CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

En japansk graveldæk klassiker bliver opdateret En japansk graveldæk klassiker bliver opdateret
Panaracer Gravelking dækket har været på markedet stort set uændret i 10 år En japansk graveldæk klassiker bliver opdateret

Det mangeårige Panaracer Gravelking-dæk har fået en gennemgribende fornyelse af hele sortimentet. Den japanske dækproducent siger, at de kommer med en top-down model af serien, der lover bedre kompatibilitet med krogløse fælge, nem montering og grundigt moderniserede designspecifikationer.

Blandt disse ændringer er tre nye karkasser, fem slidbanemønstre og størrelser til 650B, 700C, 29″ og 26″ . Panaracer Gravelkings sidevægs logoer er også blevet ændret, mens der er stadig mulighed for at vælge mellem helt sorte dæk eller de meget populære lysebrune sider.

Panaracer har tilføjet en helt ny hurtige variant med et nyt grusspecifikt slidbanemønster.

Den nye hurtige dreng i klassen hedder Gravelking X1

Panaracer er naturligvis mest begejstret for det nye Gravelking X1-dæk. De siger, at den nye slidbane har en hurtigt rullende midterstribe parret med sideknopper, der er placeret højere og mere aggressivt end midterstriben.

Påstanden er, at den karakteristiske form skulle gøre svingene blødere og give større kontrol selv i forskelligt terræn. Endnu bedre er det, at deres test viser, at det nye X1-dæk ruller hurtigere end selv Gravelking SS, som er det nuværende hurtigste gravel-dæk i sortimentet.

Selve slidbanen er ret aggressiv specielt i direkte sammenligning med konkurrenternes hurtige grusdæk. De er generelt næsten glatte i midten og har næsten aldrig den hævede slidbane, som Gravelking X1 har.

Lettere montering
Panaracer Gravelking udkom første gang i 2014 med kun få muligheder. Men i 2024 sker der nu virkelig noget, og Gravelking-navnet spænder over en række muligheder i diametre, bredder, karkasser, slidbaner og farver.

Med den oprindelige udgivelse i 2014 fulgte 2014-specifikationerne. Panaracers “Global Go-To Guy” Jeff Zell sagde, at det originale Gravelking var designet til en indvendig fælgbredde på 17 mm, hvilket er langt fra de 23 mm og 25 mm indvendige fælgbredder, som næsten er standard idag.

Selvom det ikke helt løser de problemer, der nogle gange er forbundet med at montere tidligere generationers Gravelking-dæk, siger det meget om, hvordan kravene til et gravel-dæk har ændret sig gennem årene.

Derfor har Panaracer redesignet vulsten, så den passer bedre til både fælge uden kroge og fælge med klinker/kroge. Panaracer går endda så langt som til at hævde, at Gravelking kan monteres og indstilles med en almindelig gulvpumpe. I betragtning af alle de bandeord, ansatte i cykelbutikker har mumlet i deres åndedrag, når de har sat Gravelking-dæk op i løbet af de sidste par år, bliver det spændende at efterprøve den påstand i en kommende test.

Ny dækkasse
Panaracer har nu tre forskellige kappemuligheder, hvoraf to allerede er velkendte. Navnene på standard- og ‘+’ (plus) beklædningen forbliver, men begge har fået et nyt design. Standardkappen bruger det, Panaracer kalder deres TuffTex-materiale med “højt trådantal” og perle-til-perle-beskyttelse, mens ‘+’-kappen tilføjer et andet lag af deres TuffTex.

Den nye, tredje beklædningsmulighed hedder TuffTex R, der er tyndere og lettere end standardbeklædningen. Panaracer siger, at det er deres letteste karkasse til dato, og at det er vejen frem, hvis man vil have den laveste rullemodstand.

Alle Gravelking-dæk bruger den samme gummiblanding uanset valg af karkasse eller slidbane.

Dækkene Gravelking, Gravelking SS, Gravelking SK og Gravelking EXT har alle samme slidbane som før. Gravelking er et slick-dæk, Gravelking SS er et semi-slick-dæk med skulderknopper, Gravelking SK har knopper i midten af slidbanen, og Gravelking EXT er deres dæk til mudder og sjappede forhold. Gravelking X1 er den nye tilføjelse til sortimentet og skulle angiveligt være deres hidtil hurtigste dæk.

Specifikationer

Casing Option Tread 700c sizes (in mm) 650b sizes (in mm) 29″ sizes (in inches) 26″ sizes (in inches)
Standard Gravelking 26, 28, 30, 35, 40 38, 42, 48
Gravelking X1 35, 40, 45
Gravelking SS 28, 30, 35, 40, 45 38, 43, 48
Gravelking SK 26, 28, 30, 35, 40, 45, 50 43, 48, 54 2.1 2.1
Gravelking EXT 38, 45
+’ (Plus) Gravelking + 30, 35, 40
Gravelking X1+ 35, 40, 45
Gravelking SS+ 28, 30, 35, 40, 45
Gravelking SK+ 30, 35, 40, 45, 50 48 2.1 2.1
Gravelking EXT+ 38, 45
R Casing Gravelking R 28, 30, 35, 40
Gravelking X1 R 35, 40, 45
Gravelking SS R 28, 30, 35, 40, 45
Gravelking SK R 30, 35, 40, 45

Link

 

CYKELPORTALEN