CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Når en cykelramme væves Når en cykelramme væves
Franske Time Sports er en af få helt unikke cykelproduktioner, hvor alt stadig foregår på autentisk håndværksmæssig basis. Cykelportalen har været et smut i... Når en cykelramme væves

Franske Time Sports er en af få helt unikke cykelproduktioner, hvor alt stadig foregår på autentisk håndværksmæssig basis. Cykelportalen har været et smut i det franske og kikke nærmere på unik kulfiberproduktion hos Time Sport.

Produktion af cykelrammer i kulfiber er for størsteparten noget der foregår i fjernøsten, ofte pga af strenge miljøhensyn og store lønomkostninger i Europa. Men der er få undtagelser der viser at vi ikke altid behøver at kaste håndklædet i ringen og outsource alt til fjernøsten.  I industri forstaden Verope, ikke langt fra Grenoble producerer Time Sports kulfiberrammer efter helt klassiske principper og et hundrede procent In-House. Cykelbranchens udsendte var inviteret forbi og kikke på unik fransk cykelproduktion.

Historien om Time Sport starter i 1986 hvor Roland Cattin grundlægger firmaet. Det første produkt var en landevejs klik pedal, der tog den professionelle cykelverden med storm, og hurtigt fik de største stjerner som Greg LeMond og Miguel Indurain til at klikke i dem. Vejen var banet for det nye franske brand og nu gik det slag i slag med en række nye produkter. Klikpedalen er stadig det produkt som udgør størstedelen af Time Sport omsætning med godt 80.000 stk. klikkende igennem fabrikken i Nevers om året. Udvikling og produktion af cykelrammer, som er genstand for vores besøg, er noget som er kommet til senere startende med de klassiske stålrammer. Idag er alle Time rammer i kulfiber.

 

Se flere billeder fra vores besøg her

For godt to år siden blev Time Sport indlemmet i den store franske Rossignol Group der tæller en række andre store sports brands. I den forbindelse blev produktionen af cykelrammer flyttet til nye moderne produktionslokaler i umiddelbar nærhed af Rossignols hovedkvarter i Verope.


Intet er overladt til tilfældigheder, når man ankommer til portvagten, hvis bomme og gitter for vinduerne minder lidt om Fort Knox. Efter aflevering af behørig legitimation og udlevering af ID kort, bliver jeg guidet over i de hellige haller .

Efter en kort introduktion er det tid at tage sikkerhedssko på og jeg bliver lukket ind i  produktionen. Det første der slår en, er en helt usædvanlig ro og et tempo som bestemt ikke virker stressende.  Med kun 40 ansatte og en styktal på godt 3.000 rammer om året, er ligheden med “gammeldags” håndværk slående, og i skarp modsætning til de Taiwanesiske produktionslinier hvor alt foregår i lyntempo og højt støjniveau,  til alverdens store cykelproducenter.

Sådan er det ikke hos Time. Filosofien er enkel. Kvalitet tager tid og samtidig samler Time på glade og betroede medarbejdere. “Her er rart at arbejde” fortæller en af de kvindelige montricer, mens hun ælter et lille stykke kulfiber i hånden, som var det et stykke marcipan, inden det ryger i en håndpresse og bliver til et geardrop.


Lidt et tankevækkende perspektiv at så mange cykelentusiaster har et næsten guddommeligt forhold til det “at cykle” på en kulfiber ramme, når man ser produktionsprocessen som er forbavsende simpel, men udelukkende tager lang tid og kræver mega stor omhyggelighed.

Time Sport benytter  Resin Transfer Molding i slutfasen. En proces hvor man blæser harpiks ind i mellem fiberne under højt luftttryk. Det giver en meget ensartet struktur som er meget stærk. Samtidig kan man få en meget ensartet tykkelse. Men inden man når så langt gør Time noget stort set ingen andre producenter af kulfiberrammer gør. De væver rørene i meter lange baner istedet for at benytte måtter af kulfiber som lægges i forme.


Se flere billeder fra vores besøg her

Kulfibervæve
Første stop på turen er væveriet, ja du hørte rigtigt ! Nogle af verdens dyreste og mest eftertragtede kulfiberrammer starter deres liv på vævemaskiner, oprindelig bygget til vævning af tekstiler. Afhængig af størrelsen på kulfiber strømperne som på dette stadie, stadig er fleksible, er der i hallen en mængde væve i forskellige størrelser og udformninger.

Grundlaget er kulfibertråde, på ruller fuldstændig som garn til tekstiler. Størsteparten af de kulfibre som Time bruger er fra den store japanske producent Torray.


Time vil forståeligt nok ikke nærmere ind på sammensætningen i detajler, andet end at fiberne grundlæggende er et ret skrøbeligt materiale, men opnår sine unikke egenskaber ved at væves sammen i krydsende lag. Afhængig af hvilke rør og hvor de sidder bruges mellem 16 og 120 ruller. Time iblander grundlæggende to materialer i deres kulfiber, Vectran og Kevlar.  Vectran har dæmpende og eftergivelige egenskaber som er med til at give en ramme komfort, typisk i bagstag. Kevlar er forstærkende og benyttes ofte i stilken på forgaflerne. De enkelte tråde vinkles helt individuelt med en vinkel på mellem 15 og 70 grader. Det har betydning for styrken i de færdige rør. Jo mindre vinkel jo større styrke og omvendt jo større vinkel jo mere eftergivelighed, typisk i bagstag.


For udenforstående kan den lavmålte støj fra de mange væve syntes temmelig enslydende, men operatørens erfaring ved lige når det er tid at gribe ind, inden noget går helt galt. Med adskillige tusinde ruller af fibervæv, er det imponerende at se dem skifte de enkelte ruller lige tidsnok, så processen aldrig stopper.


Forme
De færdige strømper afklippes i de rette længder og trækkes herefter på voksforme som har den udformning man ønsker på røret. Dette kræver stor omhyggelighed og erfaring, da fiberen skal sidde fuldstændig ens på formen og ikke må strækkes hverken for meget eller for lidt.  De bages godt en time og tages af formen. Formen i voks, deformeres under denne proces, hvorfor den skal reformes før den igen kan bruges. Når rammen kommer ud af ovnen gennemgår den flere kontroller både visuelt og under mikroskob. Der er nul tolerance, så opdages den mindste uregelmæssighed kasseres rammen. At Time bruger voks fremfor faste aluforme har noget at gøre med den sammentrækning, styrke og egenskaber der ønskes i røret. En egenskab som er meget vanskelig er eftergøre i en aluform og en  process som kræver stor viden og ikke mindst erfaring fra operatøren. Interessandt at se at der stadig i vores så industrialiserede og højteknologiske samfund stadig er visse processer som er endog meget svære at automatisere.


Samling
Det mest komplicerede og tidskrævende proces er selve samlingen af rammen. Det er rent håndarbejde hvor adskellige lag af fibermåtter lægges omkring rørsamlingerne og binder dem sammen til en enhed efter atter en tur i ovnen.

Det som primært adskiller dem fra andre er en meget men meget tidskrævende, produktions process. Fra en kunde bestiller en ramme, til den er klar til levering går 6 uger. Dette skyldes at Time producerer alle dele i små serie. Omregnet i effektiv tid er en ramme godt 3 dage undervejs, hvilket sætter tingene lidt i perspektiv i forhold til en masseproduceret kulfiber ramme som er klar i løbet af nogle få timer.
Time Sport producerer rammer, forgafler, styr og frempinde. De senere år er de også begyndt at fremstille alle fittings i kulfiber. I forhold til det hidtil benyttede i aluminium er der en vægtreduktion på op mod 50%.


Fork Aktive
Times Sports stolthed er deres forgaffel med indbygget vibrationsdæmpning. Den sidder kun på tomodellerne. Udviklingsafdelingen har brugt de seneste 10 år på at  udvikle og forfine deres forgaffel med indbygget vibrationsdæmpning. Udadtil ligner den en helt almindelig forgaffel i kulfiber. Men i dens indre sidder et lille vægtpendul som aktivt dæmper vibrationer ved at svinge i modfase.  Den er nærmest genial enkel og er i princippet den samme princip der bruges i nogle af verdens højeste bygninger, for at dæmpe svingninger under krftige vindstød og orkaner. Alle enkeltdele til rammen samles og bondes med løse kulfiberklude, som primært er til for at få en flot finish. Alt efterfølgende finish og touch up er også håndarbejde, ja selv lakering og påsætning af stafferinger foretages in house


Den unikke følelse
På spørgsmålet om hvorfor en potentiel kunde skal vælge en Time ramme fremfor f.eks en Pinarello er svarer ret entydigt. En Time ramme kan ikke markedsføres på sammen måde som andre cykler. Den skal prøves og opleves. Det betyder ifølge Time Sports at ud af hver tiende kunde som smækker benene  op over Time ramme,beslutter de seks sig for efterfølgende at købe en. Det må siges at være imponerende for en ramme some koster det samme som en mindre personbil. Netop derfor er Time Sport meget opmærksom på at give kunder og forhandlere mulighed for på egne ben at opleve den særlige Time følelse. Det betyder at der er et meget tæt samarbejde med deres forhandlere hvor de løbende afholder både interne og eksterne events. Der er livsvarig garanti på Time rammer.


Konceptbutikker og Events
Som andre niche brands har Time Sport igang med at opbygge deres egne konceptbutikker på deres vigtigste markeder, som primært tæller hjemlandet, Tyskland og USA. Men også International det
købestærke fjernøstlige publikum har fået øjnene op for de unikke racercykler..

Link

 

CYKELPORTALEN