CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Dæk Revolution fra Schwalbe og Syntace Dæk Revolution fra Schwalbe og Syntace
Spændende nyt på MTB fronten. Hver for sig har Schwalbe og Syntace arbejdet på at udvikle et system med to separate luftkamre i dækket.... Dæk Revolution fra Schwalbe og Syntace

Schwalbe-Syntace

Med Schwalbe og Syntace fælles to-kammer system får forskelligfarvede ventiler pludselig en praktisk betydning.  Der er mange fordele ved lavt dæktryk , når man kører off road . Greb og komfort er bedre ved lavt tryk , men på bekostning af risikoen for punktering og ødelæggelse af dækket som er større, jo lavere trykket bliver . Slangeløse dæk har fjernet en del af denne fare, men meget lavt dæktryk giver stadig risiko for utætheder og helt rive dækket af fælgen. Samtidig vil et dæk med lavt dæktryk arbejde mere på fælgen og herved forringe styreegenskaberne.

Nu lancerer Schwalbe og Syntace et system, hvor dækket får en ekstra luft kammer som skal pumpes op til et højt tryk.  Dette kammer vil gøre dækket god i sving og undgår samtidig gennemtrængningspunkteringer.

Højt og lavt tryk
Højtrykskammeret skal kombineres med et fælles luftkammer mellem dæk og fælg . Dette kan enten være fyldt med en slange eller et slangeløs løsning. Fordelen er at du så kan køre med meget mindre luft i dette hoved kammer, sammenlignet med tidligere løsninger. Schwalbe angiver så lidt som 1 Bar/15 psi lufttryk.  Detaljerne om systemet er endnu ikke frigivet,  men Schwalbe og Syntace siger, at selve systemet vil veje mindre end 200 gram og vil kunne bruges på eksisterende dæk og hjul.

Ikke nogen ny idé
Pressebilledet fra Schwalbe vækker erindringer om nogle mountainbikere der eksperimenteret med to slanger i dækkene i midten af ​​halvfemserne . Ved at tilføje en ekstra slange fra start går en masse mindre tid tabt ved en punktering , mente man på dette tidspunkt.  Systemet blev aldrig udbredt, da det var for sårbart med to slanger og ventiler som skulle snoes rundt om hinanden. Desuden var der det med vægten. Om Schwalbe og Syntace nye system vil slå an er nok mere sandsynligt. Begge de to tyske producenter har i de seneste år blevet kendt for smarte løsninger , der rent faktisk kan gøre cyklens hverdag i terrænet bedre.

På markedet dette efterår
I følge pressemeddelsen fra Schwalbe vil systemet blive officielt præsenteret hen på sensommeren formodentlig på Eurobike og være klar til salg hen i efteråret. Under alle omstændigheder kommer der nok snart flere detajler om hvordan systemet virker.  Vil der være et dækindlæg som adskiller de to slanger eller ???   Vi venter i spænding…  men mon ikke det minder om dette system til motocross fra Nuetech

Link

 

CYKELPORTALEN