CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Hvilken ladcykel skal jeg vælge ? Hvilken ladcykel skal jeg vælge ?
Cykelportalen kikker på de fem mest gængse ladcykel typer. Hvilken ladcykel skal jeg vælge ?

Ladcykler eller transportcykler er cykelbranchens “nye” smarte svar på micromobilitet og bæredygtighed. Ladcykler er nu langtfra noget nyt cykelfænomen, men markedføres i disse år i helt stor stil i alverdens udformninger. Ud over at kunne bruges til transport af last, børn og kæledyr, er der også flere producenter der lancerer den som tur/bikepacking cykel til den store tur, som her Markus Stitz tur fra Edinburgh til Erfurt “Home for Chrismas”.

 

Cykelportalen giver dig svaret på de forskellige typer

En ladcykel er grundlæggende enhver pedaldreven cykel med to hjul eller flere, der er designet specielt til at transportere en last. Det være både stor som lille. I sin simpleste form kan en ladcykel være en cykel med en indbygget, forstærket kurv foran til tungere end normale daglige transportbehov. I sin mest komplekse form kan det være en firehjulet kassecykel med elmotor.

Den klassiske tre hjulede Christiania ladcykel og den tohjulede LongJohn, kender de fleste. Men markedet idag er blevet meget mere komplekst hvor der findes mange nye ladcykeltyper der blander de enkelte kategorier på kryds og tværs. Men grundlæggende kan  de fleste  ladcykler inddeles i fem hovedgrupper:

Hvor de tre første typer generelt set har de samme gode køregenskaber som den traditionelle cykel, er de to sidstnævnte mere problematiske og stiller større krav til cyklisten ikke mindst mht balance og manøvrering. Desuden fylder de to sidste også temmelig meget i et allerede trængselpræget bybillede. 

Utility Cykler
Utility-cykler er bygget med en traditionel akselafstand, men med forstærkede rammer, der gør dem i stand til at bære større last end en standardcykel. De har ofte metalkurve foran og/eller bagagebærer indbygget i stellet og er designet til at være smidige og lettere at køre på end større ladcykler, mens de stadig har en betydelig bæreevne.

Små ladcykler
Disse har  samme overordnede størrelse som en standard citybike, men med et mindre forhjul (typisk 20″ sammenlignet med et 26″ baghjul) med en frontbagagebærer, der er fastgjort til stellet over hjulet. Bagagebæreren har enten en kasse monteret eller har monterings muligheder, når du har brug for kassen, og plads, når du ikke har brug for den

Longtails
Longtails har en ekstra lang akselafstand bagtil, som giver plads til et forlænget, indbygget dæk til at transportere last eller børn. Longtails har typisk åbne tasker til last i siderne, kroge til stropper til fastgørelse af last på toppen og mulighed for håndtag eller ryglæn til transport af børn. Denne ladcykeltype har fundet meget stor udbredelse de senere år.

LongJohn
Denne cykel går også under betegnelsen kassecykel Bakfiets
Long Johns blev udviklet i Danmark i begyndelsen af det 20. århundrede. De har en ekstraordinær lang akselafstand foran og et mindre forhjul, hvor lastrummet eller en fastgjort trækurv sidder lavt på jorden mellem styret og forhjulet. I dag er Long John-designet mere eller mindre blevet absorberet i kategorien Bakfiets, eller Box Bikes, som blev udviklet i Holland i slutningen af 1800-tallet. Mens Bakfiets oprindeligt var en trehjulet ladcykel med en trækasse mellem de to parallelle hjul, kan moderne Bakfiets enten være en trehjulet eller en tohjulet Long John med en integreret kasse.

Trehjulede lastcykler/cykelrickshaws
Trehjulede cykler eller cykelrickshaws har normalt et aflangt stel med to hjul foran eller bagpå for ekstra stabilitet, med en lasteplatform, kasse eller sæde mellem de to hjul. Cykelrickshaws er almindelige i dele af Asien og Afrika som cykeltaxaer, mens cargo trikes (ofte med en kasse) er almindelige i Europa til personlig brug.

CYKELPORTALEN