CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Bygget i København Bygget i København
Vi har besøgt og fået en snak med de tre initiativtagere til et nyt københavns cykelmærke, der sætter en ære i at være lille,... Bygget i København

Danmark havde engang stolte cykel traditioner  hvor håndværket var en stor del af det. I dag er det stort set uddødt og dansk cykelproduktion er noget som “konstrueres på en computer” og herefter sendes som et og nuller til en fabrik i fjernøsten med lave omkosteninger, hvor det laves i store styktal på store samlebånds linier sammen  med alle de øvrige brands. Det er der ikke noget galt I men behøver det nødvendigvis at være sådan ?

Tre cykel iværksættere på hvert deres felt, lancerer nyt dansk cykelmærke som sætter en ære i at være lille, lokal og håndbygget

Ikke hvis du spørger de tre københavnske cykelforretninger Recycles, RedFox Cycles og Thunderfist der alle hver for sig har deres egne forretninger på henholdsvis Vesterbro, Amager og Nordvest, men som er gået sammen om lancering af et nyt cykel brand der er bygget i København.

Polaris Cycles  blev til som et ønske om at gøre cykelproduktion lille, lokal og håndlavet og være helt i kontrol med hele fabrikations processen.

Begrebsforvirring
Begreber som Made In og Designed In er efterhånden et ret udvandet begreb, der ofte i en eller anden grad intet har med ægte håndværk at gøre men har referencer til den samme håndfuld store fabrikker der spytter rammer ud i store styktal på endeløse samlebånds linier.

Polaris Cykler er anderledes og for dem som ikke tror på det, er de velkommen til at besøge fabrikationen på Amager for med selvsyn at konstatere at her sidder en med svejseflammen og udøver et uddøende håndværk. Det er også muligt at se færdigt monterede cykler for en prøvekørsel hos Recycles og Thunderfist. I Cykelportalens optik er Polaris vel det tætteste man kan komme på begrebet bæredygtig og ansvarlighed, ved at skrue ned for tempoet, styktal og selv at være i kontrol med de fleste processer fremfor den spild-  omsætnings- og forbrugsdille vi alle er en del af og hverdag bidrager til kører stadigt hurtigere og hurtigere.

Polaris rammerne er skåret og svejst hos Red Fox Cycles på Amager som i forvejen er kendt for sine 100 % Custom rammer i titanium og stål. For at holde omkostningerne nede, opereres i Polaris tilfælde med tre størrelser, og serier af 25 stk. Det betyder at der kan arbejdes mere effektivt med mindst muligt spild og en højere kvalitet.

I første omgang vil Polaris kun udbyde en ramme i den populære gravelbike kategori, som er en sporty cykel der kan bruges til lidt af hvert.  Klassiske materialer og konservative og gennemprøvet geometri er temaet her.  To farver begge i den floucerende stjernelakering som passer godt til Navnet Polaris som er en af ledestjernerne på den nordiske himmelvælvning.

Naturligvis skal en cykelramme ligesom en båd have et kvinde navn ( me too) som i dette tilfælde blev Grace.  Andre sjove  detajler er en lille påloddet og indgraveret skilt med stelnummer og en håndmalet hånd med påskriften “Bygget i KBH”

Udgangspunktet er en ramme inklusiv forgaffel i kulfiber inkl. styrfitting og saddelrørsfitting og lakeret i en af de to standardfarver. Herfra kan kunden så vælge selv at sætte komponenter på eller få hjælp til det. Det interessante i denne sammenhæng er at du som kunde faktisk kan følge processen fra de rå Columbus rør bliver tilpasset og svejst hos Sam på Amager  til den bliver endelig samlet hos Lasse og Mikkel ved Recycles eller Lisa hos Thunderfist.

Det har været en fornøjelse at besøge de tre iværksættere som i den grad går til stålet og inspirerer.  Vi er ikke færdige med de tre som vi kommende artikler vil besøge og fokusere på hver deres særkender, da de  tjener som god inspiration for andre som vil gå mod, tsunamibølgen om at alting kun skal være stort og højtflyvende…

Links

 

 

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN