Som forbruger er vi efterhånden vant til, at i reklame og media verdenen gælder alle knep for at få budskabet igennem. Det kommer der ofte kontroverser ud af og i værste tilfælde ender det i retsager.
Senest er cykelproducenten VanMoof kommet i cykel modvind med en tv reklame hvor bilindustrien bliver gjort til en af synderne for vores mange trængels og forureningsproblemer.
VanMoof har på genial vis taget udgangspunkt i de bilreklamer vi gennem årene er blevet tvangsfordret med, hvor bilen i malende og visuelt drømmede billed sekvenser bliver gjort til menneskehedens transportmæssige redning.
Med udgangspunkt i de samme billedmæssige sekvenser som bilbranchen bruger, har VanMoof så og sige vendt det hele på hovedet.
Bilindustrien er en magtfuld og pengestærk faktor. Ethvert fornuftigt menenske kan jo sagtens lægge to og to sammen og forstå hvorfor den kommercielle franske tv stadion har måtte trække reklamen…
Her på redaktionen har vi kun hovedrysten tilovers for den slags, ikke mindst set i lyset af at bilindustrien i årevis i helt samme termer har bombarderet os forbrugere med den slags reklamer.
Men sandheden er åbenbart ille hørt og den alternative mobilitet bevægelse er i voldsom fremmarch og en udvikling selv ikke bilindustrien vil kunne stoppe på den lange cykelbane trods trusler med bål og brand…
Og al omtale, god eller dårlig er bedre end ingen omtale. VanMoof er ihverfald blevet et kendt navn efter dette mediestunt. TIME TO RIDE THE FUTURE.
Link