Guide til velpumpede dæk
Teknik 30. april 2013 CYKELPORTALEN
Hvor hårdt skal man pumpe sine dæk ?
Mange tror fejlagtigt at jo hårdere man pumper et dæk, desto lavere rullemodstand giver det. Men det passer kun indtil dæktrykket er helt rundt mens man sidder på cyklen. Pumpes dækket hårdere, stiger rullemodstanden igen. Jo bredere dæk, desto lavere dæktryk skal man derfor have for at opnå den optimale rullemodstand. Pumper man et MTB eller Citybike dæk lige så hårdt som et racerdæk vil det give højere rullemodstand. Det optimale dæktryk for en given dækbredde mht. til rullemodstand er derfor også afhængig af hvor tung du er. Jo lettere des lavere dæktryk for at opnå optimal rullemodstand. Derfor pump aldrig dine dæk hårdere end den maksimum værdi der er angivet på siden af dækket.
Hvor tit skal man pumpe sine dæk ?
Almindelige gode slanger holder fint det samme dæktryk i op til en uge, mens de meget lette latex slanger skal pumpes hver dag. Skal du pumpe dine dæk oftere har du det man kalder en siver som ofte er en defekt ventil.
Hvorfor passer pumpe og ventil ikke sammen ?
Der findes tre ventiltyper på markedet, racer- og autoventil er de nye standarder mens den gamle dunlopventil langsom er ved at udgå
Racerventilen går også under betegnelser som fransk eller presta ventil. Denne ventiltype skal åbnes manuelt før du kan pumpe.
Fordele: Bedre holdbarhed end f. eks Dunlop ventiler fordi gummiet i racerventilen belastes mindre og er af bedre kvalitet. Den er let at pumpe og passer til alle fælge. Racerventiler fås i længder fra 35mm op til 80 mm.
Ulempe: Ventilhoved kan knække af og man skal købe en ny slange. Dette sker dog sjældent. Enkelte racerventiler har udskifteligt hoved. Diameter: 6,5 mm Max tryk: Op til 15 Bar afhængig af kvalitet.
Autoventil er som navnet antyder den samme type som benyttes på biler. Den går også under betegnelsen som MTB- og BMX ventil. Pumpes med et særlig ventilhoved der trykker den lille udløser i ventilen ned. Fordel: Kan pumpes på de fleste tankstationer. Ulemper: ingen. Diameter: 8,5 mm og Max tryk på ca 4 Bar
Dunlopventil går også under betegnelser som almindelig- og børneventil.
Tidligere den mest almindelig ventiltype på markedet men viger efterhånden for de to andre.
Tidligere blev luften i dunlopventiler holdt inde af ventilgummi. Idag er de fleste dunlopventiler med en kugleventil der gør dem både mere pålidelige og lettere at pumpe. Fordel: Let at pumpe Ulemper. Svære at få til at sidde tiltrækkelig fast.
Diameter: 8,5 mm Max tryk: 6 Bar
Har jeg brug for en en dæktrykmåler ?
I langt de fleste tilfælde er en dæktrykmåler udnødvendig. Et godt tips er at jo smallere dækket er jo mindre skal du kunne deformere det, når du trykker ned i slidbanen med et par fingre. MTB og turdæk derimod må du godt kunne deformere slidbanen en smule ved tryk. I praksis kan du køre på en MTB dæk næsten uden luft uden at det tager skade.
Tips og Tricks
Hold dine dæk og slanger rene
Kik af og til dine dæk efter for småsten og glassplinter der langsomt kan gnave sig igennem dækket og på sigt forudsagde en punktering. Er punkteringen sket så sørg for at kikke dine dæk godt efter både ind og udvendigt inden du lapper eller skifter slange. Dæk bliver møre med alderen. Er der begyndende revner i dækket er det tid at udskifte dem. Værd opmærksom på at flintesten vender sig med den skarpe kant opad når det har regnet.
Kontroller din fælgtape
Fælgentapen forhindrer egeniplerne i at kunne gnave hul på slangens. Det er en god ide at se om der er hul i tapen eller den sidder skævt.
Centrer ventilhovedet
et skævt isat slange hvor ventilhovedet sidder skævt er ofte medvirkende til punkteringer. Sørg derfor for at ventil og slange sidder korrekt i dækket.
Tag en lille ventiladaptor med i lommen, så kan du pumpe dine racerdæk på tankstationen
Bar vs PSI
- 2 bar 29,0 psi
- 3 bar 44 psi
- 4 bar 58 psi
- 5 bar 73 psi
- 6 bar 87 psi
- 7 bar 102 psi
- 8 bar 116 psi
- 9 bar 131 psi
- 10 bar 145 psi
- 11 bar 160 psi
- 12 bar 174 psi
Omregningsfaktor
1 bar = 14,5 psi
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike