CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Fyrre grader og færdig Fyrre grader og færdig
Ardennerne er i de fleste cyklister bevisthed noget med berygtede etapeløb som ruller over dummerkassen i foråret, men på egen hånd lidt på kryds... Fyrre grader og færdig

 

Tekst og Foto: Torben Finn Laursen og Peter Sunesen

Optakten til dette lille mini cykeleventyr, var en af mine gamle venner der midtvejs i livet igen har fundet glæden ved barndommens og ungdommens tohjulede liv  og begyndt at cykle mountainbike.

Som gammel inkarneret turcyklist var det på sin plads for den “Gamle Mester” at introducere ham til denne cykel diciplin.

Nu ingen grund til at blive fanatisk, så teltet blev derhjemme  til fordel for lidt mere luksus i form af overnatning på Hotel/BB, med god mad og rigeligt med belgisk humle på flaske.  Fremfor at begynde at rode med den store ledvogter eksamen i stifinding, fandt vi  en “hurtigtur” til de Belgiske Ardenner med udgangspunkt i Liege.

Inspirationen
Udgangspunktet for vores lille Get Away cykeleventyr hedder  The Ardennes Arbalete. En 365 km lang gravelrute op og ned gennem Ardennerne.  Ruten er nøje beskrevet og kortlagt med GPS track på vel nok den bedste internet site for gravel og turcyklister Bikepacking.com

Her finder du foruden test af turspecifikt cykeludstyr også cykelture og ruter. Alt sammen noget der virkelig er kørt, dokumenteret og fotograferet af enkeltpersoner. Det gør dem væsentligt mere nyttige og praktisk anvendelige, end de mange “luder” artikler betalt af rejsebureuer og turoperatører der finder vej ind på masser af cykelsites og magasiner.  Bikepacking.com omfatter cykeleventyr fra hele kloden, lige fra de korte et dages til de store episke eventyr over flere uger. Sværhedsgraden er meget varierende, så det burde være muligt at finde noget for enhver form og temperement. Og husk så at det selvfølgelig er tilladt at improvisere og lave shortscuts. Bikepacking er først og fremmest oplevelser og INGEN konkurrence på tid.

Blød start
Mandag morgen, klokken er lidt over ni, og vi står på en parkeringsplads ved floden i Liege. Byen med de fornemme traditioner for et dages etapeløb på landevejscykler. Det er nu ikke vores forehavende, men derimod at prøve kræfter med noget rigtig Gravelbiking off road på kryds og tværs og op og ned i den belgiske del af Ardennerne. Cyklerne er pakket og efter lidt begyndervanskeligheder finder vi ud af byen og fanger ruten.

Klik her for at se flere billeder fra turen

Denne forfatter har som sædvanlig problemer med at få noget at alt det isenkram vi tester her på portalen, til at fungere. I dette tilfælde en GPS. Det paradoksale er at virker GPS ikke, kan man altid tænde for smartphonen og bruge Google Maps. Det virker hvergang forudsat at du har strøm på dyret og der er mobil og GPS dækning. Hvornår kommer den dag hvor producenterne af GPS’er laver noget på samme niveau, men som har bedre batteritid og er knap så sart som en smartphone. Hvorfor skal  det være så svært kære Garmin, Wahoo og alle jer andre…

Stilhed før storm
Det første stykke er på cykelstier langs floden ud af Liege. Det er en stille og  smuk morgen med beherskede temperaturer, måske et forvarsel om hvad der venter senere på ugen. Der går ikke mange kilometer før vi kommer igennem den første idyliske by Sauheid, med fortovscafeer spredt med rund hånd langs floden. Fristende med en formiddagspause, vi triller videre.  Mens vi endnu triller i bunden af dalen med de høje skrænter på hver side, der varsler om at cykelidyllen nok snart er forbi, siger GPS’en skarpt til højre og den fine flade cykelvej bliver omdannet til et smalt vandrespor som går lige på højdeprofilen. Efter nogle hundrede meter forværres situationen og mens dens MTB vante cykelnovice sejt bliver ved med at blive i pedalerne, må den gamle mester se kendsgerningerne i øjnene og stå af og trække. Heldigvis ikke så langt, noget som er karakteristisk for det meste af ruten, at trække passagerne er mange men aldrig særligt lange. Ardennerne er megen skov, så stigninger er ofte uden de helt store views, som så til gengæld åbenbarer sig når man når toppen, hvor man mellem de enkelte dale ofte cykler på større grusveje og mindre asfalterede veje med åbne vidder.

Af og på cyklen
De første to dage følger vi  ruten slavisk, hvor stor variation præger ruten med alt lige fra ikke farbare singletrails, ihverfald med vores tungtlastede cykler. Stigningerne er sjældent særligt lange, så trækning af cyklen er en del af oplevelsen  og ofte kommer belønningen med flotte views.  I det store hele og med en tilstrækklig gå på mod og tid vil langt de fleste kunne cykle turen. Der er aldrig langt mellem de små idyliske byer. Naturligvis kan du vælge at gøren turen som ren Backpacking eventyr med camping vildt, men området er tæt befolket så en vis omtanke er påkrævet, da begrebet Vildcamping ikke eksisterer i Belgien.

Men området byder på rige muligheder fra billige campingpladser til fine og flotte gamle slotte, ombygget til hoteller. Prisniveauet er forbavsende rimeligt. Du behøver sjældent at bekymre dig om mad og forplejning, da der typisk er højest 10 0g 15 km mellem de enkelte spors fixpunkter. Flere steder støder vi på efterladeskaber og mindesmærker for de mange allierede bombemaskiner og tanks som endte deres dage her under et af anden verdenskrigs mest blodige slag.

Klik her for at se flere billeder fra turen

Belgisk ølkultur
Efter en lang dag i sadlen og af og til også på gåben, er det rart endelig at finde en cafe eller bar og få tanket op med noget lokalt Belgisk bryg. Med et så righoldigt udbud og en svag karakter kan de sagtens tage livet af turens videre fremfærd, hvis man ikke begrænser sig, hvad vi måtte erfare på andendagen hvor ben og hoved var lige lovligt tunge.  Den Belgiske øl er vidt berømmet og er kommet på UNESCO verdenskulturarv.  Den belgiske øl har stået fadder til al den øl som den øvrige verden drikker idag. I følge kyndige belgiske ølkendere skulle der findes  mere end 2000 forskellige øl, selvom det officielle tal kun siger godt 400. Der findes afskellige øl museer og mere end 150 bryggerier. Så naturligivis skal det belgiske øl smages sammen med de andre kulinariske specialiteter. For sports og trænings fanatikere findes der en række fine lyse øl som er rigtigt gode til at slukke tørsten uden at sætte alt for tunge spor i ben og hoved. Infrastrukturen er fremragende i Belgien, så der er rige muligheder for at lave shortscuts og improvisere.

Fyrre og færdig.
På trediedagen tager varmen for alvor fat, og omkring middagstid er den  så tiltagende at det er ulideligt at cykle i de dybe dale. Inden i skovene er der ingen vind og den stillestående luft er som en varmluftsovn. Ved middagstid overvinder sult og tørst videre fremfærd.  Min erfaring som mangeårig turcyklist siger mig at når sulten overvinder en, er det altid på de mindst charmerende steder som en benzinstation eller i dette tilfælde en pizzaautomat i en lille kedelig flække af en by. Via en trykfølsom skærm vælges en pizza, ind med kreditkortet som trækkes for 10 Euro, vent i tre minutter, og vupti et styk frisklavet pizza kommer ud af sprækken. Ud fra de flotte fotos på skærmen syntes der at være stor afveksling som dog ikke helt holdt når den færdige pizza kom ud af ovnen. De to vi bestilte både lignede og smagte meget ens, nuvel sulten blev stillet.

Efter pizza og en middagstemperatur der næmer sig de 40 grader vælger vi at trille fra ruten og tage nogle mindre biveje op til La Roche Ardenne, hvor vi indlogerer os på det mest ucharmerende men kæmpestore familehotel med fire barer, tre svømmepoler og alt i spabad og børnetægge. Heldigvis var øllerne  stadig belgiske :o)

Næste morgen efter en meget varm nat, er temperaturen igen under de tredive grader, så  os afsted, mens temperaturen stadig er udholdelig.  Vi lægger ud med en meget stejl opkørsel op gennem skoven, og må af og trække/bære, som flere gange før Men aldrig særligt langt. Snart går det gennem krat og skov af nogle fine kringlede spor som flere steder er vandreruter. Ingen tvivl om at forfatteren til ruten på Bikepacking har gjort et stort forarbejde for at linke de mange spor sammen med grusveje, og mindre biveje for st få et langt gennemgående spor. ER msn indstillet på at skulle af og på cyklen mange gange, er variationen stor og den ihærdige gravelbiker bliver hele tiden belønnet med nye indtryk og views. Egentligt utroligt at man kan finde sådanne steder i et område som er så tæt befolket. Middagsheden indfinder sig næsten på klokkeslet, så vi søger tilflugt i et supermarked hvor komforttemperaturen hurtigt indfinder sig, og vi igen samler mod til atter en tur i varmluftsovnen. De lokale griner lidt af sådan to “gamle” mænd som skal have levet deres drøm ud på tykke dæk.

Efter godt fire timer i sadlen må vi igen give op overfor varmen og vi finder alternative ruter af mindre biveje, der heldigvis det sidste stykke følger floden svagt ned mod Barveaux. Trods hjælp fra tyngdekræften er det som at cykle i en varm føntørrer. Ubehageligt varmt. I byen må vi søge tilflugt indendøre i en airconditioneret bar hvor vi slukker tørsten i mere belgisk humle. Ingen præstationsræs her.

Varmen vinder 
Efter fire dage har vi fået nok, det er for varmt. Efter hurtig morgenmad på en sjov BB  Le Coffeeride med Merckx hængende på væggene alle vegne, hopper vi på toget tilbage til Liege hvor vi efter en hurtig omklædning smider cyklerne ind i bilen og triller nordpå mod køligere vejr. Lidt et paradoks sådan pludselig at søge mod køligere egne.  Har du mod på at krydse Ardennerne, og indstillet på at du ikke kan cykle hele vejen men aldrig længere væk fra Belgisk øl, vafler og enorm cykelgæstfrihed, så er Belgien en vinder.

Link

CYKELPORTALEN