

Fra stjernekrigsvåben til foldecykler
Interview 31. juli 2014 CYKELPORTALEN

Indrømmet jeg er en smule beæret sådan med eneret at have fået en invitation til Prag for et interview med selveste Mr. Dahon, men sommerfuglene i maven forsvinder straks da den venlige og beskeden Dr. Hon tager imod på hotellets terrasse midt i den solbeskinnede Tjekkiske hovedstad.Den nu 73 årige Dr. David Hon kan se tilbage på et begivenhedsrigt liv, der startede i Hong Kong´s mest fattige kvarter, mens verden havde bevæget sig ud i sin anden verdenskrig. Året var 1941. Her voksede David Hon op som søn i en fattig familie. Hans fysiske og matematiske begavelse skulle dog snart vise sig og i 1959 fik han et legat til at starte på kostskole. Det banede vejen for ham og hans familie. I starten af tredserne flyttede de til USA for at prøve lykken. Guds eget land skulle for den unge Hon vise sig at blive mulighedernes land. Hans evner rakte til, at han i 1967 fik sin PH-D i fysik med den højeste karakter nogensinde fra Berkley Universitetet, og små seks år senere kom der en doktorgrad i fysik på eksamensbeviset. Dr. David Hong havde tidligt publiceret artikler i forskellige videnskabelige tidskrifter om fusionsenergi. Sammen med hans åbenlyse fysiske begavelse blev det adgangsbilletten til den store amerikanske koncern Hugnes Aircraft, hvor han de kommende år var hjernen bag udviklingen af Laser Nuclear fusionsenergi som oprindelig var tænkt som en fredelig løsning på vores energiproblemer, men som i dag godt hjulpet på vej af den kolde krig, nok mere er kendt som stjernekrigsvåben til nedskydning af fjendtlige missiler.I starten af firserne måtte David Hon indse at hans opfindelse nok ikke ville blive realiseret som fremtidens rene energiform i hans tid, og hans overbevisning om at udvikle noget nyttigt harmonerede ikke længere med hans virke hos Hugnes Aircraft.
Springet til selvstændig iværksætter var dog langtfra noget nyt for den unge Hon, der allerede siden midten af halvfjerdserne havde han arbejdet på udviklingen af en foldecykel. Som så mange andre entusiastiske iværksættere måtte David Hon igennem en del op og nedture før det endelig lykkedes at få gang i de første Dahon foldecykler.
Fra godt 6.000 producerede cykler det første halve år i 1982 til i dag mere end 30 år efter hvor mere end 700.000 cykler hvert år forlader samlebåndene på de fire fabrikker i Kina, Bulgarien og Taiwan, har uden sidestykke gjort Dahon til verdens største producent af foldecykler.
Dahon beskæftiger i dag mere end 1200 ansatte og har over 100 distributører hvoraf de tre største markeder er Asien, USA og Tyskland. Dahon cyklerne har inkorporeret mere end 220 forskellige patenter, hvilket er afgørende for at de hele siden kan være et skridt foran de nærmeste konkurrenter.David Hon lægger ikke skjul på at en af de bedste måder at få flere mennesker til at cykle på foldecykler, er først og fremmest et attraktivt udseende i kombination med et godt teknisk design. Vores tekniske løsninger har aldrig fejlet noget men vi har måske været knap så gode til at designe flotte cykler som appellerer til det moderne købepublikum.De sidste to år er der sket væsentlige ændringer hos Dahon og netop designet er et af de afgørende punkter. Noget som afgjort vil komme til udtryk ved præsentationen af de nye 2015 produkter på Eurobike i denne måned.
Selve David Hon efterhånden er godt oppe i årene har han bestemt ikke sluppet tøjlerne endnu, dertil er han alt for entusiastisk og arbejdsom, men kva virksomhedens anseelige størrelse, koncentrerer han sig i dag om de væsentlige beslutninger indenfor primært markedsføring og produktudvikling. De sener år har vi haft stort udbytte af vores årlige distributør møder vor vi præsenterer de nye produkter og hvor distributørerne har lejlighed til at prøve produkterne og komme med deres værdifulde tilbagemedlinger. Det giver os lejlighed at at agere og evt. ændre på de nye produkter inden de officielt bliver præsenteres på de toneangivende messer i efteråret. De seneste år har vi fået etableret et godt internationalt team af innovative udviklingsfolk og visionære markedsføringsfolk, et team jeg forventer mig meget af i fremtiden slutter Dr. Hon.
Spændende nyheder for 2015
På deres europæiske distributør møde i Prag, præsenterede Dahon hele 74 modeller for 2015, heraf 23 helt nye modeller. Specielt design og farvevalg har fået et gevaldigt løft. Uden at løfte sløret alt for meget, kan nævnes at den længe ventede Curl foldecykel med 18” hjul nu er klar til at tage konkurrencen op med Brompton om at være den mest kompakte foldbare cykel på markedet. Dahon’s modeller med deres elavated kædestag gør dem oplagte til brug med bæltetræk. Flere mere prisrimelige modeller kan forventes Endelig har de en række helt almindelig udseende cykler på bedding som kan foldes.
Sidste år lancerede Dahon en helt ny kampagne de kalder Turn A New Leaf og et samarbejde med Ford om at udvikle og producere deres egen cykelserie, som bliver præsenteret senere på året. På Eurobike kan vi se frem til at se den første Dahons Geen Award blive uddelt, den/de heldig bliver belønnet med 10.0000 Euro.
Link