CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelnyt -stort og småt Cykelnyt -stort og småt
Nyt fra Lauf, Wilier, Tons, Prologo, Merida, Berd og Sea to Summit Cykelnyt -stort og småt

Efterårsugen bød ud over en smule blæst ved østvendte kyster også på præsentation af en række nye cykler og cykelrelaterede komponenter.  Vi har plukket lidt i nyhedstrømmen og bringer nogle udvalgte.

Nyt fra Lauf, Sea to Summit, Tons, Prologo, Merida, Berd Wheels og Wilier

Tons Wallmount
Nænner du ikke at efterlade din dyre cykel ude i garagen eller gemt væk i kælderen, så er danske Tons Vægophæng et udmærket bud på et flot og enkelt vægophæng til de kære tohjulede. Udført som to stave i egestræ til henholdvis landevejscyklen eller mountainbiken. Træet kan imprægneres i forskellige farver.

Lauf Úthald
Islandske Lauf Cycles, kendt for deres aparte forgaffel og gravelcykler, er gået en smule anderledes til værks end de store kendte mærkevare brands af racercykler, selvom de langt fra er de eneste niche producenter der går mod strømmen af race orienterede cykler, med en geometri som almindelige dødelige cyklister langt fra kan udnytte.

Læs vores guide til valg af den rette landevejsracer

Fremfor at overdænge os forbrugere med smart aero marketings snak, har de  konstrueret en rimelig aero-landevejscykel, med standard interne kabler, et smalt hovedrør med kompakte bagstag, og et skrårør der nærmest skjuler din vandflaske.

Der, hvor den virkelig skiller sig ud, er i valg af geometri. Ved at slække hovedrørs vinklen til 71,5º og forlænge totallængden med 64 mm på alle fem rammestørrelser. Det giver den en utrolig stabil håndtering ved lavere hastigheder, og giver en meget mere stabil landevejscykel, hvilket er mere afgørende for ikke profesionelle cykelryttere, der igen afføder større selvtillid og vil i sidste ende betyder at du vil kunne cykle hurtigere end på en af de mange toprace modeller som er utilgivelige når du er det mindste uopmærksom og herved mister fart. De korte sædestag tillader saddelrøret at bue tilbage og lader sadlen bøje sig nedad op til 15 mm, hvilket gør den også meget medgørlig og komfortabel.

Alto TR1
Som Bikepacker gælder det om at reducere både vægt og volumen på dit gear. Sea To Summit har lavet en sub 1.000 grams telt til solocyklisten der pakkes i tre separate poser for bedre at kunne finde plads på cyklen.  Det har fuld siddehøjde, sideindgang og en stor absis. Derudover kan overteltet sættes op først, hvis det regner eller som rummelig bivi på de lune dage.

Let gravelhjulsæt fra Berd Wheels
BERD Sparrow, hævder at være det letteste grus hjulsæt med 25 mm indvendig fælge bredde til dæk og slange. Det vejer kun 1.065 g. Som rent tubeless hjul inkl. tape og ventiler vejer stadig kun 1.108 g. Hjulsættet kan parres med dæk i bredder mellem  28 til 50 mm bredder.
Vægtbesparelser kommer fra deres 2,5 g polymerstrengs-eger, der er fæstnet deres Talon nav, som har HG, Micro Spline, XD og XDR freehubs, Campagnolo undtaget.

Merida Silex
Med den nylig lancerede Scultera GR der fokuserer på gravelrace, er Merida Silex udviklet sig til at håndtere alle veje og grovere grusveje. Dæk afstanden er vokser til 700×45 og kronrørs vinklen mindre , og overrøret er kortere med højere gafler for at gøre det affjedringsklar.

Fås både i kulfiber og aluminium. Alle har skærmbeslag og kan håndtere  op til 180 mm bremserotorer for ekstra bremsekraft som tungt lastet Bikepacking æsel. De har også gaffel-, toprør- og under-top-rør tilbehørsbeslag, og aluminiums modellerne har endvidere fået tilføjet bageste stativbeslag. Den har semi-integreret routing, UDH dropouts, og topmodellerne får SRAM Eagle Drivetrain.

Den nye Prologo Nago R4 er designet til at være deres mest komfortable højtydende landevejscykelsadel nogensinde og får den traditionelle “T”-form, men med den nyeste multi-density skumpolstring, anatomisk formgivning og kompakt 245 mm længde.

137mm-versionen er den slankeste og vejer 135g. Den 147 mm brede version tilføjer 3 mm mere polstring. Fås med eller uden centerudskæring og med saddelstag i enten kulfiber eller hule cromo rør.

Wilier Adlar
Med en lastkapacitet på 35 kg og 700×52 dæk, er den nye Wilier Adlar gruscykel klar til eventyr. En slank 70º hovedvinkel og længere rækkevidde holder den stabil, når den er læsset, og højere gaffelben gør den klar til affjedring op til 40 mm vandring. Fås i forskellige udgaver inklusiv en model med Custom bags fra Miss Grape. Stellet  i kulfiber vejer kun 1.100 gram mens de billigere aluminiumsmodeller er lidt tungere.

Du kan se og læse mere om alle de her præsenterede produkt nyheder på de enkelte brands officielle hjemmesider.

Link

 

 

 

 

 

CYKELPORTALEN