CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

ANMELDELSE: VELO – de danske verdenscyklister – ANMELDELSE: VELO – de danske verdenscyklister –
Stor flot cykelbog hylder de mange danske eventyrcyklister der gennem tiden har trodset alle bekvemmeligheder ANMELDELSE: VELO – de danske verdenscyklister –

Eventyrer herunder  bikepackere, verdenscyklister, turcyklister, eventyrcyklister (kært barn mange navne) er ofte  store individualister,  med en dybtfølt trang og udlængsel efter IKKE  at gå i andres fodspor og gøre tingene på deres helt egen måde. De opfattes nogengange som fantaster, irrationelle og uforudsigelige. Deres oplevelser  omsættes til spændende historier og beretninger, først som fortællinger og måske siden i bogform, foredrag og billeder, der gennem tiden har har både fascineret og inspireret menneskeheden.

Med VELO har eventyr trioen  Grønne, Harvig & Kirckhoff  samlet alle de bedste danske cykeleventyrer siden tyverne i en MEGA næsten 400 siders stor bog fyldt med billeder, beretninger, avisudklip og anekdoter, altsammen krydret med masser af baggrundsinformation om disse cykelvejens “sande” riddere. Hertil kommer gode fif og sjove indfald og en mængde fotos til alle os der elsker at læse eventyrberetninger og måske selv sidder med en lille eller stor udrejselængsel i cykeltasken.

Endelig en STOR cykelbog, i mere end en forstand, der hylder de danske verdenscyklister, der siden tidernes morgen har trodset alle bekvemmeligheder og fundet deres helt eget cykelspor.

De tre forfattere har gjort et stort forarbejde i at samle historier om både kendte og ukendte verdenscyklister helt tilbage fra  mormor var ung.  Specielt de gamle beretninger og fotos fik smilet frem på denne anmelder, og sætter alt i perspektiv til vore dage, hvor alt og alle skal dokumentere hver en bevægelse i selfier og dronevideoer med en grandiøs baggrund på en hullet vej i Langbortistan :o)

Men VELO er ikke kun en bog om at opdyrke ukendt terræn og prøve grænser. Vores klode er jo blevet opdaget adskellige gange før. For de fleste rejsecyklister er det nok lige så meget om at gøre tingene selv og på sin helt egen måde uden depoter og hjælpebil og gå mod strømmen af regelrethed og ensretning.

Her er beretningen om en tidligere landsformand for cyklistforbundet der sammen med kæresten blev første par til at cykle jorden rundt. En anden er historien om to generationer der med 60 års mellemrum begge har cyklet jorden rundt alene. For mange af de cyklende nomader er det fremfor at vinde over andre, mere en vilje til at vinde over sig selv og flere af fortællinger gemmer også på personligheder og skæbner der har haft det svært med at indordne sig i et samfund af love og regler.

Eventyrlige beretninger er ofte en skønsom blanding af fakta og fiktion, hvilket i denne bog kommer godt til udtryk i beretningen om Ruth Berlau der i 1928 besluttede at cykle til Paris og efterfølgende Rusland for at følge efter sin elsker. Hun kedede sig bravt på landevejen, hvor hun intet oplevede, så når hun om aftenen satte sig til at skrive på de artikler hun havde fået i stand til Ekstra Bladet, fik fantasien frit spil. Lignende historier finder man i Annie Londonderry’s Extraordinary Ride Jorden rundt 30 år tidligere, vi tidligere har anmeldt.

Det er sjældent at der kommer danske cykelbøger der hylder outsiteren. VELO om DE Danske Verdenscyklister er en af den slags, og en vidunderlig bog for alle dem med eventyr i blodet Off the Beaten Track og som inspiration for de mange som endnu har denne rejseform til gode. Den er en fornem eksponent i formidling af at turde springe ud af komfortzonen  og opleve verden i øjenhøjde  på den langsommelige måde.  Den samler alle de bedste danske verdenscyklister gennem tiden og giver et sjældent indblik i en broget flok af cyklister som alle har helt forskellige grunde og motiver til deres “store” rejse.

Alene størrelsen og et markant grafisk udtryk gør den oplagt på gavebordet til ham/hende med eventyr i blodet, ja for enhver der har blot en smule nysgerrighed og åbne øjne for vores vidunderlige mangfoldige verden der stadig er relativ ufarlig at færdes i trods storpolitiske gnidninger…

Som mangeårig rejsecyklist med bacillen i blodet, er VELO et “Must Have” som inspirator og opslagsværk der kan få en igennem hverdagens rutiner, med drømmen i behold om den næste lille eller store cykelrejse. Læg den på sofabordet, og tankerne flyver hvergang du ser den…

Bogen kan bestilles direkte ved at følge nedenstående link til De Danske Verdens Cyklisters officielle hjemmeside.

Link

CYKELPORTALEN