CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

I regn og sol på Eurobike Media Days I regn og sol på Eurobike Media Days
Den fjerde udgave af Eurobike Media Days blev i år afholdt umiddelbart før Eurobike i Serfaus-Fiss-Ladis. I regn og sol på Eurobike Media Days

 

De fleste forbinder Serfaus-Fiss-Ladis for sit fine familieskiløb, men de  senere år, er de også kommet på landkortet for mountainbike hungrende cyklister. Med sin egen Bikepark og et omfattende rutenet, effektivt forbundet med liftsystemer og et tilhørende Sommercard, er der udfordringer nok for ethvert temperement, hvis ellers man kan leve med en nærmest kitchagtig alpeidyl, hvor hvor alt skal temalægges i bedste Disneypark stil.

Efter en maj og juni måned med næsten uafbrudt sol i vores hjemmelige Daisyland, er det egentligt lidt befriende at ankomme flyvende til Innsbruck gennem regntunge skyer og turbulens, der mest minder om en rutchebanetur i Tivoli.  Atter med sikker grund under fødderne hopper jeg på toget til Landeck, hvorfra det går videre af serpetinerveje op til Fiss.  Efter at være smidt af postbussen i et skyindhyllet Fiss (1436 moh), må jeg konstatere at sommeren her mere ligner efterår.

Næste morgen stiger humøret atter. Skyerne hænger stadig tungt, herinde mellem bjergene efter nattens regn. Varmen fra den opstigende sol opløser dem langsomt og som små får bevæger de sig langsomt op langs bjergsiderne for endelig helt at gå i opløsning.

Jeg har en aftale om at låne en ny cykel fra det Canadisk cykelbrand Kona, som efter års pause igen er tilbage på Eurobike, inden messen åbner officielt ved middagstid og mere end 200 inviterede internationale reportere indfinder sig. Jeg når lige at klikke i pedalerne, så åbner sluserne sig atter. Nuvel en rigtig cykelreporter lade sig ikke afskrække af en smule vand fra oven, og slet ikke i disse omgivelser som er en kærkommen afveksling fra et land uden bjerge. Så mig afsted. Jeg får nogle fornøjelige timer på den grønne cykel i et skiftende vejrlig, der på dramatisk vis giver alpeidyllen lidt mere kant end på en dag i strålende solskin.

Naturligvis er eMTB stadig hot, men havde i år fået kærkommen selskab af en mængde nye gravelbikes, der blev flittigt benyttet på de mange afmærkede spor og stier, af de reportere som stadig havde noget i benene :o) Brands som Kona, Ghost, Nicolai og Rondo viste tydelige takter på hvilken herlig alsidig cykeltype gravelbiken er for dem som er mere til cykelsjov og eventyr end konkurrence og landevejsrace.

Bikeparken var et kærkomment sted at prøve kræfter med de fuldtaffjedrede trial cykler både med og uden batterier. I omgivelser som disse giver fuldtaffjedring og 160 mm vandring mening. Inden cyklist og cykel fik lov at hoppe på kabineliften og og hjulpet fri af tyngdekraften, er der påbud om at bruge FullFace hjelm. Bikeparken har ruter lige fra nybegynderen til de skrækindjagende nærmest lodrette ruter for hardcore cyklisterne.

Et for mig nyt bekendtskab på elmotor området er tyske Brose, hvis motor subjektivt opleves som fuldstændig lydløs og med en uhyre velafstemt motor indkobling, der i højere grad giver en følelsen af stadig at cykle frem for bare at køre på et tohjulet elektrificeret køretøj. Ingen tvivl for mig om at det er her slaget skal stå de kommende år, om at kunne tilbyde motorløsninger som bliver stadig mere og mere avancerede. Brose er hverken de ikke de letteste, eller billigste men er teknologisk et hestehoved foran konkurrenterne med den mest avancerede motorstyring og individuelle tuningsmuligheder. Brose nyeste tredje generations motor Drive S, har hus i magnesium, der har gjort den 500 gram lettere. Brose sidder på flere High End mountainbikes så som spanske BH Bikes.

Bosch eBike ABS er blokeringsfri skivebremse til elcyklen. En stor kasse monteret under styret indikerer at systemet stadig er i sin vorden, og foreløbig kun virker på forhjulet. Den korte prøvetur virkede meget overbevisende, selvom angsten lige skal overvindes, for at trække fuld bremse på forhjulet på en grusvej og slippe godt fra. Afgjort en teknologi som vil gavne cykel novicer.

Tyske Mubea er en stor OEM producent af tilbehør til bilindustrien. De senere år har de investeret kraftigt i et nyt potentielt forretningsområde og grundlagt deres E-Mobility Center. For at vise deres knowhow og kunnen har de udviklet en række Speed Pedelec cykler med rammer i præfabrikerede kulfiberskaller og en ekstrem momentsstærk motorløsning. Deres prototype på en Speed Pedelec MTB var uden tvivl media days  mest potente elcykel, med så megen rå power og moment at den vil gøre en Københavns cykelsti til et rent helvede for almindlige cyklister. og en temmelig hårrejsende oplvelse at kunne cykle op af en grusbelagt serpentinervej med 45 km i timen uden videre fysisk anstrengelse. Ikke uden grund at denne cykeltype er blevet forbudt flere steder i USA ude på offroad sporene.

I den mere fredelige afdeling viste det Shimano ejede PRO deres Discovery Bikepacking tasker til den eventyrlystne cyklist, sammen med en særligt Gravel landevejsstyr og en affjedret sadelpind. Shimano havde en hel flåde af Scott cykler monteret med deres nye XTR serie som her havde forpremiere inden den officielle lancering ugen efter.

Som cykelreporter er Eurobike Media Days en kærkommen mulighed til at få præsenteret flere nye produkter samlet fremfor at skulle stresse frem og tilbage til enkelte produktpræsentationer og være underlagt de enkelte brands luner. På Eurobike Media Days er du som reporter i kontrol og kan selv vælge tempo og rækkefølge. Forhåbentlig vil det i fremtiden lykkedes Messe Friedrichshafen i højere grad at tiltrække flere af de større internationale brands. Som brand er det tydeligt alene ud fra pressedækningen på de forskellige medier, at de får betydelig større eksponering end ved et solotiltag, som ofte kun afspejles i en enkelte reportage.

Efter dagens trængsler med kamera og cykelsko, blev aftenerne nydt på toppen af Fisser Joch og Lazid med det helt store traktement fra Tourismusverband Serfauss-Fiss-Ladis, Beer von Fass og tyroler madspecialiteter i hopetal til de trætte ben. Test af cykler og udstyr følger i kommende artikler…

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN