Skåne Halland og Blekinge. Engang en del af et stort Danmark. I dag igen en del af Sverige som man må nøjes med nyde som turist og lade tankerne gå tilbage da lille Danmark var stort.
Kristainstad
Udgangspunkt for denne tur. Jeg fik cyklen med bussen fra Helsingborg. For øvrigt en sjov lille historie. På vejen
ud var jeg helt alene i bussen men alligevel skulle jeg høre på chauførens formaninger at det var helt unik situation at jeg sådan kunne får cyklen med og at det ikke var normal praksis. På vej hjem var busen stopfuld med skolebørn og
andre rejsende. Ingen sure miner her. Af med taskerne og ind med cyklen i bagagerummet, ja jeg fik sågar en særlig cykelbillet.
Kristainstad har navn efter den danske enevælde konge Cristian den 4. Den er grundlagt i 1611. Byen blev anlagt med et kraftigt forsvarsanlæg, som man stadig kan se rester af , men ellers ligner den større byer flest.
Efter at være blevet sat af bussen en tidlig søndag morgen begiver jeg mig på vej mod øst, over mod Sölvesborg. Store dele af Sveriges papirproduktion ligger i dette område, så luften er tæt af den karateristiske sødlige luft af cellulose. Nordpå over mod Karlsham følger jeg jernbanen og får lige et glimt af en dansk exportvare. IC-3 toget kører her som regionalttog i karakteristisk gul7blå malin svnsk bemaling.
Terrænet ændrer karakter fra det flade til det mere bakkede. Ikke langt fra karlsham krydser jeg Mörums fossen som er kendt af mange danske lystfiskere for sit fine laksefiskeri.
Jeg følger Cykelporet som er en afmærket cykelrute som følger kysten helt op til Stokholm. Området byder på mange forhistoriske minder bl.a nogle flotte runestensætninger.
Jeg tager en afstikker gennem naturreservatet ned mod Jarnavik, hvor jeg tidligere har været på Mountainbike. Jeg havde glemt ruten som bestemt ikke egner sig til en fuldtlastet turcykel. Det begynder desværre at regne voldsom så jeg vælger at køre om til Ronneby og vandrehjemmet.
Kristiansnopel
Denne lille by ligger smukt ud til Østersøkysten og stammer helt tilbage fra 1200 tallet. Der findes en meget
velbevaret ringmur uden om hele byen. Man mærker tydeligt at campingsæsonnen er ved at være ovre, her er helt tomt.
I denne lille hyggelige by kommer danskheden rigtig til syne. Nede på havnen er opsat en dansk postkasse, med
ordlyden at man syntes at den er pænere end den svenske og at man roligt kan komme sin post i den da den nok skal blive tømt. Alt ånder fred og idyl denne smukke sensommeraften, men næste dag blæser det koldt og der er støvregn i luften. Jeg forsætter mod nord tl Kalmar langs en meget smuk kyststrækning.
Kalmar
var i 1300-1400 tallet nærmest betragtet som Sveriges hovedstad. Et af landet fineste renæsanneslotte fra 1100 tallet ligger her. Jeg får lige et hurtigt kik inden jeg bevæger mig ud på den 14 km lange bro over til Öland. Jeg kan ikke lade være at tænke på at argumentet om at den nye storbæltsbro ville blive for lang at cykle over ikke holder helt. Her går det fint. Vejret er blæsende og ustadigt, og jeg når lige at få slået teltet op på en endnu en tom campingplads da der åbnes op for sluserne. Det regner næsten uafbrudt det meste af aftenen.
Efter den korte visit på Öland vender jeg næste dag atter næsen mod fastlandet. Jeg når dog lige at hilse på en
kæmpemæssigt dinosauer som gør reklame for en forlystelsepark.
Glasriget
Nu går turren tilbage mod Kristinastad men jeg vælger at køre end gennem landet hvor der findes en stor glasproduktion af brugsting deraf navnet Glasriget. En dag kører jeg små 100 km af små grusveje
som strækker gennem et enormt nåleskovsområde uden nogen videre bebyggelse. Efter i timevis at have cyklet i tæt skov uden at møde nogen, begynder tankerne at flyve, og man bliver temmelig forskrækket når en Elg pludselig krydser vejen.
Under frokosten indtaget på et stengærde, får jeg følelsen af at blive iagtaget. Jeg vender mig om og lige bag mig, står tre ungtyrekalve og kikker nysgerrigt.
Igen spiller august måneds vejr en et puds med kraftig vestenvind og regnbyger, og for årstiden lave temperaturer så jeg begynder min færden sydover tilbage mod udgangspunktet. Efter små 5 dage er jeg atter tilbage og kan
tænke over hvordan det havde været hvis Danmark stadig havde haft Skåne, Halland og Blekinge.
Det havde været vældigt treveligt…
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike