

Energi til benene
ANDET TILBEHØRTEST 14. august 2018 CYKELPORTALEN

Cykelportalen er ofte på udstillinger og til produktpræsentationer, hvor vi tit får udleveret Goodie Backs med diverse reklameartikler fra de enkelte leverandører, heriblandt også energibarer og drikke. Til denne lille uvidenskabelige prøvesmagning har vi sat tænder og gane til produkter fra Nutrixxion, OTE Sports, og Powerbar.
Uanset producenternes lovprisning omkring netop deres produkts fortræffeligheder, er valg af energibarer i sidste ende et personligt valg, hvor smag og konsistens er mere afgørende end indhold. For hvem gider lige sætte tænderne i noget man ikke bryder sig om, uanset hvor sundt eller usundt det er. Dybest set behøver de fleste almindelige cyklister slet ikke disse produkter, hvis de forberedte sig grundigt og spiste rigtigt og varieret inden en større cykeludfordring. Specielt de meget populære protein produkter er ifølge flere ernæringseksperter og læger fuldstændig unødvendige og kan ligefrem være skadelige, da kroppen under normale omstændigheder slet ikke kan udskille og optage sådanne koncentrationer. Men naturligvis er en indpakket energibar i baglommen mere bekvem end en banan eller selvsmurt syltetøjsbolle.
Nutrixxion
Bag det tekniske navn og en iøjnefaldende grøn indpakning gemmer sig et firma fra Dortmund. Muslibaren er klassisk med bær og nødder. Den er ret fast i konsistensen, let at åbne og smager godt med en markant syrlig smag. Den ligger let i maven og kræver kun lidt vand at skylle efter med. Den vejer 40 gram. Proteinbaren har den typiske smag af Soya der er forsøgt dæmpet med et klassisk chokoladeovertræk, der i vores optik ikke hører hjemme i nogen energibar. Det gør den også en smule varmel. Den ligger tungt i maven, så den halve størrelse havde været nok. Den vejer 65 gram. Begge pakninger er let at åbne.
OTE Sports
er en engelsk producent af energiprodukter. Subjektivt får man lyst til at købe deres energibarer fordi de ligger i pakning med vindue så man kan se indholdet, der ser naturligt og indbydende ud. Det snyder heller ikke ved smagningen. De fire smagsvarianter er Karamel, Banan, Coca og Bær. De har alle den samme lufttige konsistens, der let falder fra hinanden når de åbnes. De rummer 62 gram. Bær og Coca er klart de bedste smagsvarianter ,mens banan er en smule for sød. De ligger let i maven og man får en langvarig mæthedsfornemmelse. Et reelt mellemmåltid. Pakken er let at åbne, men de smulrer let efter en tur i en varm lomme.
Powerbar
Powerbar var tilbage i slutningen af firserne blandt de første til at lancere en energibar. En energibar som mindre flatterende hurtig blev døbt “tandknækkeren” blandt specielt vintersportsudøvere, hvor dens hårde konsistens kunne vise sig at være lidt af en udfordring for tandsættet. Triathleterne derimod var begejstrede for dens klæbrige konsistens som gjorde det muligt at dele den op i små bidder og klæbe dem direkte på rammen uden emballagen.
De fire varianter fra Powerbar vi prøvesmagte var: Energize Berry, Energize Banana Punch, Protein Plus Lemon-Cheesecake og Cereal Bar.
Energize barene er den klassiske Powerbar, dog med en ny forbedret konsistens, der betyder at den nu er væsentligt blødere. Den er dog stadig en temmelig klæbrig omgang, der er svær at få ud af pakken og klæber alle steder. Smagsmæssigt smager de begge af henholdvis banan og hindbær men på en meget sød og unaturlig måde. Energize giver et hurtigt sukker boost, men ligger alligevel forbavsende tungt i maven. Oprigtig talt har jeg meget svært ved at forstå at en så stor international koncern (Nestle) vil sende et sådan produkt på markedet og at nogle forbrugere overhovedet gider at sætte tænderne i det. Det er en klart OMMER. De indeholder 65 gram
Lidt bedre går det med proteinbaren hvis ostekagesmag tager den værste smag af soya som de fleste proteinbarer døjer med. Subjektivt er den temmelig tør og man får en naturlig tørst efter at have spist den. Indhold 60 gram. Vinderen fra Powerbar er deres Cereal bar som er tæt på en klassisk muslibar. Den smager godt og kræver ingen videre vand at skylle efter med. Et let mellemmåltid. Den indeholder 40 gram.
Sammenfatning
Valg af energibarer er en subjektiv vurdering, hvilket naturligvis også gælder her i vores lille prøvesmagning. Favoritten er klart de engelske OTE Sports der smager godt og er lette at fordøje. Muslibarer fra Nutrixxion og Cereal baren fra Powerbar følger umiddelbart efter. Det er meget sjældent at vi giver tomlen nedad for de produkter vi tester, men Powerbar Energize hører desværre under denne kategori.
Den er en klæbrig syntetisk oplevelse.
Nutrixxion og Powerbar har forhandling i Danmark, mens OTE Sports skal bestilles direkte hos producenten i England.
Link
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Italiensk cykel klassisker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus