Efter en lidt nervøs start på prologen (demoday) blev Eurobike skudt igang i mere adstadigt tempo da cykelindustriens grå eminænce havde ladet bilen stå og taget cyklen. ECF “leader ride” (paradekørsel) havde samlet godt 200 cyklister for at markere at Cyklismens nu er en politisk magtfaktor som skal tages alvorligt (big business)
Trods en altid veloplagt Kevin Mayne som opfordrer industrien til at stå mere sammen var det efter det obligatoriske gruppefoto foran indgangen til messen, business as usual.
SRAM lagde ud med deres to timer lange pressemøde med alt i kaffe, tshirts og badges for til sidst officielt at lancere deres deres eTAB elektroniske landevejsgruppe som alle har vist meget længe var på vej.
Et trådløst lukket system som umiddelbart virker uhyre velkonstrueret og gennemtænkt der atter bringer SRAM tilbage i førertøjen. Systemet er kompatibelt med den eksisterende RED topgruppe men foreløbig kun til fælgbremser og mekaniske skivebremser. SRAM lagde til præsentationen ikke skjul på at netop deres debut ud i elektronikken havde givet dem store udfordringer. Systemet har i forklædning allerede kørt og vundet adskillige world cup løb. Den nye eTAB ventes på markedet foråret 2016.
Outsighteren på et Wildcard Rotor/Magura viste deres fuldt hydrauliske landevejsgruppe med cylinderen placeret nede ved selve bremsen hvorved skiftegrebene bliver lidt mere elegante. Funktionsmæssigt er systemet helt i mål kører som i olie ? og silkeblødt. Finish og forarbejning på de viste eksemplarer bar dog stadig præg af at være 3d printede prototyper.
Bike Flandern Valley er cykelbranchens svar på Silicon Valley hvor man forsøger at samle både store og små belgiske producenter i et fælleskab, hvor man kan trække på hinandens viden og ekspertiser samt have fælles faciliteter som bl.a omfatter en vindtunnel. Bl.a den store belgiske cykelproducent Ridley er en del af det nye fællesskab. Vi vender tilbege til de andre i senere artikler.
Eurobike Awarden blev uddelt og som forventet var der ikke de store overraskelse. Den opmærksomme har længe kunnet fornemme hvor vinden bar hen. Bortset fra de elektriske produkter har vi tidligere omtalt de fleste af dem. Flere detaljer følger…
formodentlig vil alle outsiterne forsøge et angreb idag når tredie etape skydes igang…