Undertegnede har haft den store ære at være med i dommerpanelet for udvælgelsen af dette års Eurobike Award. Det er 6 år at denne prestige fyldte udmærkelse gives. At den er populær vidner det rekordstore antal indsendte produkter om. Hele 565 produkter skulle bedømmes. Alene 148 designforslag fra studerende gjorde at dommerpanelet i år var udvidet med yderligere to. Vi skulle derfor “kun” koncentrerer os om de fysiske produkter ialt 417, mens Patrick Frey og Joakim Mïllmann tog sig af EUROBIKE AWARD STUDENTS.
Dommerpanelet blev inddelt i to grupper. Foruden undertegnede bestod det af:
Ernst Brust (velotech.de)
Nils Holger Moormann (Designer)
Axel Böse (BICO Zweiradl)
Manfred Neun (European Cyclists’ Federation)
Olaf Beck (Motor Presse Stuttgart, Stuttgart)
Inden vi startede havde vi mulighed for hver i sær at kikke på produkterne og danne so et indtryk. Herefter blev udvælgelseskriterierne gennemgået af IF Designs Ralph Wiegmann som lagde vægt på at vi hele tiden skulle have i baghovedet at det var hvad vi så på dette forum som talte, og ikke at der måske var en lignende produkt tidligere. Stort set alt er jo opfundet og det skal ikke lægges det deltagende produkt til last.
I første runde blev produkterne gennemgået en for en, og ud fra flertalsprincippet blev det besluttet hvilke som skulle gå videre. I begrundelse skulle der tages hensyn til mindst tre af de opstillede kriterier som var:
- Aerodynamik
- Effektivitet
- Ergonomi
- Funktionalitet
- Brugs værdi
- Design kvalitet
- Vægt
- Graden af nyskabelse
- Komfort
- Lastevne
- Markedsføringsværdi
- Valg af materialer
- Service
- Sikkerhed
- Stabilitet
- Miljø
- Håndværksmæssig udførsel
- WDM (wet, dark & muddy) Kvalitet i forhold til vand, mørke og mudder
I anden runde byttede grupperne plads og skulle nu gennemgå den anden gruppes valg. Var man ikke enig i gruppens valg kunne der gives et veto, i form af en gul prik både på de videregående og kasserede produkter.
I tredie runde skulle alle vetoer gennemgås hvor grupperne hver i sær skulle argumentere for hvorfor produktet skulle gå videre eller kasseres. Det skete med flertalsafstemning. Her var mange gode diskussioner og mange af produkterne skiftede derfor også status.
Ikke alle produkter var lige lette at se nyskabelsen i.
Efter denne afstemning stor vi tilbage med mere end 130 produkter som var værdige for en Award. Til sammenligning var der sidste år 77 nominerede produkter. Det afstedkom en diskussion mellem Eurobikes Pressechef Wolfgang Köhke, som mente det var et alt for stort antal og IF Designs direktør Ralph Wiegmann der ikke var enig i den betragtning. Udgangen blev at vi måtte gennemgå alle de nominerede produkter igen og fravælge nogle flere. Slutresultatet blev 92 Award nominerede produkter.
Gold Award og Green Award
Sluttelig skulle guldvinderne findes blandt de 92 nominerede produkter. Hver dommer fik to stemmer. Dvs at i teorien kunne 12 produkter nomineres. Hver dommer skulle argumentere for sit valg og jeg var da ret stolt over at begge mine valg blev enstemmigt vedtaget. Tre af produkterne fik kun to og tre stemmer. Disse blev derfor tages ud igen. For at få en vis bredde i slutresultatet blev den ene af de tre guldnominerede racercykler taget ud og erstattet af en mountainbike. Her var dommerpanelet meget uenige. Valget stod mellem tre modeller med hver især tre meget forskellige kriterier i højsædet, design, teknik og innovation. Først røg innovation ud og valget stod nu mellem teknik og design med lige stemmer. Efter en del diskussion blev udfaldet at design vandt.
Endelig skulle vi vælge en Green Award for det mest miljømæssige bæredygtige produkt. Her er vores valg nok i nogles øjne noget kontroversielt og en smule politisk men det blev enstemmigt vedtaget.
Alle nomineringer skulle begrundes med en statement omkring hvorfor netop dette produkt blev valgt. Hele nomineringen tog mere end 10 timer og foregik på tysk, så det var en hjernetræt Herr. Laursen som kom tilbage på hotellet om aftenen.
Et af veto produkterne får her den endelige dom.
Alle nominerede får besked den 24 august mens guld vinderne må vente til overrækkelsesceremonien på Eurobike den 1 september.
Jeg kan naturligvis ikke røbe hvem som blev nomineret og hvem som har fået guld priser, men generelt set var niveauet meget højt. De helt store nyskabelser var der dog langt imellem og det var lidt skuffende at ikke flere elektriske cykler havde fundet vej. Der var også en del danske produkter deriblandt en meget flot og anderledes designet cykel fra Biomega, som vi desværre måtte udelukke da den fysisk ikke var tilstede. Alle nominerede produkter bliver udstillet i vest foryen på Eurobike fra den 1 til 4 september.
Links
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components