Marc Newson – fra flyteknik til cykeldesign
BESØGS ARTIKLERInterviewTeknik 6. april 2009 CYKELPORTALEN
I en alder af 38 er Marc allerede en meget anerkendt designer. Mange af hans design står på den permanente udstilling på Museum of Modern Art i New York.
Han er australier, men har boet hele sin barndom i Europa og Asien, før han blev uddannet som juveler og skulptør. Startende med møbler har han
bevæget sig vidt omkring, og hans seneste frembringelser er bl.a. interiøret til en privat jet og cykler. Seneste har han færdiggjort arbejdet med en koncept car
for Ford Motor Company. I 1997 flyttede han til London, hvor han startede et designstudie, som i dag har 15 ansatte . Fra enkeltopgaver har han bevæget sig
mere over i industrielt design. Se også www.marc-newson.com
Bundne opgaver
Fortæl lidt om, hvordan du arbejder ?
Jeg bruger meget blyant og papir, det er langt det mest kreative værktøj. Stort set alt starter med en håndtegnet skitse. Når jeg så syntes at den er ved at være der , bliver det rentegnet på computer, hvor vi
bl.a. lægger skygger og farve på. Tit laver vi også en lille computeranimation til præsentation. (Marc tager sin lille bærbare frem og viser mig en animation på et af hans arbejder)
Har du helt frie hænder, når du får designopgaver ?
Nej, det er efterhånden sjældent. Nu er jeg jo så privilegeret, at alle opgaverne stort set kommer til mig. Så der er næsten altid nogle fysiske rammer som er givet på forhånd. På cyklen til Biomega var geometrien fastlagt, og at der skulle være tale om et “traditionelt cykeldesign” . Men ud over det er designet helt og holdent mit.
Blander dine kunder sig ikke ?
Nej, det forbeholder jeg mig ret til inden vi starter. Når jeg er nået frem til det jeg syntes det skal være, så forelægger jeg resultatet, og så kan vi tale videre ud fra det om evt. ændringer.
Nye teknikker
Fortæl lidt, om hvordan samarbejdet med Biomega kom i stand ?
Jeg blev kontaktet af Biomega i Milano nogle år tilbage mens BBC var ved at lave en tv udsendelse. De spurgte om jeg var interesseret i at designe en cykel for dem. Jeg syntes det lød interessant og allerede et par dage efter havde de et forlag til et samarbejde klar.
Hvorfor kom den netop til at se sådan ud ? Der er jo visse ligheder med de enkeltstartsracere man ser til f. eks Tour de France.
Fra starten ville jeg væk fra det traditionelle rørdesign, og jeg ville gerne have at den skulle være solid i sin fremtræden. Når jeg designer er jeg meget påpasselig med, at det, jeg når frem til , også kan lade sig gøre i praksis. Der er væsentlig forskel på at lave et designstudie og et industridelt design, der skal kunne masseproduceres. Alt for mange design dør netop af den grund, fordi det ikke er praksis muligt at lave dem. Jeg vil gerne arbejde med superplastisk aluminium, som jeg kender fra flyindustrien, hvor jeg har mange opgaver. Denne teknik giver nogle muligheder for at kunne arbejde med store flader.
Det giver vel også nogle begrænsninger ?
Jo, vi er nødt til at arbejde med et dyrt og tidskrævende formværktøj, så vi har måttet begrænse os til en størrelse i første omgang. Når først formen er klar, laver man den ikke lige sådan om – så koster det kroner.
Måske en racer
Hvorfor blev det lige en mountainbike ?
Det var et krav fra Biomegas side, da deres primære ide var at der skulle være tale om en livsstilscykel, som bygger videre på deres model Copenhagen med kadantræk.
Har du overvejet en racercykel ?
Ja måske. I første omgang arbejder vi på at få optimeret denne her. Den skal først og fremmest gøres lettere og forgaflen skal integreres bedre. Men en racer ? Ja, hvorfor ikke. Superform-processen gør det faktisk muligt også at arbejde i andre materialer f. eks titanium.
Hvor meget af cyklen er egentligt dit design ?
Rammen naturligvis, frempind, saddelpind og forgaffel.
Jeg har bemærket den låsbare pedal ?
Ja det er godt nok ikke min ide. Det var en vi fandt, men den er da meget smart ikke ! i stedet for en grim klodset lås.
Hvad er superplastisk udformning ?
Der er tale om en varm trækkeproces, hvor en plade af superplastisk aluminium tvinges ned over et formværktøj ved hjælp af vakuum (luften suges væk omkring plade og værktøj) Fordelen ved denne metode, er at aluminium bevarer sin struktur og herved styrke. Der findes kun tre firmaer i verden, som behersker denne teknik.
Biomega rammen Laves af to halvdele på 1,6 mm tykkelse, som limes sammen med noget, som hedder Perma Bonding. Det er samme teknik som benyttes ved limning af karrosseridele til f.eks Lotus Elise
sportsvognen. Biomega har indgået et samarbejde med erhvervsfremmestyrelsen og Dansk Teknologisk Institut om udvikling af denne teknik. Det er en del af et større projekt som skal gøre Danmark førende inden for denne teknik. Geometrien Er udviklet af Toby Louis Jensen Designet Af Marc Newson
Producent
Superform Aluminium England Så vidt vides er det det første cykelstel, som produceres med denne teknik. Rammen i sin nuværende form vejer ca. 3 kg, men man arbejder på at komme længere ned i
vægt. Den er testet hos Principia hvor den først gav brud efter det, som svarer til 175.000 km. Desuden har den fået det tyske TÜV certifikat.
Nyttige links