CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

DSB får dumpekarakter for cykelmedtagning DSB får dumpekarakter for cykelmedtagning
Ny ECF undersøgelse rangordner de europæiske tog udbydede efter cyklist venlighed. Schweiz, Belgien og Tyskland klarer sig bedst mens Danmark ligger i bunden DSB får dumpekarakter for cykelmedtagning

 

Den Europæiske Cyclist Organisation ECF har netop udgivet en ny rapport “Cyclists love trains: An analysis of the bicycle friendliness of European railway operators,” men som det fremgår har alle europæiske cyklister bestemt ikke lige vilkår. I alt blev 69 togoperatører i Europa vurderet på hvor godt gearet de er omkring cykelmedtagning.

Der er blevet målt på seks forskellige parametre lige fra pladskrav til reservation og køb af billetter.  Ikke overraskende klarer Schweiz sig bedst som den eneste med scoren 82 % og betegnelsen “Fremragende” mens Danmark og DSB må slå sig til tåls med en samlet score på kun 36 % og betegnelsen “Dårlig”  Noget der bestemt ikke er blevet bedre denne sommer hvor vi igen igen som cyklister har måtte kæmpe med togbusser med manglende cykelmedtagning og begrænsede muligheder for at kunne komme over Storebælt.  I det hele taget er det uhyre besværligt at være cykelturist i Danmark hvis man planlægger at lade tog indgå i rejsen.

Følgende parametre blev lagt til grund for undersøgelsen

  • Hvor mange cykelpladser tilbydes i hvert tog (i gennemsnit) ?
  • Om operatøren tilbyder cykel deling ordninger og i givet fald hvor mange steder?
  • Omkostninger til billetter til cykelvogn og eller reservationer af cykelpladser.
  • Antallet af booking- og reservation kanaler.
  • De sprog, der er tilgængelige på operatørernes websteder
  • Webstedets funktionalitet.

Ud fra det samlede score blev der givet karakterer efter dette point system

  • Excellent: 80-100%
  • Good: 60-80%
  • Moderate: 40-60%
  • Poor: 20-40%
  • Very poor: 0-20%

Ud fra rapporten kommer ECF med en række anbefalinger

  • Accept af ikke-foldbare og ikke-demonterede cykler på alle tog tjenester.
  • En forpligtelse til at gå ud over den nyligt udstedte (omarbejdede EU -lov om passagerers rettigheder og forpligtelser) fire dedikerede cykelpladser pr. Tog.
  • Dedikerede cykelrum, der er tilgængelige og lette at bruge for alle typer passagerer. Uden for omfanget af denne rapport, men også meget vigtigt, er tilgængeligheden af ​​platforme for passagerer med cykler.
  • En forpligtelse til at undersøge og potentielt investere i cykeldeling ordninger.
  • Omkostningseffektive cykel billetter og reservationer, der kan erhverves via flere forskellige booking- og salgskanaler.
  • Levering af klare og præcise oplysninger om cykel tjenester, som er tilgængelig på mere end ét sprog og giver oplysninger om transport af ikke-standardiserede cykler.
  • Et websted, der tilbyder søgefunktion til cykelforbindelse i sin rejseplanlægger.
  • En paneuropæisk rejseplanlægger og koordinering af cykelvogn regler i lyset af markedsføringen af ​​europæiske jernbaner.
  • Forpligtelse til at levere fleksible reservationsperioder, som giver maksimal fleksibilitet og brugervenlighed for passagerer.
  • Rigelig, overdækket cykelparkering på stationer, med bestemmelser til ikke-standardiserede cykler, ud over levering af e-cykelopladningspunkter.

Vi kan kun håbe på at  Cyklisteforbundet begýnder at komme lidt højere op i gear og markerer sig over for både DSB og ikke mindst de politiske besluningstagere så DSB kan få bedre vilkår.

Hele den  126 siders lange rapport med ECF’s anbefalinger kan hentes på https://ecf.com/system/files/Cyclists_love_trains_report.pdf

CYKELPORTALEN