CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Eurobike med store visioner Eurobike med store visioner
Betragter man verdens største cykelshow sådan lidt fra oven og med lidt andre briller, kan det på mange måder sammenlignes med den professionelle cykelsports... Eurobike med store visioner

Eurobike06

Dagen før dagen, demodagen hersker der en lettere nervøs stemning i cykelfeltet. Udstillerne tripper for at vise deres teknologiske nyskabelser og det vælter ind med pressemeddelser og invitationer i Mailboksen. Pressen tøffer nervøst rundt og man siger goddag til gamle kendinge og kikker de nye an. For hvem kommer nu lige først med ”nyheden” før alle andre. Når man med glimt i øjet af sine kollegaer bliver kaldt veteran, ved man at man har været med meget længe…

Klokken er ti og der ringes med klokken. Starten er gået og 2015 udgaven af Eurobikeræset er i gang, et løb hvor alle kneb gælder, naturligvis også for producenterne. Er der noget de har fundet ud af kan lokke de nyhedshungrende pressefolk til, som musen omkring den varme grød, er det mad og drikke, og proklamere en overraskelse til sidst. At de kulinariske herligheder så ofte kommer i den omvendte rækkefølge, gør at de uerfarne troligt bliver siddende fra start til slut, mens vi erfarne rotter går og kommer tilbage når tid nærmer sig.

Full Speed Ahead havde således pressens fulde opmærksomhed, da alle ventede en præsentation af deres nye elektroniske landevejsgruppe som stadig er en prototype og som de i øvrigt ikke ville fortælle mere om for nuværende, men blot passivt så til mens pressen kastede sig over udstyret med alt i digitalt fotoisenkram.

Eurobike09

Eurobike den officielle start
Efter en lidt nervøs start på prologen (demoday) blev Eurobike skudt officielt i gang i mere adstadigt tempo inde i centrum af Friderichshafen hvor cykelindustriens ”grå eminence” havde ladet bilen stå og taget cyklen. European Cycle Federation ECF “Leader Ride” havde samlet godt 200 af branchens tunge drenge og piger for at markere at cyklismen nu er en politisk magtfaktor der skal tages alvorligt. I samlet flok fulgt af en hær af pressefolk rapporterende live med mikrofon og videoudstyr på cykelstyret, gik det i adstadigt tempo på kryds og tværs af den stadig tiltagende trafik af biler mod messeområdet.

Trods en altid veloplagt Kevin Mayne opfordring til industrien om at stå mere sammen og danne fælles front, i lobbyismens hellige navn, en disciplin bilbranchen har udnyttes til perfektion, var det tid til det obligatoriske gruppefoto foran indgangen til messen, og herefter Business as usual. ECF anslår at godt 30 % af cykelbranchens indtjening er afhængig af politiske beslutninger. Der er derfor brug for at stå sammen for at provomere cyklen og cyklismen som et alternativ. ECF Cycling Industri Club tæller i dag godt 50 medlemmer heriblandt nogle af de helt store spillere som Shimano og SRAM.

SRAM kunne bryste sig af messens største nyhed som efter deres to timer lange pressemøde med alt i kaffe, t-shirts og badges til sidst blev præsenteret. SRAM eTab er deres deres trådløse elektroniske landevejsgruppe. Et produkt branchen længe har vist var på vej og som uden tvivl har bragt SRAM tilbage i førertrøjen, og som nøgtern betragtet har sat konkurrenterne skakmat, da de mere eller mindre er nødt til at starte forfra for at holde trit. Set ud fra et brugersynspunkt er Open Source teknologi som Ant+ og Bluetooth vældig smart, men teknisk set er det meget sårbart. Derfor er SRAM eTAB et trådløst lukket system, kompatibelt med den eksisterende RED topgruppe men foreløbig kun til fælgbremser og mekaniske skivebremser. SRAM lagde til præsentationen ikke skjul på at netop deres debut ud i elektronikken har givet dem hidtil usete og meget store udfordringer som har forsinket lanceringen. Men alligevel har systemet i forklædning allerede kørt og vundet adskillige World Cup løb. Den nye eTAB ventes på markedet i foråret 2016.

Outsideren på et Wildcard Rotor/Magura går den stik modsatte vej med deres første fuldt hydrauliske landevejsgruppe baseret på olie i stedet for elektronik og kabler. Ved at placere oliecylinderen nede ved bremsen og gearskifterne kan skiftegrebene gøres meget mere elegante end det vi kender fra konkurrenterne. Funktionsmæssigt er systemet kørt helt i mål og kører som i olie, silkeblødt og præcist. Et alternativ til olie så vi hos Brake Force der som de første bruger vand til hydraulikken. For os Skandinavere skal man nok huske kølevæske inen man begiver sig ud i vinterkulden.

Som forventet havde alle på trediedagen fundet deres plads i cykelfeltet på verdens største maraton cykelshow. Midt på dagen fra ti til tre gælder det om at holde tungen lige i munden og manøvrere sig igennem masserne, hvor alle stresser til og fra deres aftaler og hver pause indtages i open space mellem udstillingshallerne eller med en rask lille cykeltur på en af de mange elcykler.

Eurobike10

Eurobike Award
er altid en god indgangsvinkel til at danne sig et overblik over hvad der rør sig i branchen og som formodentlig vil være trendy i 2016. Blandt næsten 500 indsendte produkter havde juryen udvalgt 64 produkter. Heraf løb de 12 med den eftertragtede guld pris. Størstedelen af de guldvindende produkter var relateret til elcyklen. Ud over fire elcykler var der en særlig sikkerhedsjakke minded elcyklisten og et elektrisk cykelstativ til bilen som gør det lettere og mere sikkert at transportere de tunge elcykler. En børne mountainbike med remtræk, en 3D printet MTB ramme og et par cykelbriller med farveskiftende glas fandt også nåde for juryens kritiske briller. Endelig blev tendensen væk fra den rendyrkede konkurrence racercykel belønnet med to priser til de nye Do It All landevejscykler med brede dæk og skivebremser. En lidt atypisk vinder var en modulopbygget cykelbane til brug ved forskellige sportsevents der kan sammensættes på et utal af måder.
Endelig fik dækproducenten Schwalbe den grønne pris for deres genanvendelse af slanger og dæk.

På fjerdedagen, efter tre forrygende startetaper, var det som om at alle kræfter var brugt op både blandt udstillere, indkøbere og størstedelen af pressen, der var taget hjem til redaktionskontorene. For de tilbageværende gav det lidt ro og overblik til mere fordybelse i nogle af de mange spændende nyheder.

EUROBIKE-2015_1

Nye østeuropæiske producenter
De østeuropæiske producenter var i år rigt repræsenteret med produkter i vestlig kvalitet og til nogle meget konkurrancedygtige priser. Kross er en af dem som gerne vil expandere med deres nye mountainbike serie Moon som har justerbar geometri.

Bæredygtige materialer og genbrug var et af de mange temaer. Brugte plastflasker får nyt liv som cykeltøj. Plantefibre som erstatning for kulfiber ved konstruktion af cykelrammer var et andet bæredygtigt bud.

Lys, elektronik, dæk og sadler
På cykeltilbehørsområdet sker der rigtig meget. Sikkerhed er i højsædet. SeeSense lygter skifter lys og frekvens afhængig af hvor du cykler og kan styres fra din smartphone. Garmins nyeste GPS har indbygget Incident Detection der ringer til dine nærmeste hvis du styrter og ikke selv reagerer indenfor 30 sek.
Den nye trend med kun en klinge foran har afstedkommet et behov for lavere gear så man nu kan supplere sin bagkrans med kæmpe store klinger op til 42 tænder. I den mere lavpraktiske afdeling var der Ritcheys dækjern lige til at gemme i styrenderne og altid ved hånden hvis du punkterer. Også produkter med flere funktioner sås i stort tal, lige fra en fodpumpe fra Topeak der også kan bruges som cykelholder til en bagagebærer som også fungerer som støttefod.

Cykeltøj der ikke ligner cykeltøj ser nu endelig ud til at få sit gennembrud, med flere af de helt store producenter på banen. Cykelsadler på mål er en tand for ambitiøst for de fleste, men de store producenter af sadler kan nu ud fra et simpelt aftryk af din popo og viden om din kørestilling, sporty, moderat eller afslappet, med 90 % sandsynlighed finde den rette saddel til dig. I den anden ende af spektret viste Selle Italia en letvægtssaddel på kun 59 gram.

Bike Flandern Valley er et eksempel til efterfølgelse. Kan vel nærmest betegnes som cykelbranchens svar på Silicon Valley hvor flere både store og små cykelproducenter bor under samme tag og har fælles administrations faciliteter. Herudover kan de trække på hinandens viden og ekspertiser. Den belgiske model har bl.a. cykelproducenten Ridley med der deler sin vindtunnel med de andre.

Vitttoria viste en spændende nyhed iform af deres Graphene indlæg i dækkene som er en mikroskopisk tynd kulfiberbane der angiveligt skulle forbedre både vejgreb og slidstyrke alt efter hvilket underlag du cykler på.

Naturligvis er elcykler stadigvæk det hotte, men ifølge flere af de nye innovative firmaer som i år var repræsenteret, er det er kun starten på en helt ny elektrificeret verden af personlige køretøjer som kan kommunikere på kryds og tværs. Den udvikling bliver spændende at følge.

Tern-Eurobike-News-02

I årevis har kulfiber været det foretrukne materiale på de dyre racercykler og er det stadigvæk, men aluminium er igen ved at få en renæsance da teknologien hele tiden udvikler sig og muliggør konstruktion af rammer med næsten de samme egenskaber men til en brøkdel af prisen.

Flere tyske producenter viste gode takter for at vende udviklingen fra outsourcing til fjernøsten tilbage til Europa. Låse og lygte producenten Trelock har genåbnet en fabrik i Tyskland og trækker derved omkring 1/3 af sin produktion tilbage. I den mere ambitiøse afdeling finder vi Rehau, en stor tysk producent af alt i kompositmaterialer til transportindustrien. Deres NAM:E E-bike body er en godt fremtidsbud på en ramme som kan produceres i Europa. Bag projektet står også en af tysklands mest markante cykelpersonligheder Markus Storck.

Eventyrcykler
Fatbikes og road plus cykler var showstopper på næsten alle stande. De dage hvor man enten kørte på asfalt på en racercykel med ekstremt smalle dæk eller i skoven på en mountainbike med tykke dæk, er endegyldigt forbi.
Den nye trend hedder en let racerramme med lidt mere afslappet geometri hvorpå hele paletten af dækbredder og hjulstørrelser kan monteres. Et racerstyr og skivebremser og du har en eventyrcykel der gør det ligegodt på landevej som et smut off the beaten track.

De traditionelle cykeltasker bliver erstatter af nogle fikse små tasker der monteres direkte på rammen eller forgaflen og du er klar til letvægsttouring langt fra alfavej.

Messen letteste racercykel stor Merida for med 4500 gram. Eurobike har før vist fjer lette racercykler men Merida er så vidt vides den første seriefremstillede cykel i den vægtklasse. I afdelingen for smukt håndvæk gik German Eslava rundt med sin Geros cykel i Kauritræ fra New Zealand. Et sandt mesterværk som tager ham 4 måneder at bygge.

Eurobike08

Eurobike fylder 25 år
Eurobike 2015 sluttede lørdag med publikumsdagen der samlede næsten 21.000 cykelfans fra nær og fjern. Fagmassen fra den 26 til 29 august nåede de 45.870 mod sidste års 46.300, repræsenteret fra 103 lande, der samlede indtryk fra 1,350 udstillere fordelt på 53 lande. Også medierne var rigt repræsenteret med 1,766 journalister, bloggere, skribenter og fotografer fra 39 lande.

Næste år fejrer Eurobike 25 års jubilæum og i den forbindelse løftede Messe Friedrichshafen Klaus Wellmann lørdag sløret for nogle nye tiltag. Jubilæumsmessen vil løbe af stablen fra onsdag den 31 august til søndag den 4 september 2016. Demodagen om tirsdagen afløses af endnu en publikumsdag som flyttes til om søndagen, så messen nu vil have to dage åbent for publikum og tre dage kun for fagmessen. Dette sker for at give endnu flere muligheden for at se hvad der rør sig på cykelmarkedet og derigennem øge omsætningen for den samlede cykelbranche, man samtidig også for at adskille de to segmenter mere fra hinanden. Demodagen vil som noget nyt blive en integreret del af fagmessen hvor man vil have mulighed for at teste cykler de tre første dage. De nye tiltag stiller nye udfordringer til de mange udstillere, specielt på de to publikumsdage og omkring demodagen. Eurobike har de seneste år oplevet en flugt af specielt flere af de helt store amerikanske producenter, og prøver naturligvis at dæmme op for at denne udvikling ikke breder sig yderligere specielt til de store tyske producenter som fylder meget på messen. En positiv tendens er at flere og flere nye små producenter og innovative iværksættere finder vej til messen og til stadighed udfordrer de store med …

CYKELPORTALEN