CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Om det var det fantastisk gode vejr i området omkring Gmund i Tyskland, som var årsag til at besøgstallet ikke helt nåede det forventede,...

Om det var det fantastisk gode vejr i området omkring Gmund i Tyskland, som var årsag til at besøgstallet ikke helt nåede det forventede, for den tredie udgave af  European Handmade Bicycle Exhibition 2010, melder historien ikke noget om, men med godt 3000 besøgende over de tre dage må arrangørerne erkende at målet med flere besøgende altså ikke blev nået i år.  Det har dog på ingen måde fået Indra Sarkar og Ingo Brantl som er initiativtagerne, til at kaste håndklædet i ringen.
Trods generelt set stor tilfredshed blandt de mange udstillere hvoraf mere end 20 % i år var fra udlandet må vi erkende at der skal nye tiltag til for at sikre en forsat vækst.   Uden iøvrigt at vil afsløre flere detajler er arbejdstitlen for 2011 udgaven af EHBE nu „Fahrrad-Kulter-Festival“ fortæller Indra Sarkar.

Uanset det lidt skuffende besøgstal så burde der være basis for sådan en messe hvor alle de små specialproducenter kan vise deres meget spændende produkter.  Produkter som ofte forsvinder i mængden på de store cykelmesser.  Desuden er man som udstiller sikker på at de besøgende er meget målrettede efter nicheprodukter.


For flere af udstillerne var EHBE den første udstilling nogensinde de udstilte deres produkter, f.eks rammebyggeren Franz Funk fra Regensburg. Hans firma  Cubetto Deutschland bygger udelukkende kundebestilte rammer i stål.


Carbonice er en af den slags produkter som let ville forsvinde på en messe som f.eks Eurobike.  Med en vægt på kun 75g og en lysstyrke på hele 230 lumen  fødet fra et genopladeligt Lithium-Ion batteri.  Da batteriet er meget kompakt kan det placeres kronrøret.

Italienske Nevi har tidligere udstillet på Eurobike, men havde i år valgt at prøve kræfter med EHBE, fordi deres erfaring har været at de ikke fik den optimale eksponering på den gigantiske messe, som stod mål med den store økonomiske satsning, det er at udstille på Eurobike.  Nevi bygger cykler i titanium og en af nyhederne var den fikse bycykel med 20″ hjul.   Nok ikke øverst på de fleste dagligdagscyklisters budget med en pris påg ca. 16.500 kr for ramme og forgaffel.


Falkenjagd Titan Bikes er endnu et ret ungt foretagende. Rammerne bliver udviklet i Ismaning som ligger lidt nord for München tæt ved lufthavnen. Rammerne bliver herefter produceret i USA af Lynskey.  Slutkontrol og samling foregår i Tyskland.  Firmaet har en lang tradition for udvikling af dele til luft- og rumfartsindustrien.  Deres speciale er specielle rørudformninger i titanium som vist på den nye model Aristos.


Fahrstil-Magasin er et nyt tysk cykelmagasin som ønsker at skille sig ud fra mængden. Det er ikke et decideret cykelmagasin i traditionel forstand, nærmere et livstilsmagasin for cyklister.  Prøveeksemplaret som blev præsenteret så umiddelbart meget spændende ud med mange meget anderledes og spændende vikler på det at cykle.
Det er planen at det skal udgives 4 gange om året som tema numre. Prisen er 15 Euro.  Et magasin jeg som redaktør på cykelportalen gerne ville være med til at udgive på dansk.  Hvem ved, måske det lykkes denne gang.

Det er arbejsgruppen Velonauten som står bag projektet. Velonauten tæller bl.a  så fremtrædende cykelpersonligheder som Gunnar Fehlau fra Pressedienst Fahrrad.

CYKELPORTALEN