CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Fra niche til masse mobilitet Fra niche til masse mobilitet
Verdens største messe for specialcykler er flyttet fra det midt- til det sydtyske ved Lauchringen ved grænsen ind til Schweiz. Cykelportalen er naturligvis med... Fra niche til masse mobilitet

Verdens største cykelmesse for specialcykler har altid været betragtet lidt som de nørdedes cyklisters paradis. Sådan er det ikke mere. Fra et være  niche produkter  er de begyndt at bevæge sig ind som gode bud på  morgendagens massemobilitet.  Den internationale specialcykelmesse SPEZI viser de nyeste modeller og deres potentiale som game changers.

“Specialcykler” – er modeller, der går ud over klassiske cykler og el-cykler, fra ladcykler til ligge cykler og håndcykler til helt lukkede velomobiler. Koncepterne er lige så forskellige, som de er innovative og implementeret med høj kvalitetsteknologi.

Fra et nicheprodukt til hverdagen i et mobilt samfund
“I lang tid har mange specialcykler haft et entusiastisk, men relativt lille fan-fællesskab,” forklarer Gabriel Wolf, administrerende direktør for hjulproducenten Wolf & Wolf og arrangør af SPEZI-specialcykelmessen. ”Ligeliggecyklister har for eksempel længe været betragtet som et tæt sammentømret samfund. Men nu erkender flere og flere det potentiale, som specielle cykler tilbyder dem i hverdagen.”

Denne ændring fra en niche til et hverdagsprodukt er især mærkbar med ladcykler. For et stigende antal privatpersoner og håndværkere erstatter de bilen og bliver dermed et dagligdags transportmiddel – og det også uden landsdækkende statstilskud.

Branchen leverer brikkerne i puslespillet til succes med trafikomlægningen
Wolf sammenligner det aktuelle billede af vores mobilitet med et ufuldstændigt puslespil: ”I byerne er et par brikker allerede samlet. Her har folk allerede talrige muligheder for at få adgang til det rigtige transportmiddel alt efter situationen – lige fra cykler til hverdagsture til offentlig transport, f.eks.  i dårligt vejr til delebiler på lange afstande. Men der er stadig meget tomt på landet. I øjeblikket fyldes dette vakuum primært af ens egen bil. “Særligt specielle hjul kunne opfylde specifikke mobilitetskrav og gøre noget for miljøet og sundheden på samme tid,” siger Wolf.

Wolf beskriver specielle cykler som “brikker i puslespillet, der kan bidrage til succesen med trafikomlægningen – og som gør det muligt for et stort antal mennesker at nyde sund og behagelig mobilitet”:

  • Ladcyklen har fået nyt potentiale efter at den har fået motor. Det betyder at den også vil kunne finde anvendelse uden for byen til storindkøb uden bil.
  • S-Pedelecs er El-cykler der er godkendt til at køre op til  45 km/t med motorunderstøttelse. De er yderst velegnede til længere strækninger.
  • Trikes altså cykler med tre hjul er til alle dem som har et handikap eller bare føler sig mere sikre på tre hjul. I kombination med en motor giver den cykeltype helt nye muligheder osgå som overdækket transportmiddel til de mindre pæne vejrdage.

Teknologien og viljen til forandring er der – men ønskerne består
Specialcykler imponerer med smarte tekniske koncepter og deres designeres innovative styrke. Stigende salgstal viser, at specielle cykler tjener behov og er sjove at køre. “Mange er dog tilbageholdende med at skifte til cykling som deres vigtigste transportmiddel,” forklarer Wolf. “De føler sig afskrækket af lovkrav eller savner en passende infrastruktur for at kunne bruge alle cykler, ikke kun specielle cykler, komfortabelt og sikkert.”

Eksperten håber derfor, at der bliver skabt forudsætninger for, at mobilitetsrevolutionen kan lykkes: ”Folk vil gerne bruge cykler: Specialcykler åbner uanede muligheder for individuelle behov. Vi ønsker det samme fra politik.” SPEZI-magernes ønsker omfatter bl.a. B. bredere cykelstier, der forenkler modkørende og også er velegnet til ladcykler. Ifølge Wolf forstår hverken cyklister eller bilister, hvorfor S-Pedelecs ikke skal bruges på cykelstier: “Det fungerer allerede i Schweiz, og hvad mere er, en Porsche, der potentielt kan køre over 300 km/t, kan også køres af. motorvejen – i tillid til, at bilisterne overholder lovens regler. Vi ønsker det samme for S-Pedelecs!” Og mens standardparkeringspladser til biler bør tilpasses de bredere SUV’er, er selv nye cykelparkeringspladser ofte stadig uegnede til liggecykler eller ladcykler.

Cykelportalen ser igen frem til at besøge og berette fra verdens største cykelmesse for specialcykler. Du kan se frem til flere reportager fra Spezi i den kommende uge.

CYKELPORTALEN