TEST: Bike Friday Tikit
CYKLERSpecialcyklerTEST 10. juli 2009 CYKELPORTALEN
Amerikanske BikeFriday har igennem snart en menneskealder haft en nærmest kultagtig status som producent af dyre håndbyggede cykler, som man kan tage med sig overalt. De har aldrig været deciderede foldecykler som kan foldes sammen i et snuptag og tages med i bus og tog, men derimod cykler som kan skilles ad og kommes i en kuffert til transport i tog og fly uden at skulle betale ekstra for det.
Tikit to Ride er Bike Friday entre på markedet for decidere foldecykler, henvendt til det stadig stigende marked for en hurtig og fleksibel cykelt til at have med overalt.
Bike Friday forhandles i Danmark igennem butikken i Dansk Cyklist Forbund.
Bike Friday bygger alle deres rammer i stål, og selvom Tikit er en helt ny model, genbruges mange af delene fornuftigt nok fra deres ”highend” modeller.
Afprøvning.
Tikit ankommer sammenfoldet og klar til brug i en noget mindre kasse end hvad man normalt er vant til når en cykel skal sendes. faktisk er det kun logoet uden på kassen som afslører at her ligger altså en komplet og køreklar cykel
Quick Fold hentyder til BikeFridays specielle system til udfoldning af cyklen. Først skuppes saddel let frem herved løsnes mekanismen. Nu løfter man cykel rask opad samtidig med at man hjælper frempind og baghjul ind under cyklen. Det kræver lidt øvelse og ikke mindst armkræfter da cyklen ikke er specielt let. Den vejer omkring de 11 kg. Umiddelbart vil jeg sige at det foldesystem kun er for øvede med en stærk arm. Desuden var jeg altid under afprøvningen nervøs for om jeg nu havde fået samlet og låst det hele rigtigt. Heldigvis tilbyder Bike Friday da også et mere ordinært system med hurtigbespænd. Det er naturligvis knap så hurtigt men helt på højde med konkurrenterne fra Dahon og Brompton, men meget sikrere.
Cyklen kan fås i tre størrelser Small, Medium og Large og tre forskellige frempind længder 60, 80 og 100 mm.
Udstyr
Ramme: Just the Tikit i stål
Styr: Bike Friday MTB styr
Krank: enkeltklinget 53 tands med kædebeskyttelse i 165, 170, 175 mm matchen til de tre ramme størelser
Krankboks: Bike Friday
Dæk: Schwalbe Marathon K 16 X 1 3/8″
Bremsegreb: Tektro V style
Gearskif: Micro Shift 8 Speed Twist Grip Right
Bagskifter: MicroShift
Bremser: Tektro V bremser
Bagkrans Shimano 11 – 28
Nav- Alloy 24 og 36 huls
Fælge Alex 349 med slidindikator
Styrfitting: Diatech Aheadset
Kæde: KMC
Sadde:l Bike Friday
Pedaler: VP 113 foldepedaler
Skærme og Rulleklokke
Rent køremæssigt imponerer Tiket lige fra første færd. Man taler ofte om en vis nervøs styring på mange foldecykler. Det har Tiket overhovedet intet af. Den føles 100 % neautral og som en meget sporty cykel men med foldecyklens dyder, hurtig acceleration, og kvikke styreegenskaber.
Positivt
Køreegenskaberne er fremragende for en foldecykel med så små hjul. Klart det
bedste jeg endnu har prøvet. Cyklen er sporstabil og minder på ingen måde om en foldecykel mht til køreegenskaberne. Som dagligdagscyklist vil man straks føle sig hjemme på den. Der kan cykles langt på den så den er oplagt som pendlercykel med den sikkerhed at man altid kan tage toget eller bussen den ene vej.
Dens mange indstillingsmuligheder for saddel og frempind gør at næsten alle
vil kunne finde den mest optimale kørestilling.
Udstyrsmæssigt kan den trække på Bike Fridays omfattende tilbehørsprogram,
så man kan bruge den til alt lige fra dagligscykel til racer og turcykel.
Smart ringklokke…
Negativt
Quick Fold kan jeg ikke se nogen fordel ved. Det kræver en stærk mand/kvinde
og hurtighed at komme ned på de nævnte 5 sek. Tror også at den wire bliver
slap med tiden.
De skarpe låsepaler i blik må kunne gøres smartere.
Mærkbart flex i frempinden som jeg primært tror skyldes de mange rør og
fittings. De knirker også en del under kraftigt antrit. Cyklen er svær at
håndtere i sammenfoldet tilstand, og den står heller ikke særlig godt.
Bagskærmen bliver ødelagt efter mange sammenfoldninger, her mangler et hjul.
Alt i alt syntes jeg det er en fin folder hvis primære force er de
fremragende køreegenskaber samt dens store tilbehørsprogram og fleksibilitet mht til
brug og sammensætning.
Jeg turde f.eks godt bruge den som turcykel, hvad jeg aldrig ville gøre med
f.eks en Brompton.
Men den mangler lige de sidste finpudsninger mht til det låsemekaniske,
finish og stivhed i frempind.
Den er klart folderen for den individuelle cyklist som har lyst til at sammensætte sin egen Tikit.
Konklusion
De fleste foldecykler er naturligvis en kompromis mellem foldbarhed, størrelse og køregenskaber. Står køregenskaber og mulighed for individuel tilpasning øverst på ønskesedlen, er den et oplagt valg. Den er foldecyklen for den sporty cyklist som vil lidt mere med sin foldecykel. Oven i hatten får man så Bike Fridays kultagtige image og en konkurreancedygtig pris.
Prisen for den testede cykeler kr. 8670,-
Vi giver den både for funktion og pris.
Links
BikeFriday
Dansk Cyklist Forbund
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Koga Colmaro Extreme
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik