Eurobike 2004 slog alle rekorder. Mere en 27000 besøgte udstillingen de første tre dage og yderligere 18000 besøgte udstillingen om søndagen hvor der var åben hus for publikum. Den danske cykelbranche, som er præget af indelukkethed og brødnid, kunne godt lære noget her. Med næsten 763 udstillere fra mere end 36 lande er Eurobike uden sidestykke Europas største og trendsættende cykelmesse. Alene 114 verdenspremierer havde fundet vej til det smukke Friedrichshafen ved Bodensøen.
Skal man kort gøre status var det kulfiber kulfiber og atter kulfiber. Hvad der først startede med rammer har nu udviklet sig til stort set alt lige fra bremser og klinger til kranksæt i kulfiber. Vi så dog ingen revolutionære tiltag, men derimod evolutioner og løbende forbedringer som i sidste ende er til gavn for forbrugeren. Et er sikkert, aldrig har man som nu kunnet få så meget cykel for så få penge.
Racercykler
Racer segmentet er i mine øjne stagneret. Det er trist at se de engang hæderkronede italienske producenter fremvise den ene ens udseende kulfiber racer efter den anden, hvis oprindelse kan findes hos en af de mange taiwanske producenter. Faktum er at der på verdensplan kun findes omkring 10 producenter af kulfiber og heraf er de 7 fra Taiwan. Der er idag kun en lille håndfuld producenter tilbage som stadig udvikler helt deres egne rammer. De gør det til gengæld også godt. I årevis har forbrugerne råbt på stive og lette rammer, nu vender møllen cyklen skal naturligvis stadig være let men nu også være komfortabel. Hvem sagde at det skulle være let at være cykelproducent.
Der var ikke de store nyheder hos Trek andet en én en Slobe variant kaldet Pilot i deres OCLV serie. Tyske Markus Storck viste en flot kulfiber racer C09 hvor rammen alene vejer 985 g. Scott vakte naturligvis opmærksomhed med deres nye CR 1 limited kulfiberracer på 6,4 kg. I en supertunet udgave havde de fået vægten ned på 3,8 kg.
GT fraviger nu fra deres kendetegn, triple triangel designet og kommer med ny serie landevejsracere i første omgang 4 modeller baseret på en ny ordinær udseende aluramme. Selvom Cannondale har deres topmodel i kulfiber og aluminium six13 har de udviklet en ny CAAD8 i deres optimo rørsæt. Den har slanket sig 30 g i forhold til CAAD7. Model R1000 levers med integreret kulfiber forgaffel og det nye Compact SI kulfiber kranksæt.
Merlin som ellers er specialister i titanium har også bøjet sig for markedskravet om en kulfiber men som altid på en Merlin er der kælet for detaljerne, kabelstagene er naturligvis i titanium. De Rosa viste som en af de få at stålrammer absolut ikke er fortid endnu. En flot klassisk racer.
Mountainbikes og Crosscykler
Freeride og downhill er for fremmarch. Længere vandring op til 130 mm både foran og bagi. Cannondale viste deres nye Prophet hvor man har indgået samarbejde med Manitou omkring udvikling af fjederelementer som er ens både for og bag. Scott kunne naturligvis også vise en let MTB hardtrailramme Scale 10 limited vejer 8,8 kg men Tune havde en tunet udgave på 7,4 kg. Ridley kunne fremvise en crossramme i kulfiber. Airborne viste deres store program i titaniums racere og mountainbikes. Firmaet er et rent internet firma som får produceret deres rammer på en kinesisk raketfabrik. Nydelig forarbejdning og rimelig pris. Kuota der er kendt for deres racercykler i kulfiber viste en prototype på en fuldaffjedret mtb i kulfiber.
Foldecykler
Dette marked vokser stødt og man bliver forbavset over hvor mange tyskere der har taget denne cykels store alsidighed til sig. Hvornår vågner danskerne op ?? Dahon viste messens letteste folder på 6,9 kg, sådan burde alle foldecykler være som desværre stadig kæmper med lidt for høj vægt. Dahon X-lite kommer til marts og kommer til at koste ca. 21000, En anden nyhed fra Dahon er en MTB som kan skilles ad og lægges i den medfølgende kuffert. Rammen er i stål og komplet udstyret vejer den 10,8 kg.
Pacific Cycles som bl.a laver rammer til Birdy, viste deres Bicette Racer med fuld affjedring og 20” hjul. Også den kan skilles ad for let transport i fly og tog.
Trekking og turcykler
Langt om længe har branchen fået øjnene op for at en trekking og turcykel også må være let. Simplon viste en model på 8,7 kg.
Koga Miyata viste en smart ethjulet anhænger Chela som er udstyret med affjedring tasker og stol. Desuden er der solceller for opladning af mobiltelefon og GPS. Hjulet kan tages af og anhængeren kan bæres som en rygsæk. Vægt 8 kg pris ca. 1000E.
Tilbehør
Kompakt kranksæt er det nye tiltag. Egentlig stammer ideen fra Tom Ritchey som lancerede det som et alternativ til triple kranksættet på mountainbikes år tilbage. Det slog aldrig an, men nu forsøges det altså til landevej. Med kombinationerne 50/34, 50/36 og 48/34 og en lidt større bagkrans kan der opnås næsten samme gear område som med et triple kranksæt. Campagnolo FSA og Cannondale kommer med det men sjovt nok ikke Shimano. Michelin fremviste en ny tilbehørsserie under eget navn, olier, plejemidler, pumper og hjelme. SRAM kommer igen med en forskifter til at komplimentere deres geargrupper. Avid bremser er kommet under SRAM koncernens vinger. Der er en ny 10 speed Campagnolo kompatibel kæde, et dynamonav med høj virkningsgrad og triggershifterne er blevet modificeret så de ikke længere konflikter med Shimanos patent, så forhåbentlig er denne strid nu endelig slut. Rigida har en ny keramisk fælg, både i MTB og 700C størrelse samt med 28, 32 og 36 huller. DT har nu et komplet hjulsæt basseret på deres egne eger, nav og fælge 1430 g for et sæt.
Easton viste et nyt kulfiberhjulsæt Tempest carbon som benytter en ny fibertype som skulle være 25% stærkere end traditionel kulfiber. Rockshox har faceliftet hele deres serie og indført lockout og dæmpning via en lille knap som monteres på styret.
Cannondales Ultra Fatty bliver heldigvis i programmet og er blevet modificeret med mulighed for justering af dæmpningen i returbevægelsen. Carbonio er en ny 190 g saddel fra Selle Italia i kulfiber. Sadler bliver stadig mere avanceret i deres udformning. En kompromisløs løsning viste tyske SQ som leverer deres saddel individuel tilpasset den enkelte efter en grundig opmåling. Den bygger på en kulfiberskal med tre udskiftelige puder. Også Specialized har overført deres Body Geometri til sadler. De leverer deres sadler i forskellige bredder fra 130 til 155 mm.
Limar har øget luftgennemstrømningen gevaldigt med hele 33 stk ventilationshuller i deres nye tophjelm. AX lightness viste deres nye kulfiberbremse. Keith Bontrager kommer med en ny tilbehørsserie i kulfiber som vi i første omgang nok mest vil se på Trek cyklerne. Tøj og sko Tøj og mode hænger uforligneligt sammen. De gamle uldcykeltrøje design får en renæsance nu i ny materialer. I det hele taget er det afdæmpede farver som præger den kommende sæsons cykeltøj. Craft viste deres nye Pro Cool svedundertøj som skulle transportere sveden hurtigere væk ved bla at have en anden forbedret fibertype under armene hvor man typisk sveder mere. Agu havde en ny serie cykeltrøjer med lynlås i fuld længde.
Flere af de store tøjproducenter viste retroserier af tøj som i stil minder om de klassiske uldcykeltrøjer fra 60’erne, heldigvis for det slut med at vi alle skel køre rundt og ligne rullende reklametrøjer som profferne.
Se flere billeder her
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska