CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Undgå myldretiden, bliv cykelpendler.Siden du nu læser dette, har du højst sansynlig en cykel. Cykler du til/fra arbejde på...


Undgå myldretiden, bliv cykelpendler.

Siden du nu læser dette, har du højst sansynlig en cykel. Cykler du til/fra arbejde på den ? Nej det tænkte jeg nok !
Måske tiden var inde til at prøve at bevæge dig væk fra den fremherskende tankegang at bilkørsel er det eneste satigørende transportmiddel.  For det er det nemlig ikke…

De fleste af os husker den første følelse af frihed, da vi fik en cykel og cyklede til og fra skole. Siden blev vi teenagere og droppede cyklen da det ikke længere var smart.  Istedet fik mange af os en knallert og begyndete af brænde benzin af i store mængder. Siden blev den erstattet af en bil måske ovnikøbet to.

Lidt fakta.
Hvis man kunne konvertere den energi som 5 liter benzin indeholder, til cyklistføde, ville du kunne cykle langt over 1400 km. Omkostningen ved at cykle er 28 øre pr km mens en bil koster koster i gennemsnit 8 kr pr km.  





Og der er andre fordele. Du kan droppe absurditeten ved at køre i bil til motionscentret for at dyreke motion.  Cykelpendling er i sig selv motion og sparer dig for tid samtidig med at du forbedrer dit helbred og ikke mindst skåner miljøet ved IKKE at brænde unødvendig benzin af.
Cykelpendling betyder at DU er herre over situationen. Slut med at sidde fast i trafikkøer. Du kan også spise mere uden altid at have dårlig samvittighed. Ingen parkeringsproblemer. Som cyklist kan du næsten altid finde en plads lige ved kontoret, istedet for at cirkle rundt i bilen for at finde en ledig parkeringsplads …spild af tid…


Og netop i vore dages temporæs er tid en vigtig faktor.

Det er de korte ture hvor cyklen virkelig kan konkurrere med bilen. Hvis du cykle 20 km i timen kan du cykle 10 km på en halv time. Her har bilen svært ved at være med, specielt inde i byerne Altså læg myldretiden bag dig og tag cyklen.


Enhver med en cykel kan pendle.  Med kun en cykel er det bare at gå igang.  Der er flere muligheder for at ombygge en eksisterende cykel til en god pendlercykel. En let cykel er altid bedre, men ikke nogen nødvendighed. 
Start med det du har og skift ud hen af vejen.


En meget vigtig ting er punkterfri dæk. Skal de være rigtig punkterfri er man nødt til at gå på kompromis med vægten. Et sæt rigtig gode dæk vejer næsten det dobbelte.  Selv med de rette dæk er det stadig en god ide at have en pumpe og lappegrej med.  En god pendler cykel er simpel med ikke for mange gear. Indvendige gear kræver mindre vedligeholdelse.



Single speed cykler, altså cykler med kun et gear, er blevet lidt af en dille i seneste år. De har mange fordele. De er simple uden gear som slides og går i stykker og de gør cyklen let. Suppleret med en god forbremse er de oplagt til bykørsel.
Inden du løber ud og køber en ny cykel kan din eksistende havelåge måske konverteres til en enkelt gearsmodel.


Ekstra udstyr.
Hvilken lås behøver du. Det er nok lidt afhængig af hvor længe cyklen skal stå parkeret og hvor. Tit kan man klare sig med en wirelås. 

Skal du cykle hele året er skærme absolut en nødvendighed. De skåner også dit tøj mod skidt og vand.
Hvis det skal være smart, er en par løse skærme som kan klikkes på, måske en god løsning. De kan hurtig pilles af hvis vejret er godt.

Lys er også vigtigt. Kører du i byen med oplyste veje, er et par små diodelygter tilstrækkelig eller de meget populære induktionslygter.  Skal du cykle på uoplyste veje er et dynamonav værd at overveje. De er de seneste år blevet både lettere og meget bedre.  




Mange pendele bruger en rygsæk. Personligt syntes jeg det er en rigtig dårlig ide. De belaster ryggen unødvendigt og man bliver våd og svedig på ryggen.  Der findes masser af alternativer. Se f.eks nogle af dem vi har afprøvet her på cykelportalen.  

Skal jeg cykle i mit almindelige tøj eller cykeltøj. De fleste tager beslutningen ud fra hvor langt de skal køre. Grænsen plejer at ligge omkring en 4 – 5 km. Mindre end fem, taler for det almindelige tøj. Skal du cykle længere er cykeltøj at foretrække, ikke mindst fordi du kommer til at svede. På lange ture sætter lærer man hurtigt at sætte pris på et par cykelshorst med pude i fremfor et par stramtsiddende comboybukser som knaver de forkerte steder.  De seneste år er der kommet en del kombinationstøj på markedet som fornere det funktionelle cykeltøj med med det almindelige tøjs mere diskrete fremtoning. 


Det sværeste ved at tage cyklen fremfor bilen er de første ture.  Men tro mig, jo oftere du pendler, jo lettere bliver det. Og efter et par uger bliver du nærmest afhængig af at cykle og vil ikke bytte tilbage til bilen. 

God fornøjelse…   

CYKELPORTALEN