CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

At rejse er at leve skrev H.C. Andersen da han skrumplede afsted i en iskold diligence med kurs mod Rom

“At rejse er at leve skrev H.C. Andersen da han skrumplede afsted i en iskold diligence med kurs mod Rom. Besynderligt synspunkt set i perspektivet nutidens muligheder i et alle vegne motoriseret og effektivt transport system. Men det er ikke for sent, lad langsomheden falde over dig på din turcykel og oplev rejsens element som H.C. Andersen oplevede den.”

“Alle former for cykling har sin charme, men at trille afsted med “huset på ryggen” er om noget den ultimative frihed på to hjul. Jeg taler naturligvis om turcykling, turcyklister, rejsecyklister, der nu om dage skal hedde Bikepacking. Vor tids moderne riddere, en skare af eventyrlystne cyklister, der trodser alle bekvemligheder, pakker tøj, telt, kogegrej og drager mod fremmede horisonter på “jernhesten”

Turcykling er mange ting, kun din fantasi sætter grænser. Med turcykling kan alle være med uanset alder og køn. Turcyklister er en blandet skare og målene er mange. Fra den tunglastede verdenscyklist til let weekendturing på f.eks. Hærvejen.
Ligesom så mange andre fritidsaktiviteter, er planlægningen af turen en vigtig del. Ud over selve destinationen skal man også have en cykel og tilhørende udstyr. Og her er der idag uanede muligheder.
Den klassiske turcyklist cykler fra sted til sted, med alle fornødenheder pakket i cykeltasker. Overnatningen er i telt og maden laves på et stormkomfur. Hvis man gerne vil have lidt mere bekvemmelighed kan man indlogere sig på hotel/pensionater og hytter.
Nyeste variant af turcyklingen er Bikepacking, hvor den populære gruscykel eller mountainbike nu udstyres med tasker sat direkte på stellet med remme. Det giver nye muligheder for at udforske steder der normalt er svært tilgængelige på en traditionel turcykel.

Valg af cykel
Valg af den for dig rette cykel til dit næste cykeleventyr er i høj grad et spørgsmål om personlige præferencer og behov
Der er naturligvis forskellige krav om du skal cykle rundt i Danmark et par uger eller begiver sig ud på langtur gennem flere kontinenter.
Er du nybegynder og ikke skal længere væk end Danmark eller Skåne kan du sagtens bruge en dagligdags cykel med 5-7 indvendige gear der så suppleres med bagagebærer.
En rigtig turcykel kan sammensættes på flere måder. En håndbygget ramme på mål med individuelt monterede komponenter er naturligvis den ultimative løsning men også dyr. Ellers findes der masser af færdige turcykler, mountainbikes og gravelbikes der er velegnede til formålet. Den klassiske turcykel er efterhånden blevet afløst af gravelbiken. Mountainbiken er en meget solid cykel og de brede dæk gør den velegnet til kørsel på specielt dårlige veje. Gravelbike eller gruscyklen er det nye hype, som fås i et utal af varianater og som på mange måder forener de gode egenskaber fra den klassiske turcykel med mountainbiken.

Uanset hvad men bestemmer sig for, er der nogle ting du bør være opmærksom på:
På en god turcykel er holdbarhed vigtigere end lav vægt. Rammen bør være i stål eller aluminium og kik efter de kendte legeringer Tange, Cr.Mo, Reynolds 531, 7020 og 6061. Ud over selve rammen er der specielt fire steder på cyklen hvor det ikke er smart at spare. Det er

Krankboks, styrfittings, hjul og pedaler, primært fordi cyklens bevægelige dele vil blive belastet mere.
Moderne lukkede krankbokse volder sjældent problemer. Styrfittings er særlig udsat specielt med cykeltasker foran.

Hjulene skal kunne holde til den ekstra belastning, få dem håndbygget af en fagmand, eller lad ham efterspænde dem godt inden du tager af sted. Benyt 2-2,33 mm eger og med minimum tre kryds.

Pedalerne er ofte en sted der bliver sparet. De skal kunne fungere i alt slags vejr under en meget hård belastning, så det er vigtigt at de har gode lejer. Om du vil benytte klikpedaler(SPD) er en smags sags, men en god mulighed er Shimanos kombipedal med klik på den ene side og en almindelig trædeflade på den anden.

Generelt bør du benytte gode gennemprøvede dele der er alment udbredt, i fald at du skal have skiftet noget undervejs. Benytter du speciel dele på din cykel, så overvej at udskifte dem eller tag en reserve med. Glem alt om elektronisk gearskift.

Den rigtige saddel er tit forskellen mellem fiasko eller succes på en lang tur. Rigtige lædersadler fra f. eks. Brooks kræver tilkørsel ligesom et par klassiske vandrestøvler, men andre sadler af skind er generelt bedre end typer af plast. Pas på med de såkaldte Gel og ergonomiske sadler. Det er min erfaring at de lover mere end de kan holde.
Når man kører turing er det vigtigt at have et rimeligt tæt gearforløb i midterområdet, der hvor man kører mest. Triple kranksæt er idag nærmset uddødt og 1×11 er dne gængse opskrift. Lave gear er vigtigere end høje.

Det er en fordel at kunne foretage de mest nødvendige reparationer selv. Skil din cykel ad og saml den igen inden du tager af sted på langtur. Det overskud af selvtillid mht. cykelreparationer du får er uvurderligt.

Grundform
Essensen i en cykeltur er at komme frem ved egen kraft. Cykler du til dagligt vil der normalt ikke være problemer med at foretage selv længere ture. Ubehag som ømhed i bagdelen og smerter i knæene er tegn på du rent fysisk ikke har forberedt dig grundigt nok, eller du har det forkerte udstyr. Under alle omstændigheder er det en god ide afprøve fysikken og udstyret grundigt før du kaster dig ud i eventyret.
En test: kør 14 dage før afrejsen min. fem dagsture svarende til det antal km du forventer at tilbagelægge dagligt på din tur, og gerne med fuld oppakning. Det skulle nødig give anledning til problemer. Selvfølgelig er det ikke tilstrækkelig træning, en god rettesnor er antallet af timer i sadlen ½ år før en tur skal min. være 2 gange antallet af timer i sadlen under turen.
Endelig lad dig ikke skræmme af bakker og bjerge. Med de rigtige gear kan man altid komme op ad dem. Det kan tage sin tid, men belønningen venter altid med den flotte udsigt.

Læs også Cykling i Bjerge

Pakkeliste
En pakkeliste er naturligvis meget individuel og hvor omfattende den skal være afhænger af hvor stor en tur du skal på. Begrænsning og lav vægt bliver dog hurtigt en dyd, da du selv skal slæbe på det.

  • Cykeltasker med så mange lommer og åbninger som muligt.
  • Telt så let som muligt. Kontroller at ventilationsbullerne er placeret øverst i teltet ellers vil der med garanti skabes kondens på indersiden.
  • Liggeunderlag, Therma rest eller lette luftmadrasser. De skal pumpes men pakkes let sammen og giver bedre liggekomfort end en Therma Rest og fylder mindre.
  • Sovepose kombineres evt. med spacelagen eller bivuakovertræk hvis komforttemperaturen skal varieres.
  • Kogegrej: forskellige typer, skal man vælge multibrænder med det samme eller gå efter Trangiaen, Jeg ville tage multibrænderen.
  • Brændstof sørg for det brændstof din brænder kan anvende er tilgængeligt på destinationen.
  • Værktøj evt. et foldeværktøj, husk også lommekniv.
  • Værktøj er tungt, så der skal indgås nogle kompromisser. På kortere ture og på destinationer i Europa, kan man sagtens klare sig med et multiværktøj. Er det store uheld ude skal man somregel alligevel have hjælp og man kan komme langt med den lokale smeds værktøj.
  • Løse eger og nipler.
  • Lappegrej.
  • Slange evt. ekstra foldedæk.
  • Pumpe.
  • Kort og kompas.
  • Korte lange cykelbukser overtræksrør er bedre end lange trøjer og bukser.
  • Lang/kortærmet svedundertrøje.
  • Regntøj/jakke evt. regnjakke med aftagelige ærmer der kan bruges som vindvest.
  • Fritidstøj til når man ikke cykler.

 

Cykeltasker
Der findes mange cykeltasker på markedet og langt de fleste i en god kvalitet. Hold dig væk fra de helt billige modeller, de holder kun en sæson.
Cykeltasker skal være adskilte dvs. to fortasker og to bagtasker og evt. en styrtaske. Fordelen ved fortasker er at vægten bliver fordelt bedre på cyklen, som herved føles meget mere stabil.
Specielt på ture med flere dages regn er det rart at kunne holde vandet ude.
Der findes i dag cykeltasker som er 100% vandtætte, f.eks. fra tyske Ortlieb. Men mindre kan også gøre det. Pak alle dine ting ind i plastposer eller anskaf et sæt regneovertræk, bl.a. Agu laver modeller som passer til de fleste tasker.
En lille styrtaske er praktisk til penge og fotografiapparat og den kan tages med når man forlader cyklen.
Sørg for at få tasker med et ordentligt låsesystem så de sidder ordentlig fast under kørslen
Fortasker kræver en lavpunktforbagagebærer men der findes et alternativ i Carradice fortasker som monteres med en bøjle i hurtigbespændet ved navet. Det gør det muligt at montere taskerne på bl.a. affjedringsforgafler.
Et alternativ eller supplement til cykeltasker er en ethjulet anhænger f.eks. BOB Yak. I modsætning til sine tohjulede søskende bevarer cyklen sine køre og styreegenskaber. Desuden slipper man for de mange tasker. Det er også muligt at køre offroad med den. Også til familieture hvor børnene selv kan cykle er den god da far/mor kan køre med al bagagen.

 

Cykeltøj.
Mange vil nok syntes at cykeltøj er et nummer for smart, men ikke desto mindre er det det mest praktiske under de fleste forhold. Cykeltøjets primære funktion er at transportere sved væk fra kroppen så du er tør på huden. Derudover er cykeltøjets funktion at danne et luftfyldt isolerende lag lige over huden, som opvarmes ved fordampning af sved fra kroppen. Når du ikke arbejder fordampes der ikke så meget sved, dvs. kroppen producerer mindre varme, og du bliver derfor hurtigere kold. Især i stærk medvind og nedkørsler kan vinden fortrænge den varme luft i det isolerende lag og nedkøle huden. Derfor er det ofte nødvendigt med to lag tøj, et inderst der transporter sved og et yderst der fortrænger vind.
Cykelbukser med skind er et MUST, køb dem i god kvalitet med så få syninger som muligt og især uden syninger på indersiden af låret. Desuden er en svedundertrøje en klar fordel, da den transporterer sveden væk fra kroppen.
Der findes meget cykeltøj/beklædning med multifunktioner der også kan bruges når man ikke cykler bl.a. vandrestøvler med SPD klamper. Man kan også vælge at bruge noget af sit fritidstøj til cykle i, en Svandri skovmandsskjorte er uovertruffen som regnjakke og kan også bruges når det bliver koldt (kan fås i jagtudstyrsforretninger). Du ligner heller ikke Bjarne Riis når du kommer kørende i dine vandrestøvler og Svandri, men du fryser i hvert fald heller ikke.

 

Transport
Bus, tog og fly er oplagte muligheder når du skal længere væk Der er stor forskel på hvordan de enkelte lande forholder sig til transport af cyklen med tog og bus.
I alperegionen er der nærmest ingen begrænsninger for transport i tog, bus og svævebaner. Kan man forliges med en lidt længere rejsetid og skift er det muligt at have cyklen med toget på stort set alle strækninger i Tyskland. I Sverige er det lidt sværerer at få cyklen med. Øresundståg, Flixtrain og de mange lokale tog er her muligheden.

Fly
Med fly skal der betales mellem 450-550 kr. ekstra for at få cyklen med. Det er selvfølgelig mest ideelt at pakke cyklen i en rigtig cykeltaske, men så har man problemet med opbevaring af den når man når frem. En alternativ metode er at få en cykelpapkasse hos din cykelforhandler og smide den væk ved bestemmelsesstedet. Det er oftest muligt at kunne får en tilsvarende hos den lokale cykelsmed, når turen igen går hjem.
Min erfaring er at jo mere mobil cyklen er, og at personalet kan se at der er tale om en cykel, desto bedre behandler de den. Har cyklen udvendig gear så skift bagskifteren ind på kransen, så er den ikke så udsat for slag, men lad værd at spænde den fast så kæde krans ikke kan køre, det plejer at gå galt når cyklen skal bugseres. Er skaden først sket skal du straks anmelde den hos flyselskabet. Du får så en kvittering som skal bruges overfor forsikringsselskabet. En god mellemløsning er at benytte skumgummirør til rørisolering som tapes fast. De vejer og fylder ikke meget i cykeltasken.

 

Tips og triks

  • Står man med et revnet dæk og ikke har et nyt kan med hjælp af nål og sejlgarn og et stykke plastik, tøj eller lign. få det brugbart.
  • Køb et space lagen, (plastic folie belagt med reflekterende film) hos Spejdersport. Det kan udvide komforttemperatursintervallet for soveposen, bruges som tæppe en kølig aften og selvfølgelig som det stykke sikkerhedsudstyr det er tiltænkt som. Vejer intet.
  • Medbring en ordentlig størrelse cykelpumpe, og hold den indenfor rækkevidde, den kan også bruges til at afskrække løsgående hunde.
  • Sylvest hat hvis du forventer regnvejr der hvor cykelturen går hen. Regn der løber i en lind strøm fra håret og ned ad nakken er ikke spændende.
  • Gore Tex sokker til at trække over strømperne. Våde fødder giver let anledning til skader på akillessene eller anden sygdom. De er dyre men uundværlige.
  • En kasket i tyndt materiale med stor skygge der kan sidde under cykelhjelmen, evt. et tørklæde til at skygge nakken.
  • “Englehudsplaster” til når sko og sadler gnaver huller i huden eller bare små rifter. Kan også bruges til andre lettere typer reparationer.
  • Et alternativ til de dyre cykelhandsker, kan købes i det lokale byggemarked for 14 kr./sæt. Kig efter de hvide handsker med plasticdupper, de fås i flere størrelser. Kan vaskes, (så de ikke lugter som en sur gammel gummistøvle efter 4 dage) og tørrer let. Er også gode til reparationer. Hvis det er rigtig koldt og regnfuldt kan et par latex handsker også være en meget anvendelige underhandske.
  • Pak alt dit grej ind i lette affaldsposer så har du en garanteret vandtæt let cykeltaske. De fleste cykeltasker er ikke vandtætte og hvis de er, er de væsentlig tungere end en ikke vandtæt med affaldsposer. Vandtætte cykeltasker er selvfølgelig en rar ting men du skal være opmærksom på at tætheden også gælder den anden vej, dvs. at et par sure strømper eller våde/klamme bukser hurtig kan forvandle hele indholdet i din taske til en ildelugtende masse.
  • Lette karklude til aftørring af dug på teltet kan spare mange gram i forhold til at køre rundt med et vådt telt. Kan også bruges som viskestykke.
  • Check altid din cykel grundigt inden du tager af sted, udskift bremseklodser, og andre sliddele.
  • Lav en prøvetur med fuld oppakning inden du tager af sted.
  • Sørg for at din saddel og styr er indstillet rigtigt.
  • Fordel vægten i taskerne med ca. 1/3 foran og 2/3 bagi. Læg de tungeste ting nederst og hav de mest brugte ting tæt ved f.eks. i en af formtaskerne eller en styrtaske. Sørg for at pakke symmetrisk så både for og bagtasker er omtrent lige tunge.
  • Drik rigeligt med vand og medbring nødrationer.
  • En lille førstehjælpspakke er altid en god ide. Man kan få dem færdigpakket i de fleste friluftsforretninger.

 

Nyttige adresser hvor du kan hente mere viden
Dansk Cyklist Forbund er cyklisternes egen interesseorganisation, som også forhandler kort og cykeludstyr for turcykling.

  • Dansk Cyklist Forbund
    Rømersgade 7
    1362 København K
    Tlf.: 33323121
    På deres hjemmeside finder man en omfattende linksamling til relevante sider om turcykling www.dcf.dk
  • Nordisk korthandel er nok den største udbyder af alt i kort og guides i Danmark.
    Nordisk Korthandel
    Studiestræde 26-30
    1455 København K
    Tlf.: 33382638
    På deres hjemmeside kan man bestille kort og bøger www.scanmaps.dk
  • Friluftsfrådet
    Scandiagade 13
    2450 København SV
    Tlf.: 33 79 00 79
    www.friluftsraadet.dk
  • Ideværkstedet De Frie Fugle udgiver bl.a. Overnatning i det fri.
    De Frie Fugle
    Borgergade 14, 5
    1300 København K
    Tlf.: 33 11 11 75
    www.friefugle.dk

Danmark
Hvorfor ikke tage på cykelferie i sit eget land. Danmark er et ideelt land for cykelferie. Landskabet er afvekslede, afstandene korte og bakkerne er ikke alt for stejle og er der noget smukkere end en bølgende gul kornmark på en herlig varm sommerdag.
Danmark er forgangsland når det gælder et meget veludbygget cykelrutenet. Der findes mere end 10000 km cykelruter. Det består af 10 nationale ruter som forbinder landsdelene og en mængde mindre regionale ruter. Langt de fleste går af mindre veje med lidt trafik og er tydeligt afmærkede med nummererede blå skilte. På samtlige ruter kan man købe kort med turbeskrivelser.
Specielt i Østjylland går der mange ruter på de nedlagte jernbaner. De er helt uden biltrafik og stigningerne er minimale. Bryrupsbanen mellem Silkeborg og Horsens er 49 km lang og går igennem noget af Danmarks flotteste natur. Man kan evt. tage en afstikker til Himmelbjerget.
En anden smuk tur er Bindeballestien ud gennem Vejle ådal 23 km lang. Ved Bindeballe st. er der forbindelse til Hærvejsruten.
Hærvejsruten går fra Viborg til Padborg er 240 km lang og følger de fleste steder den oprindelige vej. Der er en del strækninger på grusveje, og specielt omkring Silkeborg og Bryrup er det temmelig kuperet. Ruten er godt afmærket også med afstikkere til interessante historiske monomenter undervejs. Langs ruten ligger der flere campingpladser, vandrehjem og naturlejrpladser. Flere steder kører man på veje hvor der ikke må komme biler. Der er udgivet en tredelt kortserie over ruten, som kan tages i flere etaper.
På vejdirektoratets hjemmeside er der lagt kort ud over samtlige de nationale ruter
Hos Dansk Cyklistforbund kan du få information og købe kort og bøger.

 

Litteratur og kort
Cykelruter i Danmark, Ivar Tønnesen, Jan Konstmann, Torben Laursen, 1994, Dansk Cyklist Forbund, ISBN 87-88277-73-9 Denne bog beskriver i detaljer samtlige cykelruter i Danmark

Cykelferiekortet 12 udgave 1998 ISBN 87-88272-74-7

Tag cyklen med på ferie, P.G Rasmussen, 1994, ISBN 87-984848-1-8

På cykel i udlandet, Lars Møller, Annette Wiborg, Københavns Bogforlag, 1984, ISBN 87 87898 23-3

“Overnatning i det fri 1998-99” – Oversigt over 723 naturlejrpladser, overnatningssteder i skovene og andre teltpladser.

Hærvejen På Cykel: ISBN 87-88277-38-0

  • Viborg – Det Storevandskel
  • Øster Nykirke – Kongeåen
  • Jels – Padborg

Norge
Nogle hundrede kilometer far Oslo lokker det uberørte fjeld og en storslået natur. Og dette kan du faktisk opleve på to hjul, nemlig Rallarvejen.
En Rallar er en omrejsende arbejdsmand med speciale i stenarbejde, brobygning og tunnelboring. Disse kom tilrejsende fra hele Skandinavien for at bygge et af de største anlægsarbejder i Norge, nemlig Bergensbanen.
Rallarvejen er et stykke norsk kulturhistorie. Det er den smalle anlægsvej som Rallerne møjsommeligt anlagde i forbindelse med linieføringen af Bergensbanen fra Haugastöl til Voss. Det tog 8 år alene at anlægge vejen, mens hele bergensbanen drænede et helt statsbudget og 15000 mands arbejde inden Kong Håkon den 7 i 1909 kunne foretage den højtidelige åbning.
Indtil 1970 levede Rallarvejen en glemt tilværelse, men blev så istandsat ved hjælp fra Norsk Vandrelav som arrangerede arbejdslejre et par somre. Men først i slutningen af 1980 erne kom der for alvor gang i cykeltrafikken og i de seneste år er den nærmest eksploderet.
Da Rallervejen følger Bergensbanen er der rige muligheder for individuelle cykelture på alle niveauer. Man kan cykle hele vejen, og overnatte på fjeldet i telt (allemansretten) eller benytte en af de mange DTN hytter undervejs. Cykler man fra Haugastøl mod nord kan langt de fleste klare turen mens den modsatte vej er temmelig krævende da man her får alle de voldsomme stigninger. Desuden skal man også køre mod strømmen. Selvom andre typer cykler også kan gøre det, vil jeg helt klart anbefale en mountainbike til turen.
I dag er Rallarvejen Norges populæreste fjeldrute for cyklister og den byder på fantastisk natur fra barsk højfjeld til grønne dale , evig sne og brusende elve. Hertil kommer det norske fjeldvejr, temmelig uberegnelig, fra blå himmel og 25 grader til regn og tøsne og få grader.

Læs om turen her.  Rallearvejen

Litteratur og kort
Sykkelferie i Norge, Cappelen Fakta, 1993 ISBN 82-02-14016-1
Rallarvegen, Tron Bach, Johannes Gjerdåker, 1994, ISBN 82-02-14676-3
Sykkelisterens landsforening www.slf.no
Cykelferie i norge https://www.bike-norway.com
Rallarvegen www.bike-norway.com/rallar
Cappelens kort 1:325000 er et godt oversigtskort med langt de fleste veje. ISBN 82-02-10513-7

Østrig
Er lig med bjerge tænker mange og det er da også rigtigt, men som turcyklist er her et hav af muligheder i forskellige sværhedsgrader.
Østrig har ligesom Danmark tradition for cykelturisme, med en mængde afmærkede og dokumenterede ruter.
Donauradweg er ideel for begynderen, og en meget smuk tur, man skal dog være opmærksom på at der er cykeltrafikpropper visse steder i højsæsonen.
I østrig er der også rige muligheder for at køre på mountainbike med rygsæk og overnatte i hytter undervejs.
Østrig har nogle forbilledlige muligheder for at få cyklen med tog og svævebaner, hvis man hører til de “dovne”
Er du til ren alpeidyl, kan Tauern radweg anbefales. Den egner sig fint til en 8 dagestur. Den er 325 km lang og højdeforskellen er på ca 1100 m. Fra Passau går det langs Inn floden ned til Salzburg, herfra går den videre i dalene mellem nogle af Østrigs flotteste bjerge Kitzbühler og Hohe Tauern. Smut rundt om Zell am see og slut af ved de imponerende Krimml vandfald. Turen går af små forbindelsesveje væk fra de befærdede større veje. Har lyst at prøve kræfter med højderne, er der rige muligheder for afstikkere op i de mange sidedale.

Litteratur og kort
Tauer radweg, Bike Line med 1:50000 detailkort
1:200.000, Østrig på 3 blade,
Blad 1, Nieder-/Oberösterreich, Wien, Burgland Nord/Mitte.
Blad 2, Salzburg, Steiermark, Kärnten.
Blad 3, Voralberg, Tirol, Südtirol, Oberbayern.
https://www.radtouren.at
www.austria-info.dk

CYKELPORTALEN