TEST: Klikpedaler
KOMPONENTERPEDALERTEST 26. marts 2009 CYKELPORTALEN
Hvis der er et område inden for cykelkomponenter med stor mangfoldighed af systemer og standarder (eller manglen på samme) må det være pedaler. Årsagen er selvfølgelig en specialisering i funktion, cyklister efterhånden kræver. De pedaler der er specialudviklet til landevejsrace kan bestemt ikke bruges til MTB. Tingene er tillige så viseligt indrettet at selv indenfor den samme cykeldisciplin, race, mtb eller downhill er der forskellige klampesystemer så uden at tælle nærmere efter vil jeg tro vi er oppe på ca. 15-20 forskellige ikke kompatible systemer. Har man flere forskellige typer cykler med forskellige pedaltyper skal der også et sæt sko til hver af
dem. Det giver omsætning i cykelskobranchen og deri ligger måske en del af svaret på hvorfor der er den mangfoldighed af pedal- og klampetyper.
I nærværende vil vi koncentrere os om pedaler til MTB og afprøvningen af nogle forskellige typer. De krav der kan stilles til en MTB pedal er bla:
trædeflade:
når underlaget du kører på er ujævnt og du måske ikke kan klikke ind i pedalen pga mudder er det godt at have en stor trædeflade at stå på. Kraften fra skoen kan også fordeles over en større flade så du behøver ikke at køre med de stiveste sko i verden. Desuden må pedalen ikke rulle under foden, en stor trædeflade modvirker at pedalen ruller. Freeridere foretrækker en pedal med stor trædeflade.
frigang:
hvis problemet er knæsmerter er der almindelig enighed indenfor den medicinske forskning at frigang i pedalen hjælper til at modvirke dette. En forkert indstillet pedal uden frigang kan hurtigt medføre knæproblemer det ved alle. Men frigang er ikke det samme som udlåsningsvinkel. På nogle pedaler skal du dreje en vinkel langt over frigangen før pedalen udlåser.
udlåsningsmoment:
nogle kan lide at være fast indspændt og andre vil helst kunne klikke ud uden de store kraftanstrengelser. Det er individuelt så det er bedst hvis pedalen tilbyder indstillingsmuligheder. En genkendelig lyd ved ind- og udlåsning har givet anledning til øgenavnet klickpedaler, men de fleste kan ikke leve uden .
mudderkompatibilitet:
er specielt i Danmark en vigtig faktor. Det er ikke let at sige hvad det er der gør nogle pedaler særligt anvendelige i mudder men nogle pedaler har i hvert fald et fortrin her. Jeg skal senere prøve at komme ind på hvad der gør en pedal særlig mudderfølsom. Men ligesom der er mange forskellige typer mudder er der ligeså mange forskellige måder at pakke mudder i en pedal på, derfå må graden af mudderkompatibilitet bero på en subjektiv vurdering.
slidstyrke:
mtb pedaler bliver udsat for en del mudder, vand, slag og hårde belastninger. Det stiller krav til slidstyrken. Specielt lejer skal være af det rigtige format og placeret hensigtsmæssigt på pedalen. Jo tættere på pedalarmen desto større belastninger på akslen. Derfor skal de største og kraftige lejer sidde så tæt ved pedalarmen som muligt. Smøring kan forbedre slidstyrken, så hvis pedaler har mulighed for servicering er det et plus. Klamper slides ved man går på dem mere end ved aktivering af pedalen, derfor skal klampen have en slidflade til at gå på. Nogle klamper er udført i messing som er meget lidt slidstærkt men ikke lettere end stål. Da reserveklamper ofte er forholdsvis dyre kan den valgte materialetype til klampe måske give udslaget når man vælger pedaltype, for funktionsmæssigt kan jeg ikke se der skulle være nogen forskel.
udlåsningsmekanisme:
skal kun kunne aktiveres ved rytterens beviste bevægelser. Tilfældig udlåsning er bare totalt irriterende. Nogle pedaler kan udlåse ved påvirkninger nedefra, fra feks. sten eller trærødder, det er ikke smart. Ensidet låsemekanisme kan af gode grunde ikke udlåse umotiveret, nogle tosidede mekanismer kan, feks. hvis de er udformet som en vippearm.
montering:
kan klampen ikke monteres i din sko eller er din såltykkelse for stor til pedalen duer det ikke, derfor er der opgivet mål for klampebredde og afstand mellem trædeflade og låsemekanismens anlægsflade (svarende til den maximale såltykkelse).
andre mål:
pedalarm-midt på klampen: hvis afstanden er for lille kan der opstå problemer med at låse ud når pedalarmen er i horisontal stilling (kl. 9 og 3). Snuden på skoen vil støde på pedalarmen. Trædeflade-aksel: cyklisten skal indstille saddelhøjden så den passer med denne afstand.
AFPRØVNING
Her er der virkelig gjort noget ud af at designe en ny type pedal. Pedalen har ingen trædeflade men består faktisk bare af to fjedre der er viklet omkring en aksel hvori der befinder sig nogle lejer. Ingen trædeflade men derimod 4 sidet indlåsningsflade. Pedalens force skulle være mudderkompatibilitet og det er rigtig nok, der er ikke mange hjørner hvor der kan pakkes mudder i. Mudderkompatibiliteten er ca. som ATAC pedaler. Til gengæld
er den manglende trædeflade et stort minus. Hvis ikke det lige i et hektisk øjeblik lykkedes at komme i pedalen under fart er det ikke let at finde fodfæste på pedalen. Og det skal ikke blive meget ujævnt før pedalen ruller under foden. Det er en sikker og identificerbar lyd ved ind- og udlåsning. Udlåsning kan dog aktiveres nedefra. Udlåsningsmomentet er ikke justerbart. Der er fremragende frigang i pedalen og der er en justerbar udlåsningsvinkel ved at ombytte klamper. Pedalen kan serviceres. Lejer består af 1 lille og svagt leje yderst på pedalen og et glideleje ved pedalarmen. Klamperne er fremstillet i messing og er meget lidt slidstærke, jeg nåede næsten at slide et sæt op under testen. Skruehullerne i klampen er elipseformede og det giver mulighed for at klampen vrides ud af position hvis ikke de er meget stramt forspændt.
Min vurdering
er at den manglende trædeflade begrænser anvendelsen til MTB kørsel, men på landevejen har disse pedaler sikkert en stor fremtid, vægten taget i betragtning.
Pris. 1249,-
Importør. Ingen pt.
Time ATAC
En gammel kending og er vel efterhånden referencen for MTB pedaler over hele verden. Den er tung men den virker og den kan ikke slides op. Så behøver jeg vel faktisk ikke skrive mere om den eller hvad. Ok der er en del onde tunger der siger at ATAC vil få skarp konkurrence af Eggbeateren og de påstande vil jeg gerne mane i jorden. Der er jo forskel. Mudderkompatibiliteten er sammenlignelig men så stopper festen også. ATAC har en god trædeflade, giver en let genkendelig lyd ved ind- og udlåsning og har passende frigang. Frigangen er dog ikke det samme som udlåsningsvinklen, på ATAC pedalerne skal du ud i en vinkel på 35-45 grader for at pedalen låser ud. Udlåsningsmomentet er ikke væsentligt justerbart (kun ved at ombytte klamper) og det kan virke noget fast for dem der er vandt til et lavt udlåsningsmoment. Låsemekanismen er dobbeltspændte fjedre anbragt på to
uafhængige aksler, dvs. pedalen kan ikke udlåse ved påvirkning nedefra. Pedalen kan ikke serviceres (uden specialværktøj) men den består af et stort godt forseglet leje tæt ved pedalarmen som simpelthen ikke kan slides op. Jeg har endnu ikke hørt om nogen der klagede over slør i deres Time pedaler. Plastic chassiset er godt slagfast og er også meget modstandsdygtigt mod ridser og slag. Messingklamper slides forholdsvis hurtigt. Nogle ryttere vil måske synes at ATAC pedalen er lidt for hardcore pga. det høje udlåsningsmoment og udlåsningsvinkel. Men de virker i alt slags terræn.
Pris. 895,-
Importør. Scanbike
Speedplay Frog
Frog pedalen vender op og ned på begreberne for en pedal. Her er klampen pedal og pedalen klampe, eller noget i den stil. I hvert fald ligger udlåsningsmekanismen i klampen og består af en fjeder og en låseplade. Frogpedalens fordele er den store frigang og den kraftløse udlåsningsmekanisme. Udlåsningsmekanismen er lydløs, så sommetider kan man være lidt i tvivl om pedalen er låst fast eller ej. Det er også forholdsvis let at
komme til at lave et forkert vrid med benet og så er pedalen udlåst. Der kan også opstå umotiveret udlåsning hvis låsepladen er kilet fast (af feks mudder). Mudderkompatibiliteten er derfor ringe, selvom Speedplay påstår det modsatte. Der er mange flader hvor mudder kan pakke sig fast. Låsespændingen kan ikke justeres. Men frigangen er en stor fordel og kan anvendes terapeutisk hvis man har knæproblemer. Frigangen er dog begrænset ind mod pedalarmen, pedalen kan kun udlåses hvis hælen drejes udad. Klampen er et stykke kompliceret mekanik og den fylder en del under skosålen. En del skotyper kan nok få problemer med at få placeret den brede klampe i udskæringen. Pedalen kan serviceres med smøring gennem smørehuller. Der er to lejer i pedalen 1 nåleleje og et lukket kugleleje. Jeg ved ikke hvor slidstærk den er men pedalen er i hvert fald fremstillet i et meget slid- og slagfast materiale /plastic og stål), lejerne er små og yderligt placeret. Frogpedalen skal man vænne sig til. Det er ikke til ved bare en kort prøveperiode at sige om man kan lide den eller ej. Men har man knæproblemer
er der hjælp at hente her.
Pris. 995
Importør Fabin Sport
VP- M30
VP-M30 er en traditionel SPD pedal med alu chassis. Låsemekanismen er en vippearm som kan påvirkes nedefra hvorved der kan opstå umotiverte udlåsning. Udlåsningsmomentet er justerbart men der ringe frigang. God lyd ved ind og udlåsning. VP kalder deres klampesystem Biocleat, som er fremstillet i stål så der er ikke noget organisk ved dem. Jeg har svært ved at se hvad den store fordel ved disse klamper er fremfor en traditionelle klampe type Shimano. Mudderkompatibiliteten er middel. Pedalen kan adskilles og smøres men det er rimeligt svært at samle den igen så lad være med det. Der er 2 alm. kuglelejer og et glideleje i pedalen jeg vil ikke vurdere lejerne
som slidstærke over middel.
Pris. 395,-
Wellgo MG-10
Wellgo har eksperimenteret med materialet Magnesium og er kommet op med en pedal som til forveksling ligner Specialized model Team Ti. Men det er nu Wellgo der producerer dem begge så intet ondt i det. Magnesium
er et forholdsvis let materiale (brudstyrken taget i betragtning) men er sårbart overfor korrosion især på kontaktflader med andre metaller som det er tilfældet ved gevinder. Pedalen har justerbar låsespænding og ringe frigang. Sikkert genkendelig lyd ved ind og udlåsning. Der er en bevægelig gribearm (ensidet gribemekanisme) for hver trædeflade, lidt det samme system som Shimano benytter. Gribemekanismen er forsænket i forhold til trædefladen således at der kan opstå problemer med indlåsning hvis sålprofilet på skoen er særligt kraftigt (tyk sål). Mudderkompatibiliteten er under middel. Klamperne er af stål. Pedalen kan ikke adskilles for servicering og lejer slides meget hurtigt. Jeg kunne mærke slør i pedalen efter ca. 1000 km vinterkørsel. Pedalerne er lette hvilket må tilskrives anvendelsen af magnesium som konstruktionsmateriale. Men de er ikke slidstærke, der sker let korrosion ved stålskruer og i mudder går det dem skidt.
Pris. 495,-
Shimano PD-M959:
Trods stadig større konkurrence og alternative klikpedal systemer lykkes det stadig Shimano til stadighed løbende at forbedre deres SPD system. PD-M959 som er den nye toppedal er ingen undtagelse. Med kun 346 g er det den hidtil letteste pedal fra Shimnao. Klampesystemet er stadig det samme men selve pedalen er forbedret mht til ind/udlåsning og modstandsdygtighed overfor mudder. Indlåsesystemet er ensidigt, pedalen kan ikke
udlåses nedefra. Ind og udlåsning føles i forhold til tidlige modeller væsentligt lettere og der er et tydeligt klik når man låser ind. Når man skal ud af pedalen vrider man let foden enten ind eller ud. Udlåsningsmomentet stilles
med en lille 3 mm unbroaonøgle. Også pasform mellem klampe og pedal er perfekt uden det mindste slup, og der er +/-2,5 grader frigang. Huset er i aluminium med titaniums finish og akslen i CrMo med forseglede lejer Shimano bruger en 8 mm unbraco for montering på pedalarmen i stedet for en 15 mm fastnøgle. Og der er en indikation i form af en lille udfræsning for den højre side. Mht. til mudder kan jeg ikke umiddelbart mærke nogen forbedring i forhold til en 4 år gammel PD-M747 pedal. Mudderet sætters sig stadig fast oppe i klampen mens på selve pedalen var det stort set umuligt at få det til at lukke til. Trædefladen er stadig tilstrækkelig stor til at også mindre stive sko får fuld understøttelse. Den medfølgende brugermaual er forbilledlig her er intet overladt til tilfældighederne men der er ingen servicevejledning. Shimano anbefaler at service udføres af cykelsmeden..
Der findes stadig lettere pedaler på markedet men Shimanos nye MTB topedal er svær at komme uden om når det angår funktion og pålidelighed. Får min anbefaling.
Pris. 995,-
Importør: Egedesøe
WTB MP 250
Denne pedal har været længe undervejs. Den første prototype blev vist på Eurobike tilbage i 1999, men først nu er den blevet klar. Med 260 g for et sæt er vi her nede i den lette ende. Tilpasningen mellem klampe og pedal lader en del tilbage af ønske der er tydelig mærkbart slup. Trædefladen giver dog en god understøttelse. Frigangen kan stilles trinløst mellem 5 og 15 grader ved hjælp af den lille medfølgende unbraconøgle. I praksis fungerer det dog ikke særlig præsist. Også udlåsningsmomentet er temmelig upræsis. Det var svært at opnå samme indstilling på begge pedaler. Man klikker ind og ud af pedalen ved vrid ind eller ud og der er et tydeligt klik. Man kan også med nogle flere kræfter trække sig ud af klampen ved en lodret bevægelse. Låsemekanismen er dobbeltsidet og kan udlåses ved påvirkning nedefra. Huset er i termoplastik og aksel i CrMo. Der er to lejer: et nåleleje tættest på pedalarmen og et lukket kugleleje yderst. Pedalen er let at åbne og servicerere og let at samle igen. Klampen er den samme som Shimanos SPD. Mht til mudder er pedalen god og de afrundede former gør at det har svært ved at pakke til. Forventningerne til denne pedal var høje men bliver ikke helt indfriet. Indstillingerne er mangfoldige men ikke særligt præcise. Den store frigang er en fordel for folk med knæproblemer.
Pris. 1095
Importør ??
Mudderfølsomhed. Problemet med mudder er at det er i stand pakke sammen til et meget fast materiale og at det kan at kile sig ind i alle hulrum i en pedal/klampe. Hvis de samme hulrum skal rumme en klampe eller
låsemekanisme vil rytteren i nogle tilfælde ikke have styrke til at fortrænge det sammenpakkede mudder og pedalen vil ikke låse fast. Derfor skal en pedal være konstrueret således at der ikke er hulrum hvor mudder kan pakkes sammen og der skal være en stor angrebsflade mellem klampe og låsemekanisme. Sidstnævnte giver også mulighed for stor frigang. Jeg har prøvet at måle forholdet mellem angrebsfladerne, dvs. forholdet mellem bøjlebredde og klampebredde bagerst. De pedaler med det største forhold ser ud til, fra den subjektive vurdering, også at være de pedaler med den bedste mudderkompatibilitet.
Tips til dine pedaler
Smør fedt i gevind i pedalarmen og på klampeskruer for monteringen. Så slipper du for at skulle bore skruer ud når du skal skifte klamper og at pedaler gror fast på pedalarmen. Udskift klampeskruer med unbracokærv med skruer med torxkærv, det er langt mere slidstærkt og letter afmontering. Medbring nøgle til at justere klamper under de første ture, det kan let være du ikke har fået den skruet hårdt nok på skoen eller
Konklusion
Selvom der findes mange kompetente bud på titlen som den bedste pedal er Time og Shimano stadig at foretrække hvis holdbarhed og funktion er i højsædet Hvilken man vælger af de to er nok lidt en spørgsmål om preferancer. Skal du have en let og universel pedal både til landevej og offroad er Crankbrothers et godt bud. På MTBR kan du finde andre cyklisters kommentarer til forskellige pedaltyper.
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike