CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Håndbygget foldecykel Håndbygget foldecykel
Et håndbygget foldecykel med stort forhjul og lille baghjul forener det bedste fra to verdener Håndbygget foldecykel

I cykelverdenen tales der ofte om håndbyggede cykler og stel. Sædvanligvis er de af den meget dyre slags og ofte racer- og turcykler. Derimod hører det til sjældenhederne at en foldecykel også står model for denne håndværksmæssige disiplin.

Lunes Bikes er en temmelig special af slagsen. En foldecykel i klassiske tynde runde og elegante Tig svejste stålrør, der  udelukkende bygges på bestilling i  Barcelona. De smukke slanke rør danner rammen for en ret unik foldecykel med forskellige størrelser hjul.

Hvorfor nu lige forskellige hjulstørrelser vi mange sikkert spørge. Det for en foldecykel store forhjul på 24″ gør at cyklen føles som en helt almindelig cykel, mens det lille baghjul på kun 18″ gør det muligt at reducere den samlede længde på cyklen med 50 cm. Til trods for den aparte konstruktion er helhedsindtrykket uhyre elegant.

 

De flest oplever at små hjul ofte lettere fanger ujævnheder og huller i vejen, som i værste fald gør at man mister kontrollen over cyklen. Dette undgås ved at bruge et større forhjul, som bogstavligt ruller lettere hen over ujævnheder og huller.  Samtidig har større hjul også bedre momentum, altså bedre evne til at holde farten når de først er oppe i rotation. Ved at kombinere et stort styrende forhjul med et lille trækkende baghjul opnår man de bedste fra den almindelige cykel med bedre styreegenskaber og kontrol og en mere kompakt størrelse fra de små hjul.

 

Cyklen kan vel næppe kaldes en foldecykel i traditionel forstand, da den kun har det som kaldes “half fold”, hvor baghjulet skubbes ind under rammen. Alligevel opnås et ret kompakt foldemål på 72 x 28 cm hvilket gør den let at opbevare og transportere med offentlig transport,  Cyklen produceres kun på bestilling hvor du skal lægge et depositum på 500 Euro. Produktionstiden er mellem 2 til 4 uger.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN