


Craig Calfee byggede sin første kulfiberramme i 1987, og har siden bygget rammer til så prominente navne som Greg Lemond. I 1995 byggede Craig sin første ramme i bambus. Den var egentlig tænkt som et PR stunt, men interessen var så stor at han besluttede at arbejde videre med teknologien. I 2005 var de første serierammer klar og året efter flyttede oprettede Calfee en produktion af transportcykler til lokalbefolkningen i Afrika, naturligvis i bambus.
Manta er Craig Calfee seneste projekt der har taget 5 år at udvikle. Der er tale om en helt unik racercykel med en patenteret aktiv bagaffjedring som kan tilbydes i forskellige konfigurationer.
- Fås som Pro (landevej), Adventure (endurance/gravel) og CX geometri
- Valg mellem aktiv rear suspension eller fast med rear wishbone
- Den affjedrede udgave har påmonterede kædestags stivere under krankboksen
- Fås med fælg eller skivebremser (mekaniske eller hydrauliske)
- Elektronisk gearskift med internt batteri og kabler
- 65mm krankbooks kompatibel med Look ZED 2 crankset
- Pro udgaven har plads til dæk op til 28 mm brede
- Adventure og CX har plads til dæk ; 650b x 42mm og 700c x 35mm
- Intern bagbremse kabelføring
- 44mm styrfitting giver mulighed for tapered eller straight steerer
- Eyelets for montage af baggagebærer skærme m.m.
- 56cm Manta frame w/suspension vejer 2.5 pounds
- Manta Pro frame pris $4800
- Manta Pro frameset module retails for $6000, includes; Chris King Inset 7, Enve/Easton fork, Look ZED2 crankset and Praxis Works chainrings