![](/UserFiles/Image/Test/equinox/eg02.jpg)
Hvis man overhovedet kan tale om en ny generation inden for cykler, må Equinox fra producenten tyske “riese und müller” være en del af den. Der er tale om en ny og anderledes cykel. Den ser ikke alene sjov og anderledes ud, den har også nogle helt specielle egenskaber, i hvert fald i forhold til de cykler jeg hidtil har siddet på. Med både ryglæn, fremadrettede pedale og et underligt højt styr og automatgear.
Ved første øjekast minder den lidt om liggecyklene, men betegnelsen sofacykel er nok mere sigende.
Vi har ladet en hverdagscyklist og en supermotionist prøve vidunderet. Her er deres indtryk.
![](/UserFiles/Image/Test/equinox/eq01.jpg)
Supermotionisten skriver:
Equinox er en spændende, ny cykel, men den bliver aldrig lige min kop the, for jeg kan lide at køre stærkt. Men når det er sagt, vil jeg godt indrømme, at den har mange fordele. Mit første indtryk, da jeg satte
mig i sadlen, var at styret er meget let, hvilket gør styringen utrolig levende, men man vænner sig hurtigt til det.
Affjedringen
Det næste man bemærker er affjedringen. Og her lever cyklen i høj grad op til producentens lovende ord. Man kører nemt hen over brosten, mindre huller og bump på vejen uden at få de vanlige smæk og bump hele vejen op gennem kroppen, og det er meget behageligt. Og affjedringen kan indstilles. Jeg kørte det meste af tiden med den stiveste fjedring, men den kan nemt justeres alt efter cyklistens vægt og vejforholdene.
Kørestillingen
En anden ting, som jeg fandt meget behagelig, var selve kørestillingen. Man sidder meget ret op og ned, og både nakke og håndled hviler godt og er helt afslappede under kørslen. Og begge fødder når nemt jorden, når
man stopper. Kørestillingen mindede mig om stillingen på en scooter, og den var rar at køre på inde i byen, fordi kørestillingen gav mulighed for et rigtig godt overblik over trafikken. Det eneste tidspunkt, hvor kørestillingen ikke var så heldig, var i stiv modvind. Der savnede jeg at kunne læne mig frem henover styret, og der var gearingen heller ikke lav nok.
Gearet
Gearet er et automatgear, hvor man kan skifte mellem tre tempi: Drive, Drive Sporty og Manuel. Computeren i gearet skifter selv afhængig af din fart og sætter f.eks automatisk cyklen i første gear,
når du holder stille i et kryds. Det fungerer fint, så længe du ikke forsøger at presse cyklen til det yderste. Det var meget afslappende ikke at skulle tænke på gearskift, og den skiftede let og ubemærket, kun nogle enkelte gange klikkede den, når den gearede ned. Personligt kunne jeg dog godt ønske mig et lidt mere smidigt gear. Efter min smag skifter det for hurtigt til et højere gear. Så gearet er ikke lavet til folk som mig, der godt kan lide at køre med en god, hurtig kadence. Det underlige var, at den såkaldte sportsindstilling af gearet blot skiftede endnu hurtigere opad. Den eneste gang, hvor jeg havde behov for at skifte til manuel gearing, var
dog på en tur i stiv modvind. Der var gearingen også for høj; sikkert fordi computeren ikke kunne mærke, hvor meget energi det krævede af mig, at holde den fart jeg gjorde. I byen er gearene fine, men jeg
har mine tvivl om, hvordan de ville fungere i et mere bakket terræn. Men alt i alt fungerede det glimrende.
![](/UserFiles/Image/Test/equinox/eg03.jpg)
I øvrigt
Lyset (dynamoen) fungerede perfekt, og det var en dejlig luksus ikke at skulle tænke på at tænde og slukke lyset. Skærmene var effektive, og bremserne fungerede fint. Cyklen vejer ca. 17,9 kg incl. alt udstyr.
Fordele og ulemper
Jeg synes alt i alt, det er en rigtig god og velgennemtænkt cykel, men igen – ikke for mænd som mig, der kan lide at køre stærkt. Men jeg kan sagtens se cyklens fordele for andre målgrupper. Det er en meget
behagelig cykel at køre på, og mange fx ældre vil sikkert sætte stor pris på den komfortable kørestilling og den nemme af- og påstigning. Cyklen er for dyr ca. 17.200 kr. Den ville klart have et større
potentiale, og mange ville kunne få rigtig megen glæde af den, hvis den kostede en tredjedel mindre. Derudover vil cyklen være svær at vedligeholde selv. Cyklen vil stort set altid kræve en fagmands
ekspertise, men det er måske ikke det store problem, når man tænker på målgruppen. Og en lille sidebemærkning: Hvis man er meget høj som jeg er, er det smart lige at køre en prøvetur for at tjekke om
indstillingerne kan justeres korrekt, så man ikke hele tiden kører rundt på baghjulet
Hverdagscyklisten skriver:
Det første der slog mig, da jeg så cyklen, var dens ryglæn og styrets mærkelige facon. Men den er bare dejlig at køre på. Sadlen er stor og velpolstret, og ryglænet gør, at du sidder i en meget naturlig, oprejst
stilling. Faktisk er det lidt som at køre på sin yndlings-kontorstol. Det tager kun få minutter at vænne sig til den fremadrettede pedalstilling, og så er man faktisk bare godt og ikke mindst behageligt
kørende. Styret er også polstret og 8-talsformet, og det giver et utal af muligheder for at variere håndstillingen. Man kan også læne sig frem på styret og stadig føle sig sikkert kørende. I den almindelige
kørestilling lægger man ikke ret meget vægt på styret, hvilket må være en klar fordel for personer med skavanker i håndled, arme eller skuldre. Og på længere ture får man heller ikke ondt i hverken nakke
eller ryg.
![](/UserFiles/Image/Test/equinox/eq04.jpg)
Automatgearet og den indstillige bagaffjedring.
WOW-nyheder
Der er to andre wow-nyheder. Den ene er det automatiske gear, som jeg i hvert fald aldrig havde prøvet før. Jeg ved ikke, hvordan det vil fungere på bakker, men i byen er det perfekt. Det eneste du skal gøre er at sætte dig godt tilbage og koncentrere dig om den smukke udsigt. Den anden detalje, der fik mig til at smile stort, er affjedringen. Hvilken velsignelse! Ikke noget med at kaste cyklen rundt for at undgå hullerne i vejen, brosten,
kantsten eller vejbump; cyklen tager rigtig godt fra, så du kan cykle med din værdighed i behold. Og kædekassen er også klart et plus. Man undgår fuldstændig at få tøj og kæde i kontakt med hinanden.
Ulemper?
Styret er en tand for levende og giver nemt en lidt slingrende kørsel i begyndelsen. Og da cyklen så også drejer meget nemt, kan den være lidt svær at styre ved lav hastighed. Men alt i alt er cyklen designet
til at være praktisk og lige til at sætte sig op på og så bare køre, og det lever den til fulde op til. Det var også dejligt med dynamoen, især for mig og andre, der ikke ligefrem elsker at komme frem med overfyldte, bulende lommer. Equinox er cyklen for dem, der gerne vil cykle komfortabelt uden at skulle skænke selve cyklen for mange tanker.
Konklusion.
Equinox Yellow er den ultimative sofacykel for dem som vil færdes sikkert og komfortabelt i byen . Dens målgruppe er lige fra livstilsnyderen til ældre og andre som normalt ikke vil købe en cykel.
Vægt 17.9 kg
Pris. 17500,-
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko