CYKELREJSER: 4 dage i Cotswold
ANDET OM TURCYKLINGNyhederTurcykling 28. september 2012 CYKELPORTALEN
Ofte behøver man ikke mere end et par dage for at slippe hverdagen og opleve en ny verden, naturligvis fra en cykelsaddel. Dette er beretningen om 4 dage i området Cotswolds i England. Hvad var mere naturligt end at foretage turen på det engelske cykel ikon Brompton. Jeg fik en aftale istand om lån af et eksemplar på Brompton fabrikken, der ligger i det sydvestlige London. Efter en rundvisning på fabrikken som gav et godt indblik i hvordan denne lille cykel bliver til, fik jeg udleveret min lille grønne cykelven for de næste dage. Mig hurtigt afsted mod den nærmeste station og toget til Oxford. En togrejse med foldecykel er dejlig ubesværet, for det første fordi cyklen ikke fylder noget og for det andet koster det ikke noget at have den med.
Vejret var ikke det bedste da jeg ankom sidst på eftermiddagen til den kendte universitetsby, der i sommermånederne har skiftet de studerende ud med turister i hopevis. Det blev til en kort cykeltur inden regnen for alvor tager til og jeg hurtigt må søge ly på en cafe. Efter en kop kaffe og en kage, kommer der et ophold i regnen så jeg beslutter mig for at trille ud af centrum og finder snart min hyggelige B&B i den nordlige udkant af byen.
Dag 1 Oxford- Blockley
Mens min vært serverer den obligatoriske “full english breakfast” får vi en hyggelig sludder om Brompton cyklen. Han har flere gæster boende hvert år til det årlige Brompton World Championship som foregår oppe ved Blenheim Palace. Lidt før 9 begiver jeg mig ud i morgentrafikken, der er temmelig hektisk. Efter lidt begynder vanskeligheder med navigationen lykkedes det mig endelig at komme ud af byen og finde det jeg er kommet efter, små utrafikerede biveje. Hvor er Smartphonen en genial opfindelse. Uden den og softwaren “Cycle Streets” havde jeg aldrig fundet de helt små veje. I Woodstock fik jeg lige et glimt af den enorme park som hører til Blenheim Palace. Det småregner så jeg forsætter videre nordover. Den engelske countrylane viser sig nu fra sin bedste side iform af bølgende landskaber, små idylliske byer og store fåreflokke. I Adelstrop stopper jeg hos det lokale posthus der også fungerer som købmand. Jeg proviaterer lidt frokost som bliver nydt på bænken i solen som nu heldigvis er begyndt at titte frem, herligt… Med fornyet energi forsætter jeg op mod den idylliske by Moreton in March og må desværre konstatere at alt er booket. heldigvis er der ikke særlig langt at cykle til nabobyen hvor jeg indlogerede mig på det charmerende Crown In.
Dag 2 Blockley – Cirencester
Efter en nat i den dybe dal i Blockley er der kun en vej ud og det er op. Stigningen er skrap men heldigvis ikke særligt lang, så selvom dagens starter “Bacon and Eggs” ligger lidt tungt i maven er jeg snart oppe og kan nyde det kupperede landskab. Turen sydover går igen af mindre veje og højdedrag. Jeg har stort set de små biveje for mig selv og møder kun trafik når jeg er tvunget til at krydse de større veje. Jeg ankommer midt på eftermiddagen til Cirencester og finder snart et hyggeligt B&B i gå afstand fra centrum. Naturligvis skal den flotte katedral lige have et besøg, inden sulten melder sig og jeg finder et egnet spisested.
Dag 3 Cirencester – Froxfield
Næste morgen er jeg tidligt ud af fjerene, da min vært gerne vil have tømt huset for gæster hurtigt, da han er alene på skansen og skal til bryllup. Vel ude af byen begynder det engelske landskab nu for alvor at vise tænder med ret barske stigninger. Ikke iform af serpentinersving men bare lige op. En lidt for hård kost for den lille Brommie og dens rugbrødsmotor der har kendt bedre dage, en lidt lavere gearing havde været udslagsgivende. Men som altid er det besværet værd med panorama view når man runder hver en bakketop. Det kupperede landskab har også lokket andre cyklister på vejene. Uforvarende er jeg kommet ind på et lokalt cykelløbs rute og bliver overhalet af tudende følgebiler og en flok pustende toptrimmede ungersvende som er ude og prøve formen af. De når at overhale mig to gange inden jeg drejer væk fra ruten og igen har vejene for mig selv.
Dag 4 Froxfield – Winsor
Sidstedagen skal bringe mig ind til Winsor hvor jeg vil slutte min lille cykeltur. Den landlige idyl begynder nu at blive brudt af bilernes summen fra ringmotorvejene ind mod London som jeg krydser over og under adskillige gange. Igen viser GPS’en sig at være uundværlig da den sikkert guider mig uden om de større og meget trafikkerede veje. Først da jeg nærmer mig Maidenhead er jeg tvunget til at følge trafikken ind igennem byen. Det tager mig næsten to timer før freden igen sænker sig på de små veje ind mod målet. Jeg er gået sukkerkold og i al hast må frokosten indtages på en tankstation. Ikke god cykelkarma. I et forstadskvarter til Winsor kommer jeg forbi en villahave med to store hoveder af den engelske dronning og prins gemalen, jo lidt kongelig har man jo altid lov at føle sig.
Sommeren er kommet til England og sidst på dagen finder jeg det smukke gamle victorianske hotel i Winsor. På den anden side af gaden ligger den gigantiske Winsor Park og slottet. Et bedre punktum for denne tur kan man vanskeligt forestille sig. Det som har imponeret mig mest på denne tur er at man kun små 60 km fra London kan finde smukke gamle landsbyer og små biveje uden trafik.
Overnatning og Fakta
Jeg boede på B&B og hotel. Første og sidste overnatning blev reserveret hjemmefra. De to øvrige var improviserede. Prisniveauet lå mellem 350 og 500 kr. pr. overnatning inkl. morgenmad. Hertil skal lægges togbilleter til Oxford og London. Turen var samlet på godt 300 km og jeg kørte mellem 55 og 90 km om dagen uden problemer på en lastet Brompton foldecykel med 6 gear.
Link
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike