CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BMC introducerer en helt ny Four Stroke serie BMC introducerer en helt ny Four Stroke serie
BMC succesfulkde Four Stroke cross country racer, har været på markedet i adskellige år. Nu får den en markant opgradering med en helt nye... BMC introducerer en helt ny Four Stroke serie

BMC succesfulkde Four Stroke cross country racer, har været på markedet i adskellige år. Nu får den en markant opgradering med en helt nye Fourstroke-familie.

Flagskibsmodellen Fourstroke 01 kommer med den race-definerende Autodrop-teknologi, den første fuldt integrerede automatiske dropper-stolpe nogensinde.

Premium kulfiber rammen  er blevet redesignet fra kernen på tværs af alle modeller, med en ændret geometri, optimeret affjedring og tilføjet alsidighed til at skubbe grænserne for stadig højere hastighed.
Den helt nye Cross-Country-kollektion kommer på banen med et line-up, der inkluderer Fourstroke 01, Fourstroke og Fourstroke LT-serien.

“We pushed the core features of the Fourstroke to deliver a frame that takes all the elements of its predecessor and advances the capabilities even further,” says Conrad Glassey, Head of Product Management at BMC. “Even before its official launch, this all-new XC racing machine has already won gold for Titouan Carod in Val di Sole.”

Revolutionerende DNA
Med base i den samme ramme  er Fourstroke-familien udstyret efter tre forskellige personligheder.

Fourstroke 01 og Fourstroke er XC-performancecykler, der tilgodeser kravene fra verdens førende racerkørere. De har den nye APS dual-link affjedring med 100 mm vandring foran og bagpå, i en Premium Carbon-ramme med integreret beskyttelse. Begge serier er designet omkring den progressive BWC-geometri, der nu rummer to vandflasker i den forreste trekant til langdistance løb. Eksklusivt for 01-serien er den helt nye Autodrop-teknologi den race-beviste fordel for enhver rytter og en industri først.

På tredjepladsen er Fourstroke LT en cykel designet til ryttere, der ønsker endnu mere ydeevne. Tilbyder trail-racing ved XC-hastighed med 120 mm af den opdaterede APS dual-link affjedring og BWC-geometri, kommer Fourstroke LT i en fuld-carbon ramme, der passer til to vandflasker, integreret gaffelprop og rammebeskyttelse.

Stefan Christ, Head of R&D hos BMC giver indsigt i de processer, der skabte den helt nye Cross-Country-familie: “Hver model opfylder kravene fra forskellige ryttertyper, mens de deler den samme medaljevindende ramme, der er redesignet fra jorden med revolutionerende kerneelementer : et helt nyt affjedringssystem, opdateret geometri og forbedret design, der passer til to flaske holdere.”

Autodrop teknologi
Den helt nye BMC Autodrop forsyner 01-serien med den første fuldt integrerede, automatiske dropperpost nogensinde. Denne revolutionerende teknologi gør det muligt at sænke sadelpinden på farten og squat-fri. Den uforlignelige teknologi eliminerer behovet for at squatte for at sænke sadlen med dens intuitive to-positionsjustering, hvilket giver ryttere mulighed for at pedalere længere, før de rammer ændringer i terrænnet. Resultatet er højere  hastighed, med deraf forbedrede omgangstider og mindre træthed for en race-definerende fordel på et splitsekund.

“Under et løb aktiverer vi Autodrop op til hundrede gange, hvilket giver os mulighed for at fokusere helt på banen og giver os den guldmedaljevindende fordel.” Titouan Carod, BMC MTB Racing Team.

Omdefinerede muligheder
Mere trækkraft er lig med mere hastighed. Det opdaterede Advanced Pivot Suspension System har kinematik på næste niveau og klassens bedste affjedringsydelse designet til at levere fuld trækkraft og stor effektivitet på ethvert terræn. Dette nye og forbedrede affjedringssystem med fuld funktion, hvilket resulterer i hurtigere tider, finder ingen match på racerbanen.

“Omfattende test viser, at Fourstroke og APS affjedringen er hurtigere end lettere cykler med vægtbesparende affjedringssystemer. Dette beviser, at overlegen trækkraft og pedaleffektivitet er vigtigere end vægt” forklarer Stefan Christ, Head of R&D hos BMC.

Den næste udvikling af Big Wheel Concept Race-teknologien skubber XCO-geometrien yderligere med progressive raffinementer for at forbedre rytterens position for bedre kraftoverførsel og trækkraft på stejlt terræn, samtidig med at de nedadgående muligheder udvides. Den forbedrede 66,5˚ hovedvinkel og en lang forende er skræddersyet til en hurtig og progressiv racerstil designet til at angribe de stejleste og løseste baner med lethed. De 429 mm korte kædestag leverer kraft med dokumenteret trækkraft på de fleste tekniske sektioner, med det sænkede bundbeslag og en stejl sædevinkel på 76,7˚, der giver perfekt vægtfordeling og håndtering.

Design Opdateringer
Disse medaljevindende maratonmaskiner er alsidige i deres design. Fourstroke 01, Fourstroke og Fourstroke LT har alle et re-design til at rumme to vandflasker på side-indgang flaskebure i hovedtrekanten uden at gå på kompromis med ydeevne og funktionalitet.

“Vi noterede os feedbacken fra vores atleter om at udvide rækkevidden af ​​rammen til flerdagsbegivenheder. At montere to vandflasker var en let sag, men det førte til at gentænke hele rammen.” Conrad Glassey, Head of Product Management hos BMC.

Fourstroke-familien er lavet til uovertruffen kraftforsyning med et nydesignet chassis og bageste trekant for at udmærke sig i vridnings- og bundbeslagsstivhed. Den bagerste trekant har nu en anden lodret stiv, der hjælper med at levere en stigning på 20 % i pedalstivhed. Dette uovertrufne præstationsspring skubber en af ​​de mest succesrige XC-cykler på scenen til et nyt niveau.

Den interne kabelføring føres gennem den forreste trekant, den nederste led og den bagerste trekant, hvilket gør serviceintervaller for Fourstroke-familien til en leg. Modellerne giver dig mulighed for at nå langt og tilbyder en dækafstand på 62 mm, så de passer til moderne 2,4” XC-dæk. En integreret gaffelprop, støbt kædestagsbeskytter og den nederste led stænklap beskytter rammen for forbedret holdbarhed. 01-serien har desuden en brugerdefineret port på sæderøret for at give nem adgang til Autodrop-vedligeholdelse.

Størrelser, tilgængelighed og priser
Fourstroke 01 fås i fire størrelser (S, M, L, XL), tre modeller og et rammesæt. Prismæssig er der tale om mountainbikes i den absolut dyre ende. Fourstroke 01 LTD og ONE er tilgængelige fra juni 2023, TWO fra oktober 2022 og FRS VAR1 fra februar 2023 og koster henholdvis Euro 12.999,- , 10.999,- og  8.999,-  Rammekittet ligger på  5.499,-

Link

CYKELPORTALEN