Den lille cykeldansker
Nyheder 11. oktober 2019 CYKELPORTALEN
Som mangeårig cykelreporter og Award dommer, kan det til stadighed undre mig hvorfor et land som Danmark, der er så vidt berømmet i udlandet for vores cykelkultur, ikke i højere grad udnytter den position vi trods alt har og lancerer nogle flere cykelmærker.
Heldigvis findes de, og vi har da også omtalt flere af dem her på portalen. Kendetegnende for dem er at deres produkter skiller sig ud og har en klar mission, fremfor de mange mainstream producenter, hvor vi alligevel ikke kan gøre os gældende hverken med lave priser eller store styktal.
Således møder jeg i vrimlen af batterier og elmotorer Lars Jensen som stolt fremviser sine nyeste cykelbørn på det han selv kalder Eurobikes mindste stand. Minicyklen har stadig en forkert smag i munden på mange danskere, der er opvokset i skyggen af den vakkelvorne foldemodel fra tredserne. Minicykler årgang 2019 er langtfra dette, med moderne materialer og en konservativ diamant ramme som sikrer samme geometri og akselafstand som en almindelig størrelse cykel, men med væsentligt mindre dimensioner, som gør den let at manøvre rundt i storbyen.
I en verden med kæmpe brands og en flåde af ens cykler kan det som forbruger ofte være svært at navigerer rundt i junglen. Hos Movea kan kanp være mere enkelt. Som forbruger kan du vælge mellem r tre modeller alle med bæltedrev og kun et gear. Du kan få en Movea med 20″ eller de lidt større 24″ hjul. Motorsystemet er det italienske Zehus med motor og batteri indbygget i navet. Det smart er at noget af den energi du bruger når du bremser bruges til at lade batteriet op, så på den måde forlænges aktionsradius.
Som udenforstående kunne man godt foranlediges til at tro at de elegante stel var i stål, men de er nu aluminium, bedyrer Lars Jensen. Det reducerer vægten og gør dem billigere at producerer. Foran har cyklerne en elegant integreret kurv og taske.
Link