CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Gary Klein – Manden bag Cyklen Gary Klein – Manden bag Cyklen
Han er blevet kaldt faderen til Oversize aluminium, men selv er han den sidste til at hævde det. Bag det skæve grin og... Gary Klein – Manden bag Cyklen

Han er blevet kaldt faderen til Oversize aluminium, men selv er han den sidste til at hævde det.  Bag det skæve grin og lidt sky ydre gemmer sig en mand som om nogen ved noget om design og bygning af cykler.

Historien starter i begyndelsen af halvfjerdserne, hvor Gary går på universitetet og melder sig til et cykelløb over 220 km i bjergridt terræn. På turen deltager et ældre ægtepar på en tandem, med to kranse foran, som de vender afhængig af om de kører op eller nedad. Faktisk vinder de og gør et stort indtryk. Selv foretager Gary turen på en gumpetung Schwim cykel og efter mere end 16 timer kommer han træt og øm Gary i mål.

Året efter skifter Gary universitet hvor en fremsynet professor opretter et hold som skal lave cykelrammer. Året er 1973 og det foretrukne rammemateriale er Cr.Mo. stål. Holdet finder frem til at aluminium må kunne give bedre resultater mht. til lav vægt og stivhed. Selv laver Gary et par rammer som ikke alle er lige vellykkede.

Nu går det slag i slag. Gary og en holdkammarat bliver tilknyttet instituttet for Innovation og får bevilliget støtte på 25000$. Sammen med deres egne opsparede 14000 $ er der nu basis for en decideret produktion.

I starten kopierer de geometrien fra engelske rammer, og fører det over på oversize aluminium. Målet er de professionelle cykelryttere, men her møder de konservatisme og ikke mindst at de kører på hvad de får sponsoret. Trods en pris på kun 325$ for en ramme går salget trægt.

I 1978 beslutter de at gøre mere ud af finish og forarbejdning og prisen hæves til 575$. Paradoksalt nok fordobles ordrene nu.

Indtil nu har man udelukkende koncentreret sig om customrammer og man producerer omkring 200 om året. Først i 1980 laver Klein sin første standardramme ”Performance” med standardmål og i udvalgte standardfarver.

I midten af firserne laver Gary en byttehandel med en racerramme for en mountainbike, og får på den måde adgang til MTB teknologien. Dette er et vendepunkt for i slutningen af firserne udgør MTB 75-80% af salget.

Gary Klein ved præsentationen af den legendariske Adroit MTB

Hvad adskiller en Klein fra andre cykelmærker ?
Vi går meget mere i detaljer, intet bliver overladt til tilfældighederne, lige fra design og til det endelige slutprodukt., f.eks. tog det 4 år fra de spæde skitser til den første fuldtaffjedrede Klein mountainbike var klar. Vi tester selv vore cykler, istedet for at lade forbrugeren være prøveklud, hvad der er meget udbredt i dag, hvor det ene mere fantasifulde design efter det andet ser dagens lys dikteret af smart markedsføring. Alt på en Klien ramme er optimeret. Alt for mange laver rammer der ”overbuilt”, fordi man vil være sikker og ikke tester dem ordentligt.

På spørgsmålet på hvor langt man kan nå vægtmæssigt mener Gary ikke grænsen er nået endnu, der sker jo hele tiden nyt på materiale området, men det er nok på komponentsiden der er mest at hente endnu.

Ser vi snart en fuldtaffjedret racer fra Klein ?
Afgjort, affjedring er vejen frem inden for cykling, men der skal findes egne løsninger. Alt for mange kopierer motorcykelteknogien, og en cykel er altså ikke det samme, f.eks. er vægten jo afgørende andeledes.

Hvad med kulfiber ?
Kulfiber er jo ikke nyt for os. Vi har brugt det siden 1976 på vores styr og forgafler og bagstag for dæmpning. Men materialet er ikke lige godt til alt. Strukturen egner sig bedst til flader uden skarpe hjørner, som på vores nye Mantra Pro.

Hvorfra får I navnene til modellerne ?
pyha det er svært og tit også lidt tilfældigt. Vi ville kalde en ny mountainbike ”Top Gun”, men Warner Brothers nedlagde forbud, da de mente de ejede navnet til filmen af samme navn.

Hvorfor er aluminium det ideale materiale ?
Da vi startede med at lave rammer i aluminium sagde alle, at de ville blive hårde og ukomfortable at køre på, men her er det jo at aluminiums masse hjælper.

Jo tungere en ramme er jo mere masse bliver sat i bevægelse når man kører over en ujævnhed i form af bevægelse opad. Denne bevægelse skal stoppes igen af rytteren. Jo mindre masse jo mindre energi til at stoppe den igen. En rigtig konstrueret aluminiumsramme er levende. F.eks. konstruerer vi området omkring styrrøret så det kan gi sig og absorbere energi. Ved at benytte forskellige tykkelser og diametre på rørene kan man også kontrollere fordelingen af energi og stress. Dette er også medvirkende til hvordan køreopfattelsen af cyklen bliver.

Klein fabrikken ligger i Chehalis i staten Washington og beskæftiger 90 personer med udvikling og produktion. De færdige rammer bliver samlet på en af Treks fabrikker, hvorfra al markedsføring også foregår.

En typisk Klein ramme er 21 dage undervejs før den er færdig til montering.

Kendetegn for en Klein cykel

  • Aerospace grade aluminium
  • Ikke symetriske kædestag Gradient tubing (vil sige at alle rør er individuelt tilpassede i tykkelse og mål, et rør kan variere op til 260% i tykkelse)
  • Intern kabelføring (øger faktisk styrken på rammen)
  • Lakering

Tidslinie:
1973 Gary bliver for første gang intersseret i aluminium
1975 Udvikling af de føste prototyper
1976 Klein Bicycles grundlægges
1980 Håndbyggede rammer sælges for 2000 US$
1983 Den første MTB produceres
1992 Oversize tubing
1999 Mantra Pro den første fuldt affjdrede MTB
2002 ZR 9000 alulegering

www.kleinbikes.com

Klein Bikes blev siden opkøbt af Trek Bicycles og lukket.

CYKELPORTALEN