CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

København helt i front med trafiktavler København helt i front med trafiktavler
Hovedstaden får som den første by i verden 5 trafiktavler, kun for cyklister der skal guide dem uden om trængslen. København helt i front med trafiktavler

Mens billisterne må se flere af deres trafiktavler slukket på grund af manglende økonomiske midler, kan Hovedstadens cyklister glæde sig. Danmark er igen i fokus på den internationale cykelscene, hvor Københavns Kommune som den første by i verden kan præsentere trafiktavler til det cyklende folk. Trafiktavler der kan oplyse om vejarbejde, afstande, destinationer og alternative ruter, samt andre individuelle tips, der sikkert og hurtig kan guide cyklisten uden om de værste trængsler.

I første omgang bliver opsat 5 tavler, placeret på de mest befærdede indfaldsveje mod centrum. Den første er allerede opsat på Nørrebrogade før Dronning Louises Bro, og snart følger de øvrige på Gyldenløvesgade, Amager Fælled, Varmlandsgade og Amagerbrogade. Alle tavler placeres i retning ind mod centrum af byen, da tællinger viser at det er her trængslen er størst specielt i morgentimerne når folk møder på arbejde.

”Normalt forbinder vi trængsel i byerne med biler, men i København er der nu for alvor blevet trængsel på cykelstierne, så de nye tavler er et tiltrængt initiativ til gavn for de tohjulede, for at få det hele til at glide lidt nemmere” udtaler Miljøborgmester Morten Kabal og forsætter ”Med de nye trafiktavler, har cyklisterne nu mulighed for at vælge den mindst trafikkerede rute gennem byen.”

De nye informationstavler er udviklet af Københavns Kommune og har kostet 4,2 mio. kr.

Odense og Århus har i mange år haft simplificerede tavler der fortæller om antallet af passerende cyklister og særlige regnsensorer som aktiverer en længere grøn bølge for de tohjulede. Med med de nye trafiktavler i København, bliver den nye teknologi nu for alvor udnyttet maksimalt og kan udvides i takt med ændrede behov. De nye tavler har allerede vakt stor international interesse og har skabt stor viral aktivitet på de sociale medier som Twitter.

Mere info på Københavns Kommune

CYKELPORTALEN