Eurobike 2006 slog atter alle rekorder. For første gang måtte messen sige nej til udstillere, da alle haller var fyldt op. Der er planlagt bygning af yderligere to haller til næste år. 31.810 fagfolk fra hele verden besøgte udstillingen sammen med 19.684 cykelfans på den store publikumsdag om søndagen. 1064 journalister fra 32 lande havde fundet vej for at kikke og rapportere fra de 826 udstillere.
Pinarello er blandt de mest betydende italienske producenter.
Som du sikkert har gættet er kulfiber stadig i forgrunden som materiale nr. 1 på enhver seriøs producents produkter. Men næsten alle svarede ens når de blev spurgt om netop deres produkts fordele.
Svarene var nogenlunde som dette:
“Enhver kan lave kulfiber, men vores _____ (indsæt teknologi) giver en cykel _____ (indsæt superlativer) fordi måden vi laver den på_____ (indsæt produktionsprocesser.”
Trods forudsigeligheden blandt de forskellige producenter tillader kulfiber dog at grænserne stadig flyttes for hvad der er muligt.
CYKLER:
En tendens på racercykler i kulfiber, er at saddelpinden nu også bliver en integreret del af hele rammen. Dette skulle angiveligt øge stivheden, men giver samtidig nogle begrænsninger mht saddelhøjde indstilling. Rammer i kulfiber har hidtil været begrænset til få størrelser. I dag er teknikken så udbredt at rammerne leveres i spring helt ned på ½ cm.
Campagnolos nye Skeleton bremse.
Cannondale.
De amerikanske alusmede har de seneste år ændret materiale taktik og bruger nu mere og mere kulfiber. Cannondale er mest kendt for deres dyre MTB og racercykler, men det har de seneste sæsonner lagt meget arbejde i at udforme en meget lækker cykelserie til hverdagsbrug. Serien har dansk islæt, da de er designet af Bjarke Rasmusssen som var stifter af Boreas. System Six er den nye top racerramme i kombination af kulfiber og aluminium. Den er en videre udvikling af Six13. CAAD 9 er nyeste skud på stammen i rene alumniums rammer som stadig flytter grænser for lethed og stivhed.Synaps er Cannondales bud på den optimale kulfiberramme. Cannondale har i udviklingen af Synaps lagt vægt på at den skal være til supermotionisten fremfor eliterytteren. Dette giver sig udtryk i en mere moderat racergeometri og oprejst kørestilling. Synaps kommer også i en Flatbar udgave. Netop denne type har vi til prøvekørsel i øjeblikket. System Integration er Cannondales adelsmærke. Stor set alt er en integreret del af rammen lige fra krankboks til styrfitting. Taurine er Cannondales første XC hardtrail i kulfiber. Den er 20 % lettere og stivere end Optimo rammen. Cannondale udbyder nu også deres Hollowtech kranksæt til den øvrige cykelindustri. De har siden 2000 benytter en diameter på 30 mm hvor standarden er 24 mm
Schwinn er blandt de førende i udviklingen af elcykler.
Elcykler er for fremmarch og Schwinn lancerer en meget spændende serie, som skiller sig markant ud fra hvad der ivrigt er på markedet pt. Først og fremmest er deres cykler også en almindelig pedaldrevet cykel. Vægten er reduceret, så den nu kun forøger cyklens samlede vægt med 4 kg. Batteriet er aftageligt så det kun er det man skal slæbe rundt på, når den skal oplades. Det er nyeste Protanium® Lithium Polymer som har høj kapacitet og lille ladetid, ca. en time. Som noget specielt er Schwinn elcykler dimensioneret til at kunne trække op ad stigninger. Der er 17 modeller som kommer til at ligge i prislejet fra 9000,-For øvrigt har to danskere haft en væsentlig indflydelse på udviklingen. Det er Lars Munksø fra Scanbike for designet og Brian Höhl på den tekniske side.
SRAM I Drive 9 speed
Foldecykler.
Dahon er verdens største producent. En af nyheder var Curve SL med 16” hjul. Med en vægt på lige under de 10 kg” og 5 gears nav, samt en meget atraktiv pris, kan den gå hen og blive en alvorlig konkurrent til Brompton. En anden spændende nyhed er en fullsize turcykel Cadenza med 26” hjul som kan foldes på midten på 30 sek. Optimal til en cykelrejse med tog eller fly..
Airnimal er et mindre engelsk firma som har valgt at bygge foldecykler med 24” hjul. Adskilt kan den være i en ordinær kuffert. Køreegenskaberne er fuldstændig som en ordinær racercykel. Du kan læse vores test her.
Orbea fik en Eurobike Award for deres re designede Orca racercykel. Miriam Bengoetxea, Orbea’s composites ingeniør forklarede at det nye design kombinerer komfort, og ydelse med æstestik. Den nye Orca er lavet af en kombination af Toray M30S and M40J, men materialerne er kun en del af helheden. Bengoetxea fortalte videre at Orca redesigned egentlig er design af 5 helt nye rammer “A designe og optimere fem forskellige cykler er et nyt koncept. ” Hver størrelse bruger forskellige kulfiber proportioner og størrelser . Vi opererer med en Size Specific Nerve kaldet SSN for at kunne levere den same ydelse til alle typer kunder. De dage hvor en størrelse 54cm var den mest optimale størrelse er historie. En anden nyhed var en kvindespecifik racer Diva.
En af udstillingens mere specielle cykler i formstøbt limtræ.
Tout Terrain
Et mindre tysk firma som har eksisteret I to år. De bygger nogle meget gennemførte turcykler i stål hvor affjedringen er afstemt for kørsel med bagage. Sherpa er et smart ryksæksystem til montering på saddelpinden. Vi tester det i øjeblikket.
Giant
Ligesom Cannondale kombinerer Giant også de to materialer kulfiber og alumnium. Dog på en lidt anden måde. Hvor Cannondale beholder hele bagstellet i alumnium, har Giant valgt at lave skrårør, saddelrød og bagstræbere i alumniums mens resten er i kulfiber. TCR topmodellen er dog stadig i fuld carbon og med intergeret saddelpind. Giant er for øvrigt igen repræsenteret i Danmark med EnergySport.
De bedste produkter blev belønnet med en Eurobike Award.
TILBEHØR:
Shimano
Den største nyhed er uden tvivl XTR gruppen som nu tilfredsstiller et hvert behov mht til options. Den tyske importør havde en stand med testcykler, så man havde mulighed for at prøve systemet, og den er uden tvivl Shimanos hidtil bedste MTB komponentgruppe. Alfine er den ny sportsserie baseret på et 8 gears indvendigt nav med skrivebremser. Det kan udvides med en kædestrammer så der kan benyttes flere klinger foran. Et interessandt nyhed som vi spår stor udbredelse på sportscykler. En anden spændende nyhed er en landevejs og MTB sko hvor sålen tilpasses til brugerens fod fuldstændig som vi kender det fra skistøvlerne.
Campagnolo
Den største nyhed er kranksættet som går igennem samtlige grupper. Shamal hjulsættet kommer i en flot guldfinish som syntes lidt kikset, da det absolut ikke matcher noget som helst, men det er måske meningen.
SRAM
Make the Lead” var mottoet alle steder. Force og Rival var udstillingens store trækplaster. Også 9 speed I-Motion indvendigt gearnav er meget spændende. Det kommer i første omgang med bagløbsbremse og senere som friløb. Der blev endvidere vist en prototype i kulfiber og en kædestrammer. Fås med eller uden integrerede bremsegreb. Den tidligere udbredte brug af plastik er erstattet af aluminium. Det virker meget lovende.
Sadler
Der var tre interessandte sadler på ustillingen som angriber tekstikkel problematikken blandt mænd på en radikal måde.
Allay som er et mærke under Topeak var den ene med deres umiddelbart ordinært udseende saddel hvor midter stykket er erstattet af en udspændt pude. Den fås i forskellige modeller fra den superlette racersaddel til de mere hverdagsagtige komfortsadler. Ideen er at flytte trykket foran på sadlen tilbage til siddebenene.
Adamo er en anden model hvor spidsen er splittet så der ingen undestøtning er i midten. Ellers er princippet det samme. Begge producenter gav udstryk for at det kræver tilvænding at bruge disse sadler da siddebenene pludselig skal bære al vægten. Vi har fået en Adamo model til test, som vi snart vil berette om.
Cannondales top MTB sko udviklet af Diadora
FSA
Viste bla, et hjulsæt med tre navflanker, hvor egerne bliver befæsttigiet. En forgearskifter er nu også på programmet, så mon ikke de barsler med en komplet gruppe…
Vectran
er det nye vidundermateriale i cykeldæk som afløser Kevlar. Det er både lettere og meget mere modstandsdygtig mod punkteringer. Schwalbes test virkede temmelig overbevisende. Schwalbe indfører materialet de samtlige deres dæk lige fra race til MTB og touring, mens Continental kun introducerer det på udvalgte dæk.
American Classic
viste deres julsæt med fælge i magnesium. Et sæt vejer ca. 1100 g. En anden spændende nyhed var en saddelpind og fastspændng og vinkling af sdalen foregår i en og samme skrue.
Hjelmspecialisten Giro lancerer nu sin egen ekslusive cykelskoserie.
Hutchinson
Kunne endelig som den første vise et sæt tubeless landevejsdæk. Fusion kommer i 700 x 23 mm og vejer 295g. Atom vejer 250 g fås i 700 x 21 mm. Indtil videre er Shimano de eneste som laver et hjulsæt. https://www.roadtubeless.com
Gearskift.
Selvom Shimano stort set er dominerende på dette område findes der en lille niche af producenter. MicroShift er en taiwan firma som har nogle spændende thumb skiftere og en interessandt bagskifter.
Det tyske firme 5Rot viste et hydraulisk gearskift som virker meget lovende. Vægten er lavere en et sæt traditionelle gearskift. Til gengæld er prisen skyhøj.
Dagligdagscyklerne bliver stadig bedre og bedre.
Læs og se mange flere billeder i vores billedgallerier.
Billedgalleri 1
Billedgalleri 2
Videre på nettet:
https://www.eurobike-exhibition.de/html/de/home/index.php
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko
- Nyt kompakt motorsystem fra Mahle
- Banebrydende Mountainbike