CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Er stål som rammemateriale mere bæredygtigt ? Er stål som rammemateriale mere bæredygtigt ?
Undersøgelse afslører, at konventionelt stål er tre gange mere miljøvenligt end en titaniumramme. Er stål som rammemateriale mere bæredygtigt ?

Som svar på den stadigt stigende betydning af at implementere mere miljømæssig bæredygtighed i cykelindustrien, har Reynolds Technology, det britiske firma kendt for sine stål- og titanium-cykelrør, offentliggjort resultaterne af sin første miljø påvirknings undersøgelse.

Reynold’s  undersøgelsen,  ser på dens fulde fremstillingsprocesser for bedre at forstå sit eget CO2-fodaftryk, men også for at hjælpe stelbyggere og kunder med at vurdere miljøpåvirkningerne af deres cykler.

Undersøgelsen, tilgængelig på Reynolds hjemmeside, og har til formål at kvantificere troen på, at stål er et fremragende og bæredygtigt valg for cykelproducenter.

Reynolds’ General Manager Martin Shepherd sagde: “Det ville være nemt bare at sige, at cykler er gode og en løsning på klimakrisen, men denne undersøgelse gør det muligt for os at se ind i virksomheden for at foretage forbedringer og for at blive ved med at reducere vores påvirkning. Ved at bringe vores CO2-fodaftryk ind i de beslutninger, vi træffer, både dagligt og langsigtet, kan vi gøre vores til at gøre cykling endnu mere venlig i forhold til den verden, vi lever i.”

Reynolds siger, at fordelene ved stål og titanium er veldokumenterede. Disse materialer er holdbare, langtidsholdbare, lette at reparere og ligetil at genbruge. Denne følelse afspejles af en anden britisk stålrammeproducent, Starling Cycles, som offentliggjorde en lignende miljørapport i sidste måned.

Undersøgelsen viser, at ikke alle stålrammer er skabt lige. Jernholdige stålrammer producerer de laveste kulstofemissioner under fremstillingen, efterfulgt af titanium og derefter rustfrit stål. En konventionel ‘dobbelt diamant’ jernholdig stålramme producerer 17,2 kg CO2, titanium 53,92 kg og rustfrit stål 59,44 kg.

Reynolds har også set på transportens miljøpåvirkning. Luftfragt af varer til og fra Reynolds er producentens største miljøpåvirkning, som er blevet forværret af logistiske udfordringer forårsaget af COVID-19-pandemien. For at forbedre dette siger Reynolds, at de vil arbejde sammen med leverandører og kunder for at forbedre planlægningen og undgå luftfragt.

Globale rejser repræsenterer størstedelen af ​​Reynolds’ ikke-produktion CO2-produktion – størstedelen af ​​emissionerne kommer fra oversøiske messer og møder. Virksomheden erkender, at der er en betydelig mulighed for at forbedre sig ved at minimere rejser, gøre bedre brug af fjernmødeteknologi og styrke lokale distributørers rolle.

Andre aspekter, Reynolds vil se på at forbedre, er fabrikkernes energiforbrug og affaldshåndtering. Virksomheden sigter allerede mod at sende noget genanvendeligt til lossepladsen, og alt Reynolds’ stål kommer fra 100 % genbrugsmaterialer.

Ved færdiggørelsen af ​​undersøgelsen erkender Reynolds, at det er det første skridt i en løbende proces, og rapporten vil blive opdateret og finpudset, som tiden går.

Shepherd forsætter  “vi ønsker at fortsætte arbejdet, både med at måle de forbedringer, vi laver til Reynolds, men også for at få bedre data for at reducere fejlmarginen på det offentliggjorte tal. Det er starten på rejsen for Reynolds, ikke slutningen”.

Shepherd tilføjer “Vi bruger allerede undersøgelsen til at påvirke planlægning og beslutningstagning, startende med en forpligtelse til bedre at isolere vores fabrik og reducere vores brug af luftfragt. Det er en aktiv dagsorden for forandring, ikke bare en rapport. Reynolds rapport tager ikke betragtninger  for øje i forhold til kulfiber og aluminiums CO2 aftryk, da de ikke har den fornødne ekspertise på disse materiler,  men lignende rapporter viser at kulfiber er en af de helst store CO2 syndere.

Link

CYKELPORTALEN