Næsten 37.000 besøgende fra 75 lande, hvoraf de 70 % var fra udlandet fortæller sit tydelige sprog, Eurobike er en global cykeludstilling og er nu klart den største cykelmesse på verdensplan.
Undertegnede er kommet på udstillingen siden 1995, og har fulgt udviklingen på tæt hold. De første år var messen i store telte og tættere på byen. Lettere kaotisk, men med en fantastisk stemning. I 2002 flyttede messen til de nye moderne messe haller ved lufthavnen og der kom for alvor styr på tingene, ikke mindst, var der nu en rød tråd i den måde udstillerne var katagoriseret og det var let at finde det man ledte efter.
De seneste år er udstillingen nærmest eksploderet, og det har gjort at den før så forbilledlige logistik omkring udstillerne desværre er gået fløjten, så alt nu er blandet imellem hinanden og gør det svært at danne sig et overblik, men never mind, den gode stemning er stadig bibeholdt.
Trafikalt er messen en katastofe hvis man kommer i bil. Der var kilometer lange køer dagligt og blev rapporteret om håndgemæng blandt ophidsede bilister.
Messen byder på gratis busser og cykelparkering, hvorfor flere ikke benytter sig af denne mulighed er mig en gåde…
Som første gangs besøgende falder man let i svime over alle de cykler og stumper i alverdens udformninger, men efterhånden ”lærer” man at skille godt fra skidt i hvert fald set ud fra en nyheds vinkel. For der er meget ligegyldigt skrammel som cykelverdenen i mine øjne burde være foruden.
Hvis jeg skal pege på tre hovedpunkter som gør messen attraktiv ud over selvfølgelig selve messen må det være demodagen, de udendørs aktiviter og Eurobike Awarden.
Det er kun andet år at demodagen er på programmet og den er ubetinget en succes. Her har man rig mulighed for selv at prøve cyklerne og det er der heldigvis mange som benytter sig af. Specielt de mindre producenter har stor glæde af at kunne præsentere deres produkter, hvorimod de store som Shimano og Campagnolo i mine øjne, burde holde sig væk, hvis de ikke kan finde ud af at have tilstrækkelige med testcykler klar til et meget interesseret publikum. Shimano havde 6 cykler ude og trille med deres nye Dura Ace mens Campagnolo havde 4. Vi taler her om gigantfirmaer med mega omsætninger. Til sammenligning havde Scott 90 cykler og Specialized 50.
Eurobikeaward er stedet det sner hvis man er på udkik efter nogle af de mere nyskabende og anderledes cykelpordukter, selvom jeg jo nok syntes at visse af priserne blevet givet til nogle nyheder som ikke er diciderede nyheder og særligt nyskabende. Desuden er der en vis overvægtning af tyske produkter.
Racercykler
Kulfiber er stadig hot, men tendensen er klar, flere og flere er ved at tage det gamle materiale stål frem af mølposen igen, specielt de italienske producenter har støvet de gamle klassikere af i nye klæder.
Tyske Canyon er vokset på rekord tid fra en lille ubetydelig producent til en af de helt store spillere primært ved en meget agressiv markedsførings- og prispolitik.
Den mest interessandt nyhed fra deres kant var et forskningsprojekt omkring måling af komfort på rammer.
Mountainbikes
Her virker det lidt som om at alt ting står lidt i stampe. Den absolut største nyhed jeg så var danske Pronghorn som vi vender tilbage til, med en test. Deres fuldtaffjedrede mtb ramme hører til blandt de bedste.
Elcykler
var det helt store hit i år. Stort set alle mærke vareproducenterne har kastet sig over denne cykeltype. Vægten bliver lavere og lavere og problematikken med de tunge batterier bliver også bedre. Sidst men ikke mindst alle skeptikere skulle unde sig selv en tur på en af disse cykler.
Dagligdagscykler
Treks præsident lagde sidste år ud med at dagligdags cykel segmentet er der hvor der fremover skal tjenes penge. Nuvel alle de store producenter lancerer dagligdagscykler, men det slår mig at de vist ikke rigtig har forstået hvad målgruppen efterlyser, en cykel uden skærme er måske ok i det solbeskindende Califonien, men ikke i Skandinavien.
De bedste bud på brugbare hverdagscykler kommer for de små ukendte producenter.
Komponenter
Shimanos elektroniske Dura Ace gruppe var naturligvis det helt store samtaleemne, men kunne man få lov at prøve den NEJ !!
Shimano er i mine øjne ved at blive for store og temmelig arogante, måske også derfor at langt de fleste cykler på udstillingen var monteret med SRAM udstyr.
Campagnolo viste deres 11 speed grupper, Det virker som om dette gearræs ingen ende vil tage. Hvis så bare teknologien var bagud kompatibel kunne jeg se logikken i dette såkaldte fremskridt.
Storck viste udstillingsn letteste komplette geargruppe på 1755 g. Den bygger på Storcks eget Power Arm kranksæt samt modificerede udgaver af MicroShift gearet som vi tidligere har testet.
SRAM viste mindre opgrades på samtlige deres grupper. Rival gruppen er nu helt i kulfiber. SRAM har i mine øjne de bedste produkter indenfor landevej pt.
Truvativ Hammer Schmidt kranksættet var den helt store medie nyhed, selvom det rent faktisk ikke er nogen reel nyhed, da Schlufs Mountaindrive har været på markedet i adskillige år.
Det er forøvrigt en tendensen at de store markedsfører ”nyheder” i den helt store stil som rent faktisk har eksisteret længe under mere beskedne kår hos andre poducenter.
Rohloff har produceret deres Speedhub i 100.000 eksemplarer, sammenlignet med de andre helt store producenter er det sikkert ikke noget imponerende antal, men at de aldrig har haft reklamationer er imponerende. Det eneste problem jeg har hørt om er at gear olien fryser i ekstrem kulde og herved låser gearet.
Tout Terrain viste en fuld funktionsdygtig prototype på en trigger shifter til Rohloff navet, som et alternativ til drejegrebet. Tune har lavet et vægtoptimeret drejegreb.
Garmin Oregon er næste generation fra Garmin med topografiske kort og let navigation som vi kender til fra bilmodellerne. Opløsningen på det topografiskemkort var imponerenden. Der kommer tre modeller. Et oplagt hit til cyklister, bilister og vandrere.
Her er lidt billeder af de øvrige væsentlige nyheder.
Retro er IN og de gamle forkromede stålmuffer er blevet fundet frem af mølposen igen.
Time viste et ny hjulsæt med naturligvis kulfiber nav.
Udstillingens letteste cykel var igen i år fra tyske Spin. 3000 g !
Cannondale viste traditionen tro igen i år en konceptcykel kaldet Stelth, med mange elegante design løsninger som den integrerede styrfitting.
Shimanos elektriske Dura Ace gruppe var på alles læber, men kun i 2 eksemplarer.
De tyske letvægstsmede Tune kaster sig nu over Rohloff gearskifteren her i en letvægtsversion.
Colnago viste en af udstiilingens flotteste stålstel.
Gary Fisher forstår at at pleje sit image. Læs vores interview med ham fra sidste år her.
Dette pedalsystem minder påfaldende meget om M2Racers ORB pedal, som desværre ikke eksisterer længere.
Ritcheys Break Away ramme er egentlig ingen nyhed,men dette geniale system fortjener meget større udbredelse blandt rejsende motionister. Den viste udgave er i superlet titanium og kulfiber.
Specialized havde 50 mountainbikes ude og trille på demodagen, heriblandt denne CC topmodel, som var yderst velkørende,
Der var stor interesse til SRAM pressemøde om deres Hammer Schmidt kranksæt.
Passoni viste udstillingens letteste stålracer på 6,2 kg.
Scott havde 90 cykler ude og trille i modsætning til Shimanos 6 og Campagnolos 4.
Retrobudcykel i 50 er look
Kulfiber pulley hjul
CNC fræst titaniums kassete på lige godt og vel 110 g
Avanceret teknik præger mange af de flotte liggecykler.
iLink er et prisbilligt alternativ til Nokon kablerne.
Tune har sprælske farver og vægttuning som sit fornememste adelsmærke.
Links.
Eurobike 2008 Galleri
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska