24 timers manden?
Det kommer sig af at jeg aldrig kan holde mig i ro og helt tiden barsler med nye ideer. Tror nok min kone og familie er lidt træt over min ildhu af og til, griner Markus. TV stationen ZDF har fået en dokumentar udsendelse ud af det, som sendes i løbet af efteråret, ”Markus Storck Das 24 stunden man”. Ja der er fuld fart på den nu 44 årige Markus Storck som stadig ikke er løbet tør for nye ideer. Hans biografi udkommer i bogform i løbet af det næste års tid.
Milepæle i Storcks historie
- 1993 Introduktionen af verdens letteste kranksæt Powerarms på 280 g
- 1995 Introduktion af Stiletto forgaflen på 300 g
- 2000 Verdens første hele kulfiber mountainbike Organic
- 2007 Verdens letteste og stiveste landevejsramme Fascenario 0,7 introduceres.
- 2008 Fascenario 0,7 IS lanceres. Verdens letteste komplette rammekit på 1550 g inklusiv, forgaffel, og kranksæt
Storck har modtaget mere end 20 designpriser siden 1999 og har mere end 40 patenter. Storck Bicycle har i 2008 omsat for 4 mio Euro.
Link
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Koga Colmaro Extreme
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik