CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Er aluminium ved at få en renæssance Er aluminium ved at få en renæssance
Treks nye Émonda ALR er velafstemt og flot designet. Samtidig er den lettere end mange kulfibermodeller Er aluminium ved at få en renæssance

Trek nye Émonda ALR er lidt af en ingeniørmsæssig bedrift ud i aluminium, og viser at materialet stadig har et kæmpe potentiale i sig.

Den nye hydroformede Alpha Aluminums ramme byder ud over et flot design, på en kørekvalitet på niveau med de dyreste kulfibermodeller. Med en vægt på henholdvis 1.112 og 1.131 gram (56cm) for fælgbremse og skivebremse modellerne er de også blandt de letteste.

Hydroformed Alpha Aluminum 
Hydroformet alumium er langtfra nogen ny opfindelse, men i takt med at teknologien udvikler sig og bliver stadig mere avanceret kan der idag næsten opnås de samme egenskaber som med kulfiber. Således bruger Trek en teknologi hvor de sprøjter væske ind i rørene under ekstremt højt tryk, hvorved de kan manipulere og strække materialet i komplekse former der reducerer vægt og øger styrken de rette steder. Samtidig gør teknologien det også muligt at lave alurammer som optisk ligner kulfiber.

Usynlige svejsesømme
De hydroformede rør gør det også muligt at udføre perfekte samlinger, som reducerer svejsesømme til en minimum, som i praksis næsten kan gøres usynlige. Samtidig giver det større sammenhængende områder som øger styrken og reducerer stress på rammen.

Med eller uden skiver
De nye Émonda ALR fås i en letvægtsudgave med direct-mount fælgbremser eller med skivebremse. Alle modeller har Treks DuoTrap dataopsamling indbygget. Standard leveres alle modller med 25 mm dæk og en kulfiber Émonda forgaffel. Geargrupper fra Shimano Tiagra eller 105 komplementerer cyklerne amt nye iøjnefaldende farver.

Afstemt geometri
De nye Émonda ALR har Treks afstemte H2 geometri, som er afpasset de fleste almindlige sporty cyklister, ikke for aggresivt men alligevel med en tilstrækkelig lav position som giver power og fart.
Émonda ALR fås i fem komplette modeller, inklusiv en særlig kvinde specifik model med afstemt saddel, ramme og styrbredde. Herudover fås to løse rammekit.  Priserne der ikke er endelig konfirmeret for det danske marked forventes ligge mellem godt kr. 6.000,- og 12.000,-

Link

CYKELPORTALEN